چگونه ممنوع الخروجی را آنلاین استعلام بگیریم؟

برای استعلام ممنوع‌الخروجی آنلاین باید به سامانه‌ها و برنامه‌های مختلفی مراجعه کنید که در این مقاله جزئیات کار را به شما آموزش خواهیم داد.

برای استعلام آنلاین ممنوع‌الخروجی می‌توانید به سامانه‌های ثبت من، سازمان امور مالیاتی و ثنا مراجعه یا از اپلیکیشن‌های پلیس من و تاپ استفاده کنید.

ممنوع‌الخروجی در مورد کسی به کار می‌رود که تمام مدارک خروج از کشور را دارد اما به دلایل مختلف خروج او از تمام مرزهای زمینی، هوایی و دریایی ممنوع شده است. اگر هنگام خروج از کشور متوجه ممنوع‌الخروجی شوید هزینه و زمان بسیاری از دست خواهید داد. بنابراین بهتر است کسانی که احتمال ممنوع‌الخروجی خود را به دلایل مختلف می‌دهند، پیش از برنامه‌ریزی برای خروج از کشور وضعیت خود را استعلام کنند.

چه کسانی ممنوع‌ الخروج می‌شوند؟

به طور کلی افراد ممکن است به دلایل کیفری، مالیاتی، قضایی و مشکلات مربوط به سازمان دارایی ممنوع‌الخروج شوند. بدهکاری مالیاتی، نپرداختن مهریه، مسائل امنیتی، پرونده‌های قضایی و بدهکاری بانکی از جمله مواردی هستند که باعث ممنوع‌الخروجی فرد می‌شوند.

بر اساس ماده ۱۸ قانون گذرنامه ممکن است سرپرست فرد اجازه خروج از کشور را به او ندهد و او را ممنوع‌الخروج کند. بنابراین افراد کمتر از ۱۸ سال و آن‌ها که تحت ولایت یا قیمومیت باشند بدون اجازه کتبی ولی یا قیم ممنوع‌الخروج هستند و زنان متأهل ممکن است از سوی همسر خود ممنوع‌الخروج شده باشند. به طور کلی زنان متاهل برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر خود دارند مگر اینکه در شرایط ازدواج این موضوع را به ثبت رسانده باشند.

مشمولین سربازی بدون اجازه کتبی اداره وظیفه عمومی و همچنین سربازان فراری ممنوع‌الخروج هستند.

بر اساس ماده ۲۰۲ قانون مالیات‌های مستقیم، بدهی مالیاتی بالا هم باعث می‌شود دادگاه دستور ممنوع‌الخروجی برای فرد صادر کند.

همچنین ماده ۱۷ قانون گذرنامه، افرادی را که از سوی دادگاه یا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بدهکار شناخته شده‌اند ممنوع‌الخروج می‌کند. ممنوع‌الخروجی مردان به دلیل عدم پرداخت مهریه و دعاوی مربوط به چک هم از طریق مراجع ثبتی انجام می‌شود.

علاوه بر این‌ها دزدی، کلاهبرداری یا سوءشهرت در خارج از کشور باعث صدور دستور ممنوع‌الخروجی از سوی قوه قضاییه می‌شود.

آیین‌ دادرسی کیفری هم می‌تواند باعث ممنوع‌الخروجی متهمان از کشور شود. همچنین کسانی که محکومیت کیفری قطعی دارند و مجازاتشان را طی نکرده‌اند ممنوع‌الخروج هستند.

در کنار این‌ها، در مواردی که خروج فردی باعث ضرر منافع ملی تشخیص داده شود، آن فرد در لیست ممنوع‌الخروجی قرار می‌گیرد.

درخواست ممنوع‌الخروجی افراد از طرف دادستانی کل کشور صادر و به پلیس مهاجرت و گذرنامه اعلام می‌شود. ممنوع‌الخروجی صادر شده برای اشخاص مدنظر به مدت شش ماه است و بعد از این مدت اگر نیاز باشد به درخواست دادستانی کل کشور دوباره تمدید خواهد شد. افراد برای اعتراض نسبت به حکم ممنوع‌الخروجی خود تا ۲۰ روز پس از زمان ابلاغ حکم مهلت دارند.

استعلام ممنوع الخروجی چگونه است؟

برای استعلام ممنوع‌الخروجی یا باید به صورت حضوری مراجعه کنید یا به صورت آنلاین از سایت‌ها و برنامه‌های مختلف استفاده کنید. استعلام ممنوع‌الخروجی از طریق پیامک ممکن نیست.

در گذشته افراد برای استعلام ممنوع‌الخروجی باید به صورت حضوری به ادارات گذرنامه مراکز استان‌ها مراجعه می‌کردند اما در حال حاضر امکان استعلام آنلاین ممنوع‌الخروجی هم وجود دارد. هرچند همه انواع ممنوع‌الخروجی را نمی‌توان به صورت آنلاین استعلام کرد. فعلاً سامانه جامعی برای استعلام آنلاین انواع مختلف ممنوع‌الخروجی به صورت یکجا وجود ندارد اما می‌توان از طریق سایت‌ها و برنامه‌های مختلفی انواع ممنوع‌الخروجی را استعلام کرد. مراجعه‌ی حضوری به ادارات گذرنامه در مراکز استان‌ها هزینه‌ای ندارد.

پیش از این سایت استعلام ممنوع‌الخروجی exitban.ssaa.ir این امکان را ایجاد کرده بود که فقط با وارد کردن کد ملی از وضعیت ممنوع‌الخروجی پرونده‌های دوایر اجرای اسناد رسمی مطلع شوید. اما این سایت اکنون در دسترس نیست.

استعلام آنلاین از ممنوع‌الخروجی پرونده‌های ثبتی و اسناد رسمی

برای استعلام آنلاین از ممنوع‌الخروجی پرونده‌های ثبتی و دوایر اجرای اسناد رسمی می‌توانید به درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به اسم ثبت من مراجعه کنید.

در این پرتال گزینه‌ی اجرای اسناد رسمی را انتخاب و در صفحه‌ی جدید روی گزینه‌ی استعلام ممنوع‌الخروجی کلیک کنید.

پس از وارد کردن اطلاعات کامل از جمله کد ملی با کلیک روی گزینه‌ی بررسی از وضعیت ممنوع‌الخروجی خود مطلع می‌شوید. استفاده از این سامانه رایگان است.

در مورد پرونده‌های مالیاتی اما باید از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به این آدرس استفاده کنید. ابتدا باید ثبت نام کنید و سپس با وارد کردن کد ملی و کلمه‌ عبور و همچنین کد امنیتی به پنل کاربری وارد شوید. سپس در پنل، گزینه‌ی استعلام ممنوع‌الخروجی را انتخاب کنید و اطلاعات خود را وارد کنید.

برای پرونده‌های قضایی و کیفری به آدرس سامانه ثنا مراجعه کنید

ممنوع‌الخروجی همچنین ممکن است به دلیل پرونده‌های قضایی و کیفری باشد. برای اطلاع از ممنوع‌الخروجی پرونده‌های قضایی و کیفری به آدرس سامانه ثنا مراجعه کنید.

در این سامانه ابلاغیه‌های قضایی مربوط به خود را مشاهده می‌کنید. توجه کنید که برای استفاده از سامانه ثنا ابتدا باید به صورت حضوری احراز هویت کرده باشید. سپس می‌توانید با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد پنل کاربری خود شوید و ابلاغیه‌هایتان را مشاهده کنید.

استعلام ممنوع‌الخروجی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور هم به صورت اینترنتی ممکن است. این افراد باید برای استعلام ممنوع‌الخروجی به سامانه میخک مراجعه کنند و در آنجا گزینه پرسمان تردد را انتخاب کنند. در این قسمت با وارد کردن پست الکترونیکی و کد ملی می‌توانند از وضعیت ممنوع‌الخروجی خود مطلع شوند.

این فرآیند فقط جهت اطلاع از آخرین وضعیت تردد ایرانیان مقیم خارج از کشور است و ارتباطی به ثبت نام و ورود به سامانه میخک جهت دریافت سایر خدمات کنسولی ندارد.

استعلام ممنوع الخروجی با تلفن همراه

استعلام ممنوع‌الخروجی با گوشی از طریق اپلیکیشن‌های پلیس من و تاپ امکان‌پذیر است. این برنامه‌ها ممنوع‌الخروجی‌های قضایی، کیفری و مالیاتی را به شما اطلاع می‌دهند.

برای نصب اپلیکیشن پلیس من می‌توانید وارد سایت پلیس من شوید.

پس از نصب این برنامه و ورود به آن، وارد خدمات گذرنامه شوید و در آنجا گزینه‌ی استعلام ممنوع‌الخروجی را انتخاب کنید.

با وارد کردن شماره ملی و شماره تماس می‌توانید استعلام ممنوع‌الخروجی بگیرید. هزینه استعلام ممنوع‌الخروجی در این اپلیکیشن ۵۲۰۰ تومان است. این برنامه استعلام انواع مختلف ممنوع‌الخروجی مثل قوه قضاییه، کیفری و مهریه را پوشش می‌دهد.

همچنین می‌توانید از طریق اپلیکیشن تاپ در تلفن همراه خود به صورت آنلاین استعلام ممنوع‌الخروجی را انجام دهید. برای این کار در بخش خدمات تاپ به بخش پیشخوان پلیس رفته و در آنجا استعلام وضعیت گذرنامه را انتخاب کنید.

در این قسمت باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید و هزینه آن هم ۵۲۰۰ تومان است. اپلیکیشن تاپ این امکان را دارد که ممنوع‌الخروجی‌هایی که مجری آن‌ها ناجا و پلیس گذرنامه هستند به شما اعلام کند. پس می‌توانید ممنوع‌الخروجی مهریه، مالیاتی، کیفری و قوه قضاییه را از این طریق استعلام کنید.

منبع: زومیت

عمومی
شناسه : 343666
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا