وزیر ارشاد خبر داد؛

هنرمندان پیشکسوت صاحب خانه می شوند

وزیر ارشاد خبر داد که برای اولین بار مساله امنیت شغلی خبرنگاران مرتفع می‌شود و هنرمندان پیشکسوت هم صاحب خانه خواهند شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز: محمدمهدی اسماعیلی، با حضور در برنامه «هلال بهار» شبکه خبر که عصر روز سه شنبه ، هشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ پخش شد، ضمن مرور اقدامات سالِ گذشته‌ی این وزارتخانه درباره برنامه‌های این مجموعه در سالِ آینده توضیحاتی ارائه داد.


او مهم‌ترین اتفاقات این حوزه را، در سالی که گذشت، پیش‌برد برنامه‌های تحولی دانست و اضافه کرد: امسال زیباترین مجموعه فرهنگی هنری را در کرمان افتتاح کردیم. نگاه ما این است که پروژه‌ها و زیرساخت‌هایی را که از دوره‌های قبل نیمه‌تمام باقی مانده، تا دو سال دیگر به پایان برسانیم.

اسماعیلی درباره‌ پیشنهادهای دولت برای بهبود وضعیت معیشت هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: صندوق هنر موظف است هر خبرنگاری را که بیمه نیست، بیمه کند. همچنین لایحه جامع روزنامه‌نگاری به صحن دولت آمده و پس از برطرف شدنِ مشکلات آن، به مجلس خواهد رفت و برای اولین‌بار موضوع امینت شغلی خبرنگاران، مرتفع می‌شود.

او افزود: برای هنرمندان پیشکسوت نیز اقداماتی مانند تامین مسکن صورت گرفته است و دست‌به‌کار شده‌ایم و می‌توانیم تا سال آینده، خانه‌ای در اختیار این افراد قرار دهیم.
اسماعیلی از تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار که بخشی از فرایند حوزه معاونت سیاسی سازمان‌ها تلقی می‌شود، در وزارت ارشاد، خبر داد.

اسماعیلی همچنین درباره اسناد بالادستی نیز توضیح داد: سال‌هاست در شورای عالی انقلاب فرهنگی، سه سندِ تئاتر، موسیقی و سینما وجود دارد که هر سه در بخش‌های کارشناسی و بررسیِ وزارتخانه‌ای به اتمام رسیده است. شورای هنری، یکی از شوراهای اقماریِ شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود که مسئولیت آن با وزیر ارشاد است، سالیان سال تعطیل بود و در حال حاضر جلسات آن برگزار می‌شود. تصمیمات این شورا در دستور کار قرار دارد و ما در پایان ۱۴۰۲ تمام این اسناد با پایان خواهد رسید.

وزیر ارشاد درباره آخرین تغییرات و اخبار در حوزه نشر توضیح داد: در این حوزه با اعداد و ارقام سروکار داریم. در سال ۱۴۰۱، وزارت ارشاد نزدیک با ۱۱۰ هزار مجوز انتشار کتاب صادر کرد که ۶۰ درصد این کتاب‌ها، چاپ جدید هستند. در این حوزه نمایشگاه‌های بزرگ ترتیب داده‌ایم و از فعالان آن حمایت می‌کنیم.

وزیر ارشاد مهم‌ترین دغدغه اصحاب نشر را تامین کاغذ برشمرد و روش دولت برای رفع این دغدغه را، خرید یک‌سال‌ونیم نیاز کاغذ را با ارز ترجیحی سابق عنوان کرد.

به گفته او، کاغذِ ۷۵ درصد کتاب‌های درسی نیز از کارخانه‌های داخلی تامین خواهد شد. آمار مطالعه شهرهای بزرگ نیز، بیش از ۳۳ دقیقه عنوان شده است.
او برنامه‌ این‌ وزارتخانه در این حوزه را، فراهم کردنِ فضای دسترسیِ بیشتر به کتاب مطرح کرد و درباره نمایشگاه مجازی کتاب گفت: سال گذشته و در بازه نمایشگاه، یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار کتاب را به‌صورت مجازی فروخته شد و ما تمام آن‌ها را با هزینه‌ی خودمان پست کرده و به سرتاسر ایران فرستادیم. ما به دوهزار و ۸۰۰ روستا و به هزار و ۲۰۰ شهر کتاب پست کردیم.

اسماعیلی، ناشران و نویسندگان را همکارانِ خود خواند و درباره بسته‌های حمایتی از آن‌ها گفت: امسال از محل تبصره ۱۸ از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.
اسماعیلی درباره دیگر رویدادهای سال گذشته در دیگر بخش‌های این وزارتخانه، گفت: نمایشگاه شهر خانواده که برای دسترسی زنان و مردان جامعه به پوشاک اسلامی و باکیفیت و رواجِ بیشتر زیست عفیفانه بود، به‌مدت دوماه راه‌اندازی شد. همچنین تخصیص جایزه گوهرشاد نیز از دیگر اقدامات صورت‌گرفته بود.

وزیر ارشاد همچنین برگزاری جشنواره‌های تئاتر، فیلم و موسیقی فجر را از موفقیت‌های سالی که گذشت خواند.

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 343605
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا