عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت و گو با جهان صنعت:

گرجستان؛خرید ملک نه،سرمایه گذاری در کشاورزی آری

جهان صنعت نیوز| سمانه عابدی: گرجستان طبیعت بکری دارد و مانند ایران هر چهارفصل سال را به خود می بیند. پوشش گیاهی فوق العاده و زمین های کشاورزی مرغوب دارد منطقه غربی این کشور علی رغم ایران، بحران کم آبی ندارد و به همین دلیل مسعود گل شیرازی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می گوید: «ایرانیان به دلیل کشاورزی فرامرزی در این کشور زمین خریده اند» در واقعا اظهارات گل شیرازی به نظر می رسد هدف کلان تری نسبت به خرید ملک در این کشور وجود دارد. هرچند به عقیده رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق اصفهان باید حساب شده و تشکلی این امر را پیگیری کرد.


آمار دقیقی از میزان خرید مسکن و سرمایه گذاری ایرانی ها در گرجستان مشخص شده است؟
آمار دقیقی وجود ندارد. گرجستان مراتع سرسبزی دارد در ابتدا به دلیل علت بحث حضور در گرجستان مطرح بود، فعالان اقتصادی با قیمت های نازل زمین های خوبی را خریداری و در اختیار گرفتند و عده ای نیز در حوزه کشاورزی و دام پروری نیز فعال بودند. با توجه به مساله کم آبی که در کشور وجود داشت این اتفاق به عنوان یک فرصت تلقی شد تا بتوانند با کشت فرامرزی این کار را انجام دهند. این امکان وجود داشت که بتوانند کالای مورد نیاز داخل را نیز تامین کنند. اما متاسفانه اخیرا دولت گرجستان یکسری سیاست های محدود کننده ای را اتخاذ کرده که لازم است سرمایه گذاران کمی دقیق تر به این موضوع نگاه کنند.
به نظر می رسد شرایط چندان آسانی برای دریافت اقامت وجود ندارد، آیا دریافت اقامت باعث شد ایرانی ها به سمت گرجستان بروند؟
خیر. به نظر نمی رسد اساس این موضوع دریافت اقامت از گرجستان باشد. تا جایی که من اطلاع دارم، مساله کشت فرامرزی است. البته ممکن است در این بین تعدادی به دنبال دریافت اقامت باشند. اما قیمت پایین زمین های که هم آب داشت و هم به لحاظ کشت مناسب بود، انگیزه مضاعفی را برای هم وطنان ایجاد کرد تا فعالان حوزه کشاورزی و دام پروروی در آن سوی مرزها حضور یابند و بتوانند سرمایه گذاری کنند.
آیا مشکل بانکی ایرانی ها در گرجستان حل شد؟
آنطور که شنیده ام مشکلشان حل شده است
آیا گرجستان شرایط امنی برای سرمایه گذاری دارد؟
گرجستان به دلیل سیاست های وابسته ای که به امریکا دارد، سیاست های پولی آن نیز با سیاست های امریکا نزدیک شده است. اگر تحریم ها علیه ایران آغاز شود حداقل برای سرمایه گذاران ایرانی مشکلاتی را به وجود می آورد و سرمایه گذاران ایرانی باید مراقب باشند. که مبادا سرمایه های آنها مخدوش شود.
آیا روابط سیاسی گرجستان با توجه به نزدیکی این کشور به امریکا ممکن است این روند را خدشه دار کند؟
قطعا، اگر کشور گرجستان قوانین حمایت از سرمایه گذار نداشته باشد سرمایه گذاران را با مشکل مواجه می کند. متاسفانه شاهد هستیم که عده ای چشم بسته نقل و انتقال سرمایه انجام می دهند.
به نظر شما می توانیم سرمایه گذاری ایرانی ها در گرجستان را فرار سرمایه تلقی کنیم؟
من به این موضوع به عنوان فرار سرمایه نگاه نمی کنم. چون که موضوع این سرمایه گذاری سرمایه گذاری در صنعت کشاورزی و دامپروری است. این صنایع در بازار ایران دارای بازار هستند و عقل حکم می کند اینها به دنبال بازار باشند حالا چگونه می خواهید این بازار را حفظ کنید؟ اگر در منبع تولید دچار مشکل شوید چه اتفاقی رخ می دهد؟از همین رو باید به دنبال آن باشیم که این ریست را از خود دور کنیم. امروز مشکل بخش کشاورزی کم آبی است. پس باید کشاورز باید چند کار را انجام می داد. اول اینکه سیستم آبیاری خود را اصلاح می کرد و دوم اینکه از مناطقی که مشکل آب داشتند به جاهایی که وضعیت بهتری دارند نقل مکان کنند. یکی از جاهایی که اشتراکات اقلیمی و آب و هوایی نزدیک به ایران دارد گرجستان است. و کشاورزان ایرانی این فضا را انتخاب کرده اند. فرار سرمایه موضوعی فراتر از این موضوع است. به معنی خروج سرمایه بدون نگاه برای برقراری ارتباط تجاری و تولیدی با کشور است. در این حوزه نگاه کشور اینگونه نبود و اساس کار این سرمایه گذاران تامین نیازهای کشور بود.
پس شما به عنوان یک فرصت به آن نگاه می کنید؟
موضوع کشت فرامرزی برای کشور ما که دچار تغییرات اقلیمی است یک فرصت و نگاه بلند مدت است چرا که باید از تامین نیازهای کشور مطمئن باشیم.پس نمی توان آن را فرار سرمایه دانست بلکه باید پیش بینی جهت جلوگیری از بحران در آینده جهت تامین نهادهای کشاورزی و دامی است.
سرنوشت این موضوع را چگونه می بینید؟ آیا می توان مدیریت کرد یا خیر؟
قطعا.به شرطی که دولت روابط سیاسی خود را با دولت گرجستان در سطوح خوب نگاه دارد و آن را مدیریت کند.

در کشورهای افریقایی هم فعالان اقتصادی کشاورزی فرامرزی انجام می دهد و به همین دلیل از این موضوع به عنوان یک نگاه استراتژیک استفاده می کنند.پیشنهاد شما چیست؟
به نظرم باید به صورت تشکل عمل کرد و مسایل حقوق آن را باید به دقت بررسی کنند و حتما در کشورهایی این اقدامات صورت گیرد که قوانین حمایت از سرمایه گذاری خارجی قوی برخوردار هستند. تضمین مکفی جهت حفظ سرمایه های آنها داشته باشند.

اقتصاد کلان
شناسه : 3657
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا