یک اقتصاددان پاسخ داد؛

بورس،‌ مسکن، طلا یا خودرو؛ سال ۱۴۰۲ کجا سرمایه گذاری کنیم؟

یک اقتصاددان معتقد است که بیشترین پول در وضعیت کنونی به سمت بازار طلا، بازار مسکن و بعد بازار خودرو است. بورس در درجه چهارم قرار می‌گیرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، اقتصاد ایران طی چند سال گذشته تورم های بالایی را ثبت کرده است. تجربه حداقل سه شوک تورمی از سال ۱۳۹۷ خود به خوبی نشان‌دهنده شرایط تورمی در اقتصاد ایران است. این موضوع در کنار نقدینگی بالای اقتصاد ایران،‌منجر شده که بازارهای مختلف همچون بورس، طلا، ارز، خودرو و مسکن مقصد بسیاری ار پول‌های سرگردان در باشد.


از سوی دیگر، ‌تلاش برای حفظ ارزش پول منجر شده که افراد به دنبال سرمایه گذاری در دارایی‌های مختلف باشند.

اما کدام بازار‌ها در سال ۱۴۰۲ بازدهی بیشتری خواهد داشت و برای سرمایه‌گذاری مناسب است.

در ادامه نقطه نظر پیمان مولوی، ‌اقتصاددان را می‌خوانید.

بورس مقصد چهارم پول است

وقتی در خصوص بازار سرمایه صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که سایر بازارها هم به آن مرتبط می‌شوند. فشار از سایر بازارها به این بازار نیز منتقل می‌شود. اما عامل همه این فشارها در واقع تورم است.

آنچه در روند بازار ارز تاثیرگذار است، اصرار روسای بانک مرکزی بر غیرواقعی خواندن تقاضا در بازار برای حفظ ارزش پول است. درست است که محدودیت‌هایی برای دسترسی به دلار وجود دارد اما تقاضا برای دلار را به سمت بازارهای موازی پیش می‌برد.

واقعیت این است که در وضعیت فعلی هم کمتر کسی به دنبال شرکت‌داری و سهامداری در بورس است. بیشتر به دنبال آن هستند که درآمد خود را ثابت نگه دارند. ضمن اینکه ترس سال ۹۹ هم سایه‌اش همچنان بر سر بازار وجود دارد.

بنابراین بیشترین پول در این وضعیت نخست به سمت بازار طلا، بازار مسکن و بعد بازار خودرو است. بازار سهام در درجه چهارم قرار می‌گیرد.

اردیبهشت، ماه بورسی هاست

اما در این بین حجم پول به قدری در اقتصاد کشور زیاد است که بازار سهام هم در آخر این سیکل از آن منتفع خواهد شد.

بنابراین می‌توان گفت در اردیبهشت ماه شاهد افزایش تقاضا در بازار سرمایه خواهیم بود. مگر اینکه ریسک جدید و ناشناخته‌ای بیش از آنچه امروز با آن مواجه هستیم، پیش‌روی اقتصاد کشور قرار گیرد. در این صورت تحلیل‌ها متفاوت‌تر خواهد بود.

در حال حاضر جریان نقدینگی در حال تبدیل شدن به طلا و خودرو است. تا پایان خرداد ۱۴۰۲ بازار املاک و مستغلات نسبت به آذر ۱۴۰۱ که متوسط قیمت مسکن در تهران ۴۸ میلیون تومان بود، حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد خواهد کرد.

اما در خصوص بازار سرمایه نمی‌توان به قطعیت چنین چیزی را پیش‌بینی‌ کرد. در واقع به لحاظ بنیادی وقتی بازار مسکن رشد می‌کند، تمام دارایی‌های شرکت‌های بورسی هم به همین میزان رشد می‌کنند. اما بازار در شرایط پایین‌تر از ارزش ذاتی قرار می‌گیرد.

این موضوع تا یک جایی می‌تواند افرادی را ترغیب کند که وارد شوند اما بسیاری از سرمایه‌گذاران هم به دلیل ریسک‌های موجود، وارد این بازار نمی‌شوند. در نهایت ابرتورمی شدن اقتصاد ایران (ونزوئلایی شدن) ممکن است تاثیری روی بورس بگذارد، که کامل‌کننده ارزش دارایی باشد.

اقتصاد ایران ملک‌بنیان است

باید توجه داشت اقتصاد ایران ملک‌بنیان است و تورم‌های بالا هم نمود بیشتر خود را در ملک و طلا نشان می‌دهد تا بورس. ماهیت اقتصاد ایران با اقتصادهای دیگر حتی زیمبابوه فرق دارد.

بنابراین کم‌ریسک‌ترین بازار برای در امان ماندن از تورم به ترتیب مسکن، طلا، خودرو و بازار سرمایه است. اما باید توجه داشت که بسیاری از شرکت‌های بورسی قیمت‌های بسیار ارزنده‌ای دارند. چراکه هم تولید‌محور هستند، هم سود تولید می‌کنند و هم سود تقسیم می‌کنند.

در حال حاضر چند شرکت پتروشیمی در بازار هست که نزدیک به ۴۰ درصد حاشیه سود دارند و نزدیک به ۷۰ درصد سود تقسیم می‌کنند. اما این برای همه قابل توصیه و توصیف نیست.

این افراد وارد بورس نشوند

در حال حاضر در صنعت پتروشیمی شرکت‌هایی را داریم که اگر از یک سو میزان تزریق سرمایه در گردششان ۳۰ درصد رشد کند از آن سو حاشیه سودشان هم ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد می‌کند. فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه جدید طراحی‌شده حاشیه سود بیشتری را به شرکت‌های ارز‌محور می‌رساند.

توصیه این است که افرادی که مسکن و دارایی ندارند از سرمایه‌گذاری در بازار سهام صرف‌نظر کنند. اما افرادی که سرمایه مازاد دارند می‌توانند با ۳۰ درصد نقدینگی خود از فرصت بازار سرمایه بهره ببرند.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 343632
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا