فاضلاب پایتخت چرا به شبکه متصل نمی‌شود؟

جهان صنعت نیوز| وی ادامه داد: به همین دلیل احداث شبکه فاضلاب در شهر کم‌رنگ شده و روی احداث تصفیه‌خانه‌ها تمرکز کرده‌ایم. در حال حاضر یکی از گله‌مندی‌های به حق مردم این است که چرا شبکه اجرا شده و فاضلاب به شبکه وصل نشده است. علت این است که ظرفیت تصفیه را نداریم و در برخی از مناطق، فاضلاب برخی شهروندان را به شبکه وصل نکرده‌ایم. اما امسال تمرکز روی احداث تصفیه‌خانه‌ها برای برقراری تناسب است.


محمدرضا بختیاری از اجرای ۷۵ درصدی طرح فاضلاب شهر تهران خبر داد و افزود: درحالی که در اجرای طرح‌های فاضلاب پیشرفت داشته‌ایم اما در بخش تصفیه‌خانه‌ها تنها ۴۰ درصد پیشرفت داشته‌ایم و طرح‌های تصفیه‌خانه‌ها متناسب با شبکه فاضلاب پیش نرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در ادامه درباره آخرین وضعیت تصفیه‌خانه‌های تهران توضیح داد: درحال اجرای طرح تصفیه خانه فیروزبهرام که دومین تصفیه خانه بزرگ کشور بعد از تصفیه‌خانه جنوب تهران است هستیم. این تصفیه‌خانه سال آینده و حدود یک سال و نیم زودتر از برنامه‌ریزی  به مدار بهره‌برداری می‌رسد. تصفیه‌خانه فیروزبهرام، پاسخگوی دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از شهروندان تهران است که قرار بود سال ۱۴۰۱ به مدار برسد اما تا پایان سال ۹۹ به مدار می‌رسد.

به گفته بختیاری بخش لجن تصفیه‌خانه شمال غرب تهران جمع‌آوری و به تصفیه‌خانه جنوب تهران منتقل شد. فاز هفت و هشت تصفیه‌خانه جنوب تهران هم ظرف سه ماه آینده به دست مقامات ارشد کشور کلنگ زنی می‌شود.تصفیه‌خانه‌های محلی هم در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پایان درباره سرمایه مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های فاضلاب تهران گفت: برای تکمیل طرح فاضلاب تهران و اجرای همه تصفیه‌خانه‌ها و شبکه‌ها به ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است.

پساب تولیدی در تهران ۱۰ سال دیگر به ۸۰۰ میلیون مترمربع می‌رسد

بر اساس این گزارش، مطالعات انجام طرح فاضلاب از سال ۱۳۲۷ آغاز و عملاً عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۴ استارت خورد و تا زمستان سال گذشته، ۷۴ درصد عملیات لوله‌گذاری و در بحث خطوط اصلی و تونل ۹۱ درصد در تصفیه‌خانه‌ها ۴۰ درصد کار انجام شده بود. در این راستا، اواسط زمستان سال ۱۳۹۷، اعلام شد که طرح فاضلاب تهران ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال ۱۴۱۰ تولیدی پساب به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمربع می‌رسد که ۸۰۰ میلیون مترمربع آن متعلق به شهر تهران است. به طور کلی  باید ۱۲ تصفیه‌خانه در داخل شهر تهران به صورت محله‌ای – منطقه‌ای ایجاد شود؛ بنابراین جانمایی‌ها باید هرچه سریع‌تر انجام شود. ۲۰ درصد آب شرب کل کشور در تهران مصرف می‌شود. به همین اندازه نیز فاضلاب ایجاد می‌شود و این در حالی است که  برای تأمین آب شهر تهران ۳۰ درصد از آب چاه و ۷۰ درصد از آب معمولاستفاده می‌شود.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 36417
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا