آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند؛ غذا و دارو هم شامل تحریم است

جهان صنعت نیوز:   با وجود آنکه مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند تحریم‌های غیرقانونی آنها بر ضد اقتصاد و مردم ایران، شامل کالاهای بشردوستانه همچون مواد غذایی و دارو نمی‌شود اما اکنون تاجران ایرانی در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنایع غذایی می‌گویند در نقل و انتقال ارز با مشکل مواجه هستند و برخی کارگزاران و دلالان بین‌المللی برای دور زدن تحریم‌ها و برای آنکه در لیست تحریم‌های آمریکا قرار نگیرند، قیمت‌های فروش به تاجران ایرانی را بالاتر برده‌اند.


در این رابطه محمدرضا مودودی  سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: آمریکایی‌ها هیچ وقت راست نگفته‌اند و تاکنون نیز به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرده‌اند، چرا که اساسا قرار نبود اقلام بشردوستانه تحت تحریم قرار بگیرد اما هدف آمریکا ایجاد نارضایتی در مردم و شکستن تمام کاسه و کوزه‌ها بر سر حاکمیت و دولت ایران است.

وی افزود: بنابراین طبیعی است که در این زمینه اخلال ایجاد کنند و به مردم بگویند که مسئولان ایران نمی‌توانند از عهده حل مشکلات شما بر بیایند. واقعیت این است که چنین سوالی برای ما هم وجود دارد که چرا اقلام بشردوستانه همچون مواد غذایی، دارو و… باید تحریم شود و تحت تاثیر تحریم قرار گیرد. در همین زمینه وزارت امور خارجه، شکایت کشورمان را به مراجع بین‌المللی برده‌ است که چرا باید این اتفاق بیافتد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: نکته‌ای که حائز اهمیت است اینکه از زمان امضای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ هیچ تخلفی از سوی ایران سر نزده که مستحق تحریم باشیم و نباید ایران تحریم شود. بنابراین حتی طرح موضوعی به نام تحریم علیه ملت ایران، ظلمی آشکار است. اما رفتارهای آمریکا یک پیام برای دنیا دارد و آن اینکه وقتی آمریکا بدون استدلال منطقی و به صورت یکجانبه، برجام را زیر پا می‌گذارد و از ابزار دلار برای تخریب و سرکوب اقتصاد یک کشور و ملت استفاده می‌کند؛ این یعنی همه دنیا باید به این نکته توجه کنند که این ابزار و زیرساخت مالی باید تغییر پیدا کند.

مودودی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه راهکاری برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و توسعه تجارت خارجی ایران وجود دارد، تاکید کرد: ایران کشوری است با ۱۵ همسایه است و هیچ نگرانی بابت تجارت خود و حتی توسعه آن نداریم، کما اینکه تجارت خارجی ایران در سال ۱۳۹۷ و سه ماهه امسال رشد پیدا کرده است. البته دلیل کاهش ارزش صادراتی نیز این بود که قیمت‌های پایه گمرکی را اصلاح کردیم.

وی ادامه داد: در سه ماهه اول امسال ۱۱.۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم که از نظر ارزشی یک درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است اما از نظر وزنی ۲۷ میلیون تن صادرات غیرنفتی ایران در بهار سال گذشته؛ به حدود ۴۰ میلیون تن رسیده و ۴۵ درصد رشد داشته است و این یعنی ارزش صادرات غیرنفتی ایران کاهش نداشته‌ است و تحریم‌های ظالمانه آمریکا هم نتوانسته جلوی تجارت خارجی ایران را بگیرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: واردات ایران در همین بازه زمانی نیز حدود ۱۰.۲ میلیارد دلار بوده که تقریبا حدود شش درصد رشد داشته چرا که حدود ۸.۳ میلیون تن واردات غیر نفتی‌مان در بهار سال گذشته به حدود معادل ۸.۹ میلیون تن رسیده است.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 38469
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا