نسخه همتی برای کاهش تورم

عبدالناصر همتی در یادداشتی نوشت: کاهش شدید تورم، باروند کنونی متغیرهای پولی، غیرممکن است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، عبدالناصر همتی در یادداشتی در فضای مجازی با طرح این سوال که آیا «مهار تورم» همزمان با «رشد اقتصادی» میسر است؟‌نوشت: طبیعی است که سیاست‌های انقباضی برای مهار تورم می‌تواند موجب رکود شده و در کوتاه‌مدت، رشد اقتصادی را کاهش دهد. اگر به سخنان رهبری قبل از نوروز هم دقت کنیم، مهار تورم را به عنوان پیش زمینه رشد تاکید کردند.


وی افزود: در واقع با کنترل تورم و نوسانات اقتصادی و نیز پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد است که می‌توان زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در میان‌مدت و بلندمدت را فراهم ساخت. باید به این نکته توجه کرد که کاهش شدید تورم، با روند کنونی متغیرهای پولی، غیرممکن است.

رییس کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: برای دستیابی به این هدف، ابتدا باید «تلاش موثر» برای قطع سلطه سیاست مالی دولت بر سیاست پولی و خصوصا، توقف روند چاپ پول ناشی از اضافه برداشت سنگین بانک‌ها انجام داد که متاسفانه در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، شدت یافته است.

همتی متذکر شد: علاوه براین، جهت دستیابی به نتایج بهتر، لازم است: اولا با بهبود روابط مالی و تجاری با دنیای خارج یک شوک مثبت عرضه به اقتصاد وارد شود. ثانیا از شکل‌گیری جنگ قیمتی بر روی نرخ بهره، متاثر از ناترازی بانک‌ها جدا پرهیز شود.

منبع: خبرآنلاین

اقتصاد کلان
شناسه : 343647
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا