نگرانی از تشدید قاچاق؛

گندم ۱۳ هزار تومانی ایران را عراقی‌ها ۳۰ هزار تومان می‌خرند!

اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم نهایی نشده است. این در حالی است که عراقی‌ها برای هر کیلو گندم را ۳۰ هزار تومان خریداری می‌کنند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، خرید گندم در حالی به طور رسمی آغاز شده که همچنان قیمت خرید تضمینی گندم مورد انتقاد و البته اعتراض کشاورزان قرار دارد. این اعتراض‌ها به گونه ای است که حتی برخی کشاورزان صحبت از عدم تحویل گندم به دولت می‌کنند.

کشاورزان می‌گویند که با این قیمت،‌ تولید گندم برای آن‌ها زیان ده خواهد بود. بنابراین گندم خود را به دلالان می‌فروشند. دلالانی که اولاً قیمت بالاتری را به کشاورزان پیشنهاد می‌کنند. ثانیاً پرداخت آن‌ها نقدی است.

در بدترین حالت نیز حتی استفاده یا فروش گندم به عنوان نهاده‌ دامی برای کشاورزان عایدی بیش‌تری دارد.

قیمت خرید تضمینی گندم همچنان مبهم است

روز یکشنبه ۶ فروردین مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران خبر از آغاز خرید تضمینی گندم از استان سیستان و بلوچستان داد. این در حالی است که همچنان قیمت تضمینی گندم در هاله ای از ابهام قرار دارد.

شهریور ماه سال گذشته،‌ قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۲، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. البته در صورت تحویل گندم به دولت یک هزار و ۵۰۰ تومان نیز به عنوان جایزه در نظر گرفته شد.

بر این اساس قیمت نهایی خرید تضمینی گندم ۱۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم برای کشاورزان رسید.

با این وجود افزایش هزینه‌های تولید طی این مدت منجر شده که کشاورزان به این نرخ اعتراض داشته باشند. به گونه‌ای که گفته می‌شود در صورت عدم اصلاح قیمت تضمینی گندم،‌ کشاورزان گندم خود را با قیمت ۱۳ هزار تومان تحویل نمی‌دهند.

قیمت ۱۳ هزار تومانی گندم برای دلار ۲۵ هزار تومانی است

کشاورزان در انتقاد به قیمت ۱۳ هزار تومانی برای خرید تضمینی گندم می‌گویند که در زمان تعیین این قیمت دلار ۲۵ هزار تومان بود. از آن زمان قیمت نهاده‌های تولید از کارگر گرفته تا تراکتور به شدت افزایش پیدا کرده است. همچنین برخی نهادهای دولتی همچون کود به موقع تحویل کشاورزان نمی‌شود.

در این شرایط عدم اصلاح قیمت تضمینی گندم منجر می‌شود که بسیاری از کشاورزان،‌محصول خود را به دلالان بفروشند. دلالانی که اتفاقاً قیمت بالاتری را به صورت نقد به آن‌ها پرداخت می‌کنند. در بدترین حالت نیز استفاده از گندم به عنوان نهاده دامی،‌عایدی بیش‌تری را برای کشاورزان دارد.

عراقی‌ها هر کیلو گندم را ۳۰ هزار تومان می‌خرند

در حالی که انتقادها به قیمت خرید تضمینی گندم به اوج خود رسیده، علی‌قلی‌ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در گفتگو با اقتصادآنلاین گفته است که وزارت کشاورزی عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرده هر تن گندم را ۸۵۰ هزار دینار خریداری می‌کند.

این عدد به معنای این است که دولت عراق برای هر کیلو گندم قیمتی معادل ۸۵۰ دینار می‌پردازد. با در نظر گرفتن قیمت ۳۵ تومانی دینار،‌ قیمت تضمینی گندم در عراق حدود ۳۰ هزار تومان می‌شود.

در حقیقت همین اختلاف بیش از دو برابری قیمت خرید تضمینی گندم میان ایران و عراق تهدیدی جدی برای افزایش قاچاق تلقی می‌شود. موضوعی که می‌تواند به چالش جدی برای تامین این کالای استراتژیک در کشور بدل شود.

اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم منتظر جلسه شورای قیمت گذاری

آنگونه عطاالله هاشمی، رییس بنیاد ملی گندمکاران به ایسنا گفته، قرار بود که سال گذشته جلسه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی برای اصلاح قیمت تضمینی گندم برگزار شود. اما این جلسه به بعد از تعطیلات عید موکول شد.

هاشمی بیان کرده که پس از پایان تعطیلات نوروزی جلسه برگزار خواهد شد. رییس بنیاد ملی گندمکاران تاکید کرد که کسانی که با نرخ قبلی گندم خود را فروخته باشند،‌ مابه التفاوت افزایش قیمت به آن‌ها پرداخت می شود.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 343523
لینک کوتاه :

۱۶ دیدگاه

  1. گندم در مرز عراق ۳۴۰۰۰ تومان خریداری شده، حالا دولت حاظر نیست یا قیمت ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بخرد ولی در آینده نزدیک ۴۵ هزار تومان هم خواهد خرید، بدبخت کشاورزان مظلوم ایران، اینهمه به این قشر تولید کننده و زحمتکش ظلم نکنید،تنها راه نجات کشور حمایت از تولید کنندگان داخلی در اولویت کشاورزان مظلوم و زحمتکش

  2. کشاورز‌همشه‌باید‌ضرر‌کند‌چند‌روز‌پیش‌نمی‌دانم‌‌کدام‌رییس‌بود‌‌درشبک‌ه‌خبر‌‌میفرماید‌اگه‌ماالا‌قیمت‌گندم‌ببریم‌بالا‌اگه‌‌سال‌دیگر‌گندم‌بیاد‌پایین‌ما‌چطور‌قیمت‌بیاریم‌۷۵۰۰‌تومان‌کسی‌نیست‌به‌این‌آقا‌بگه‌اگه‌قیمت‌پراید‌۳۰۰‌میلیونی‌اگه‌آوردی‌۱۰۰‌میلیون‌گندم‌‌هم‌بیار‌۷۵۰۰‌تومان

  3. با سلام.دولت محترم خودش کود وبذر رو موقع کشت با چندین برابر افزایش قیمت وبا قیمتی بالا به کشاورز فروخت.حالا که با کلی بدبختی کاشتیم وکلی زحمت وخرج به مرحله برداشت رسیدیم دولت از افزایش قیمت خرید یواشکی میخواد بگذره.بنده یه ماشین رو ازاد به دلال میفروشم واسه پرداخت قرضام.بقیش هم دپو میکنم خونه تا خورد خورد بفروشیمش ۳۰ هزار تومن وسلام

  4. من برا دولت یه پیشنهاد دارم؟؟
    دولت محترم اگه گندم مارو لازم داره وبا قیمت ۳۰ تومن هر کیلو مشکلی نداشت خودش بخره.اگه هم میگه گرونه مثل باقی محصولات کشاورزی اجازه بده صادرات بشه وبفروشیم کشورای همسایه!! اینجور به نفع همسه هست هم کشاورز هم دولت.کشاورز باقیمت مناسب میفروشه دولت هم از کشورای دیگه اگه گندم قیمت مناسب تر پیدا کردبخره.

  5. همین امروز یک کیلو سم مانکوزب برای ضد عفونی بذر نخود خریدم ۲۰۰,هزار تومان ،پاییز سال۱۴۰۱همین سم قیمتش ۸۰هزار تومان بود ،این یه نمونه بود ،روغن ،پیچ و مهره ،کارگر ،بذر ،قیمت تراکتور ،قیمت برداشت با کمباین ،استهلاک ماشین آلات ،سرمایه مثل زمین ،ادوات کشاورزی .

  6. بنده کشاورز گندم کار هستم
    با این قیمت تحت هیچ شرایط به دولت نمی فروشم.
    در بحث قاچاق این مقوله را قبول ندارم
    مگه یک قاچاقچی چقدر میتواند گندم بصورت قاچاق بفرسته عراق؟ مگر اینکه توسط باند خاص مرز کشور براشون باز باشد و هزاران تریلی را از مرز خارج کند که زیاد معقول نیست.
    پس از عنوان قاچاق استفاده نکنید لطفا
    دولت و خصوصا جهاد کشاورزی خوزستان از من کشاورز و هزاران کشاورز دیگر حمایت نکردند و بذر و کود و سموم را از بازار خربداری کردیم جالب اینکه در منطقه ی ما پانزده هزار هکتار گندم کشت شده و جهاد کشاورزی اهواز حتی قرارداد طرح محوری با ما عقد نکردند تا مجبور نباشند کود و بذر به ما تحویل بدهند حالا که فصل برداشت گندم رسیده انتظار نداشته باشند گندم بشون گندم بفروشیم.
    سال زراعی ۴۰۱_۴۰۲بذر گندم را کیلویی ۱۵۰۰۰ تومان شرکت بازرگانی فروختند.
    دولت انصاف را رعایت کند. اینهمه ظلم به کشاورز نکنید.

  7. کشاورز مظلوم زحمت کش است در گرما سرما زحمت میکشد یه ماشین ایرانی اشغال قیمت بهترین ماشین های کشور های دیگه هست چرا بحث کشاورزی میاد جهانی نمیشه خودرو جهانی میشه امسال ماهم به دولت گندم تحویل نمیدیم به دلال میفروشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا