با اجرای سازوکار جدید؛

زمان انتقال سهام عدالت متوفیان مشخص شد

قرار بود سال گذشته انتقال سهام عدالت متوفیان نهایی شود اما به نتیجه نرسید. حالا رئیس سازمان بورس خبر از اجرای سازوکار جدید داده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، پیش از این قرار بود که وضعیت سهام عدالت متوفیان تا پایان سال گذشته مشخص شود. آنگونه که سال گذشته وعده داده شده بود، سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ اجرایی شود.

 با این وجود، گفته می شود به دلیل پیچیدگی مسائل این امکان همچنان فراهم نشده است. ابتدای اسفند ماه سال ۱۴۰۰، باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بیان کرد که برای انتقال قهری سهام عدالت به زیرساخت‌های متفاوتی نیاز است. این زیر ساخت ها به دلیل پیچیدگی های موجود زمان بر است.

در آن زمان یعنی بیش از یک سال گذشته وعده داده شد که از شهریور سال گذشته این سازوکار به مرحله اجرایی برسد. موضوعی که تا کنون به سرانجام نرسیده است.

سازوکار انتقال سهام عدالت متوفیان

مهر ماه سال گذشته ابوترابی، قائم مقام مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفته بود سامانه انتقال سهام عدالت به وراث دو بخش دارد.

بخش اول مربوط به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است. آنگونه که ابوترابی بیان کرده این بخش در حوزه اختیارات شرکت سپرده‌گذاری است. اما بخش دوم از حیطه اختیارات این شرکت خارج است

ابوترابی بیان کرد که قوه قضاییه باید به شرکت سپرده گذاری سرویسی ارائه کند که در آن متوفیان را مشخص و اطلاعات را به ما دهد. در حقیقت بر اساس گواهی انحصار وراثتی که قوه قضائیه اعلام می‌کند و زیر ساخت‌های سرویسی که به ما می‌دهند موارد را اجرایی کنیم.

وراث سهام عدالت چقدر است؟

با توجه به آخرین اظهار نظرها به نظر می رسد بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت در سال‌های گذشته فوت کرده باشند.

 اگر برای هر فوت شده میانگین ۴ وارث را در نظر گرفت بیش از ۱۴ میلیون نفر در برگیری وجود دارد.

انتقال سهام‌عدالت متوفیان به وراث

بهمن ۱۴۰۱، محمد کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره اطلاعات فردی متوفیان سهامدار سامانه سهام عدالت به صورت الکترونیکی مطرح کرد: سازمان ثبت احوال کشور این خدمت را ارائه می‌دهد و اطلاعات متوفیان را به صورت برخط در اختیار دارد.

او افزود: ما داده‌های خدمت انحصار ورثه را در اختیار سازمان بورس قرار داده ایم تا سهام عدالت متوفیان را به خانواده‌های آن‌ها منتقل کنند. این داده‌ها به صورت وب سرویس در اختیار سازمان بورس قرار گرفته است. این سازمان می‌تواند در سامانه‌های خود استفاده کند.

اما برخلاف گفته رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه مبنی بر اعطای کامل اطلاعات فوت شدگان به سازمان بورس به علت انجام فرآیند انحصار وراثت به شکل دستی تحویل آمار فوت شدگان به طور کامل انجام نشده است.

در همین رابطه باغستانی، مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: فوتی‌ها از سال ۱۳۸۵ بودند. از سال ۹۷ به قبل تنها عکس انحصار وراثت مبتنی بر سرویس به سازمان داده شده است. سال ۹۷ به بعد عملا تعداد متوفیان را پوشش نمی‌کند.

تصمیم جدید برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

البته لازم به ذکر است مطرح شده که هم اکنون دفاتر پیشخوان قضایی در حال تکمیل اطلاعات فوت شدگان هستند. اما برای سرعت بخشیدن به روند راه اندازی سامانه انتقال سهام متوفیان به وراث، سازمان بورس زیر ساخت فنی را مجدد تغییر داده و طرحی دیگر در شورای عالی بورس مطرح کرده است. در همین رابطه عشقی، رئیس سازمان بورس می‌گوید: مصوب شد تقسیم بندی سهام عدالت بر مبنای گواهی انحصار وراثت از طریق شعب کارگزاری انجام شود.

حالا بر مبنای این طرح جدید شرکت سپرده گذاری باید زیر ساختی برای شرکت‌های کارگزاری تهیه تا این شرکت‌ها اقدامات لازم و مشخص را انجام دهند.

بنابر این پس از اعطای اطلاعات توسط قوه قضائیه و فراهم شدن زیر ساخت‌ها توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی باید منتطر اجرایی شدن سامانه انتقال سهام به وراث باشیم؛ سامانه ای که رئیس سازمان بورس آقای عشقی در خصوص زمان احتمالی عملیاتی شدن فرآیند آن در آخرین نشست خبری خود در اسفند ۱۴۰۱ می‌گوید: این موضوع حداکثر تا ۲ الی ۳ ماه آینده قطعی می شود و این انتقال‌های قهری می‌تواند صورت گیرد.

بورس
شناسه : 343993
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا