با ترس از تشدید بحران بانکی؛

فدرال رزرو اسلحه نرخ بهره را زمین گذاشت

فدرال رزرو، روز چهارشنبه نرخ بهره را ۲۵ واحد درصد افزایش داد. به نظر می‌رسد با بحران بانکی، سیاست‌های انقباضی نیز به پایان خط رسیده باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، نرخ بهره معیار بانک مرکزی آمریکا از ۴.۷۵ به ۵ درصد افزایش پیدا کرد. این رقم بالاترین میزان از سال ۲۰۰۷ محسوب می‌شود.

همچنین اعلام شد که نظام بانکی آمریکا انعطاف‌پذیر است. با این حال تاکید شد که همچنان در مورد میزان تاثیر اقتصادی ناشی از ورشکستگی دو بانک عدم اطمینان وجود دارد.

پایان افزایش شدید نرخ بهره در آمریکا؟

در نشست اخیر به نظر می‌رسد، دوران اعمال شدیدترین سیاست انقباضی پولی فدرال رزرو طی چند دهه گذشته به پایان رسیده باشد.

همواره در پایان نشست‌های کمیته بازار آزاد تاکید می‌شد که افزایش بیش‌تر نرخ بهره برای کنترل تورم الزامی است. اما اینبار این موضوع مطرح نشد.

در عوض اینبار به این موضوع اشاره شد که شاید برای کنترل تورم تا سطح ۲ درصد نیاز به اعمال سیاست‌های دیگری باشد.

بحران بانکی کنترل شده است؟

بانک مرکزی آمریکا در شرایطی دوباره نرخ بهره معیار را افزایش داد که همچنان نااطمینانی‌هایی در خصوص شرایط بانکی این کشور وجود دارد. به بیان دیگر، این پرسش مطرح است که آیا اقدامات فدرال رزرو برای جلوگیری از شکل‌گیری یک بحرانی بانکی تمام عیار با ورشکستگی دو بانگ سیگنیچر و سیلیکون ولی کافی بوده است؟

در حقیقت این موضوع از این جهت اهمیت دارد که افزایش نرخ بهره در شرایط کنونی می تواند خود به تشدید بحران بانکی منجر شود. باید توجه داشت که یکی از عوامل مهم در ورشکستگی دو بانک آمریکایی، افزایش شدید نرخ بهره بوده است.

با این حال رئیس فدرال رزرو در کنفرانس خبری خود تاکید کرد که با اقدامات انجام شده، تمام پس اندازهای سپرده گذاران قابل دسترس خواهد بود.

برای آنکه بدانید بحران بانکی اخیر تا چه اندازه بر سیاست‌های فدرال رزرو تاثیر گذاشته، تنها کافی است در نظر داشته باشید که تا پیش از این مقامات بانک مرکزی آمریکا درنظر داشتند تا نرخ بهره را تا سطح ۰.۵ واحد درصد افزایش دهند. اما شرایط کنونی بانکی در این کشور منجر به تعدیل این موضوع شد.

پاول تاکید کرد که پیش از این فدرال رزرو در نظر داشت تا با توجه به شرایط کنونی بانکی این کشور، افزایش نرخ بهره را متوقف کند. اما در نهایت تصمیم بر آن شد که افزایش نرخ بهره از ۰.۵ واحد درصد به ۰.۲۵ واحد درصد تعدیل شود.

بحراان بانکی، نرخ بهره را از فدرال رزرو گرفت

فدرال رزرو سال گذشته شدیدترین افزایش نرخ‌بهره را اجرایی کرد. اما به تدریج شدت افزایش نرخ بهره را در هر مرحله به ۰.۲۵ واحد درصد محدود کرد.

با این وجود در اوایل ماه جاری میلادی رئیس فدرال رزرو با مطرح کردن این موضوع که برای کنترل تورم شاید نیاز به افزایش شدیدتر نرخ بهره است، صحبت از افزایش ۰.۵ واحد درصدی نرخ‌بهره به میان آورد.

کارشناسان بر این باورند که عقب نشینی بانک مرکزی آمریکا از افزایش ۰.۵ واحد درصدی نرخ بهره به خوبی نشان دهنده ترس از تشدید بحران بانکی است.

در حقیقت فدرال رزرو نگران است افزایش بیش‌تر نرخ‌بهره شرایط اعتباری بانک‌ها را بیش‌از گذشته آشفته کند.

تورم همچنان ادامه خواهد داشت

بیش‌تر مقامات پولی آمریکا انتظار دارند که نرخ بهره در سال جاری به ۵.۲۵ درصد افزایش پیدا کند. همچنین این سطح حداقل تا ابتدای سال ۲۰۲۴ حفظ شود. سپس تا پایان سال ۲۰۲۴ نرخ‌بهره معیار تا سطح ۴.۳ درصد کاهش پیدا کند.

همچنین بر اساس پیش‌بینی‌های رسمی، تورم افزایشی خواهد بود و همزمان رشد اقتصادی کاهش خواهد یافت. بر اساس این پیش بینی‌ها نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری میلادی به ۰.۴ درصد کاهش می یابد. نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ نیز به ترتیب ۱.۲ و ۱.۹ درصد پیش بینی می شود.

همچنین پیش‌بینی ها از تورم همچنان افزایشی است. سیاستگذاران بر این باورند که شاخص قیمت مخارج مصرف‌کننده تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی به حدود ۳.۶ درصد برسد. سپس این عدد در سال ۲۰۲۴ به ۲.۶ درصد کاهش پیدا کند. این اعداد نسبت به پیش بینی قبلی، ۰.۱ واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

منبع: Financial Times

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 342856
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا