بر اساس مصوبه شورای عالی کار؛

فرمول محاسبه حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ چگونه است؟ + جزئیات

در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته افزایش حداقل حقوق کارگران مشخص شود. اما نحوه محاسبه حقوق سال آینده به عوامل مختلفی بستگی دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، حداقل حقوق کارگران سال ۱۴۰۲ در روزهای پایانی اسفند ماه مشخص شد. البته باید توجه داشت که میزان افزایش دستمزد کارگران را برای دو گروه مختلف به صورت مجزا در نظر گرفت؟ این دو گروه عبارتند از  «کارگران حداقلی بگیر» و «سایر سطوح مزدی».

دستمزد پایه حداقل بگیران

به کارگرانی حداقل بگیر گفته می شود که برای اولین بار در سال جاری وارد بازار کار می‌شوند. به بیان دیگر این افراد سابقه کار ندارند. میزان افزایش حداقل حقوق این کارگران در سال جاری برابر با ۲۷ درصد تعیین شده است.

بر این اساس از ابتدای امسال حداقل حقوق این گروه از افراد روزانه حدود ۱۷۷ هزار تومان است.

بنابراین دستمزد پایه در سال جاری حدود ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان می شود. این رقم در سال گذشته برابر با حدود ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بود.

حق بن کارگری و حق مسکن

البته باید حداقل دو آیتم به دستمزد پایه اضافه کرد.

 یکی از این موارد حق بن کارگری است که میزان آن در سال جاری برابر با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است. این رقم نسبت به سال گذشته افزایش ۲۹ درصدی را تجربه کرده است. حق بن کارگری در سال گذشته برابر با ۸۵۰ هزار تومان تعیین شده بود.

مورد بعدی، حق مسکن است. حق مسکن در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۳۸ درصدی نسبت به سال گذشته، ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است. این رقم در سال ۱۴۰۱ برابر با ۶۵۰ هزار تومان بود.

حق اولاد

علاوه بر بن کارگری و حق مسکن، افراد دارای فرزند زیر ۱۸ سال باید حق اولاد دریافت کنند. حق اولاد برای کارگران دارای فرزند زیر ۱۸ سال یا تحت تکلف به ازای هر فرزند حدود ۵۳۱ هزار تومان است.

باید توجه داشت تمام موارد اشاره شده باید از فروردین ماه سال جاری در حقوق کارگران اعمال شود. البته حق مسکن از این قاعده مستثنی است. چرا که این مورد باید به تصویب هیات وزیران نیز برسد.

بنابراین تا پیش از تصویب هیأت وزیران، حق مسکن در سال ۱۴۰۲ به میزان ۶۵۰ هزار تومان سال قبل اعمال می‌شود

بنابراین حداقل حقوق کارگران حداقلی بگیر بر اساس جدول زیر قابل محاسبه است.

حقوق کارگران حداقلی بگیر ماهانه (تومان)
حقوق پایه (۳۰ روزه) ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۴۸ تومان
حق مسکن ۹۰۰ هزار تومان
حق بن کارگری یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
حق اولاد ( به ازای هر فرزند تحت تکلف) ۵۳۰ هزار و ۸۲۸ تومان

حداق حقوق کارگران با سابقه کار بیش از یک سال چگونه محاسبه می شود؟

موارد اشاره شده در بالا مربوط به حداقلی بگیران بدون سابقه کار بود. بنابراین نحوه محاسبه حداقل حقوق کارگران دارای سابقه متفاوت است. دستمزد این گروه تحت عنوان «سایر سطوح مزدی» در نظر گرفته می شود.

میزان افزایش دستمزد سایر سطح مزدی به صورت ترکیبی از «درصد» و «رقم ثابت» برای سال ۱۴۰۲ محاسبه می‌شود.

به این ترتیب، حقوق پایه کارگران دارای بیش از یک سال سابقه، ۲۱ درصد نسبت به حقوق پایه سال گذشته به اضافه یک عدد ثابت افزایش می یابد. این عدد ثبات حدود ۲۵۱ هزار تومان تعیین شده است.

پایه سنواتی

در اینجا باید به مورد پایه سنواتی نیز اشاره کرد. در حقیقت افراد سایر سطوح مزدی علاوه بر بن کارگری، حق مسکن و حق اولاد مشمول پایه سنواتی نیز می‌شوند. این رقم باید به حقوق پایه این افراد اضافه شود.

پایه سنواتی برای سال ۱۴۰۲ رقم ۲۱۰ هزار تومان است.

بر اساس بخشنامه سال ۱۳۹۱، تمام کارکنان با سابقه یک سال و یا کارکنانی که یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در همان کارگاه گذشته باشد، مشمول دریافت «پایه سنواتی» می‌شوند.

 این مبلغ باید به حقوق پایه اضافه شود تا به تناسب در اضافه کار، عیدی و حق سنوات نیروی کار مورد محاسبه قرار گیرد. بنابراین «پایه سنواتی» نباید به عنوان یک ردیف جداگانه محاسبه شود.

بنابراین  حداقل حقوق کارگران دارای بیش از یک سال سابقه کار در سال ۱۴۰۲ به صورت جدول زیر محاسبه می شود.

حقوق کارگران با سابقه  ماهانه (تومان)
حقوق پایه (میزان افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱) ۲۱ درصد + ۲۵۰ هزار و ۷۸۸ تومان
پایه سنواتی ۲۱۰ هزار تومان
حق مسکن ۹۰۰ هزار تومان
حق بن کارگری یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
حق اولاد ( به ازای هر فرزند تحت تکلف) ۵۳۰ هزار و ۸۲۸ تومان

معافیت مالیاتی و عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲، در سال جاری معافیات مالیاتی ماهانه برابر با ۱۰ میلیون تومان است. که این رقم به صورت سالانه ۱۲۰ میلیون تومان می شود. بنابراین افراد با دریافتی ماهانه کم تر از ۱۰ میلیون تومان معاف از مالیات خواهند بود.

مبلغ حداقل عیدی کارگران مطابق قانون کار در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان و مبلغ حداکثر عیدی کارگران ۱۵ میلیون و ۹۲۴ هزار تومان تعیین شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 342679
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا