سردرگمی ارزهای دیجیتال؛

حماسه کریپتویی رو به پایان است؟

فروپاشی بانک‌های آمریکا باعث‌شده تا افراد بسیاری بر این باور باشند که حماسه رمزارزها با موانعی روبه‌رو شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، یک نظرسنجی جدید توسط Paxos، شرکت فناوری بلاکچین مستقر در نیویورک، چرخش جدیدی به داستان می‌دهد. این نظرسنجی می‌گوید که ۷۵ درصد از کاربران در مورد آینده رمزارزها مطمئن هستند. حدود ۷۲ درصد از پاسخ‌دهندگان، اظهار داشتند که نگران نوسانات بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ نبودند.

اعتماد به واسطه‌هایی مانند صرافی‌های رمزارزی، برنامه‌های پرداخت موبایلی و بانک‌ها برای نگهداری رمزارز همچنان بالاست و ۸۹ درصد است. Paxos در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «این نشان می‌دهد که مجموعه ورشکستگی‌های اخیر ممکن است اعتماد به شرکت‌های رمزارزی را تضعیف نکرده باشد.»

این مطالعه، اشتیاق قابل‌توجهی را برای نقش بیشتر رمزارزها در زندگی مالی روزمره نشان داد. سه مورد از مواردی که پاسخ‌دهندگان مایل به استفاده از رمزارزها در آن هستند، پرداخت برای کالاها و خدمات، کارت‌های اعتباری یا برنامه‌های وفاداری و ارسال پول برای دوستان و خانواده است. سرمایه‌گذاری بلندمدت و معاملات روزانه از جمله موارد استفاده برتر هستند.

نظرسنجی Paxos به صورت آنلاین با مشارکت شرکت تحقیقاتی Pollfish در میان ۵هزار ساکن ایالات‌متحده که درآمد خانوارشان بیش از ۵۰هزار دلار بود، انجام شد. این پاسخ‌دهندگان ۱۸ سال و بالاتر بودند و حداقل یک‌بار در سه سال گذشته یک ارز دیجیتال خریداری کرده بودند. نظرسنجی Paxos همچنین بینش‌های مفیدی را برای بانکداری و مؤسسات مالی سنتی ارائه می‌دهد. آنها می‌توانند با گنجاندن محصولات رمزارزی برای ارائه تجربه بهتر به مشتریان، ارائه‌های محصول خود را متنوع کنند.

حمایت بنیانگذار «کاردانو» از این استیبل‌کوین‌ها

از سویی دیگر، «چارلز‌هاسکینسون» بنیانگذار «کاردانو» معتقد است که استیبل‌کوین‌های الگوریتمی به دستیابی به چشم‌انداز ساتوشی ناکاموتو برای بیت‌کوین کمک می‌کنند. به گفته وی، بانک‌ها همیشه کاربران را ناامید می‌کنند.

«هاسکینسون» به مشاهدات «جسی پاول»، مدیرعامل «کراکن»، مبنی بر افزایش ارزش USDT به دنبال کاهش رقیبش،USDC ، واکنش نشان داد. به گفته «پاول»، این حرکت قیمت نشان داد که بازار ارزهای دیجیتال در حال از دست دادن اعتماد به محصولات مالی مبتنی بر ایالات‌متحده است.

در پاسخ، «هاسکینسون» توئیت کرد که «معتقد است استیبل‌کوین‌های الگوریتمی، ضروری‌ترین جریان تحقیقاتی برای تحقق کامل چشم‌انداز اصلی بیت‌کوین هستند.»

استیبل‌کوین‌های الگوریتمی، استیبل‌کوین‌هایی هستند که برای نگه‌داشتن پیوند خود از طریق معادلات و مشوق‌های ریاضی طراحی شده‌اند. معمولا این استیبل‌کوین‌ها بدون وثیقه هستند و یک الگوریتم عرضه، آنها را کنترل می‌کند.

Terra UST که منحل شد، موفق‌ترین استیبل‌کوین الگوریتمی بود. در اوج خود، UST سه استیبل‌کوین برتر بود و عرضه بازاریابی آن به بیش از ۱۷ میلیارد رسید. در نهایت، استیبل‌کوین شاهد یک رویداد مارپیچ مرگ بود که میخ خود را از دست داد و منجر به نابودی نهایی آن شد. از آن زمان، چندین استیبل‌کوین الگوریتمی با درجات مختلف موفقیت ظاهر شده است. برای مثال، DJED، استیبل‌کوین مبتنی بر «کاردانو» ، پیوند خود را حفظ کرده و در مواجهه با مشکلات USDC، با قیمت ۱.۰۱ دلار معامله می‌شود.

هشدار خالق «اتریوم»

همچنین «ویتالیک بوترین»، یکی از بنیانگذاران بلاک‌چین «اتریوم»، روز پنجشنبه به سرمایه‌گذاران هشدار داد که از سرمایه‌گذاری روی برخی پروژه‌های رمزارزی خودداری کنند. این حرکت چند روز پس از آن انجام شد که او مقداری شت‌کوین رایگان را که در کیف پول خود دریافت کرده بود، فروخت.

«ویتالیک بوترین» پیامی را در زیرمجموعه‌ای به نام «Testingtesting62831» منتشر کرد که در آن ادعا می‌کرد تمام توکن‌های رمزارزی یا پروژه‌هایی که در این انجمن مورد بحث قرار می‌گیرند، شت‌کوین هستند. وی هشدار داد که سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها احتمالا سرمایه سرمایه‌گذاران را از دست می‌دهد و توصیه می‌کند از چنین مجامعی دوری کنند.

BITE $ و اکثر سکه‌های دیگری که در این انجمن مورد بحث قرار می‌گیرند، شت‌ کوین‌ هستند و هیچ ارزش فرهنگی یا اخلاقی بازخریدکننده‌ای ندارند و احتمالا بیشتر پولی را که برای آنها می‌گذارید از دست خواهید داد و من با این پروژه‌ها تا حد زیادی مخالفم.

البته قیمت BITE، پس از هشدار «ویتالیک بوترین» به سرمایه‌گذاران در مورد این شت‌کوین‌ها، افزایش یافت. در ۷ مارس، «بوترین» چندین میم کوین کم‌‌ارزش را به میلیون‌ها نفر فروخت. او توکن‌هایی از جمله MOPS$

CULT، $SHIK$ و BITE$ را به اتریوم تبدیل کرد و بعد از آن ارزش این توکن‌ها به شدت کاهش یافت، به طوری که قیمت SHIK پس از تخلیه توکن توسط او تا ۹۵.۸ درصد کاهش یافت. «ویتالیک بوترین» تعداد بیشتری از این توکن‌های کم‌ارزش را نیز به فروش می‌رساند؛ زیرا او دارای تعداد زیادی توکن airdropped است. برخی از مردم از این عصبانی هستند که چرا پروژه‌ها توکن‌های «ایردراپ» را به «ویتالیک» ارسال می‌کنند، در حالی که می‌دانند او معمولا آنها را از والت خود تخلیه می‌کند.

صنعت سست‌بنیاد کریپتو در حال فروپاشی است

با این حال یک استاد اقتصاد در دانشگاه نیویورک به ‌شدت علیه بیت‌کوین و رمزارزها موضع گرفته و گفته صنعت کریپتو در حال فروپاشی است. «نوریل روبینی»، منتقد صنعت کریپتو و استاد اقتصاد دانشکده کسب‌و‌کار استرن در دانشگاه نیویورک، همزمان با بحران بانکی در ایالات‌متحده علیه بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده موضع گرفته است. او می‌گوید اکوسیستم کریپتو از افراد سودجوی زیادی میزبانی می‌کند و روزهای پایانی این نوع از دارایی، نزدیک است.

«روبینی» رمزارزها را دارایی مناسبی برای ذخیره ثروت نمی‌داند و می‌گوید سرمایه‌گذاری در این حوزه «بسیار خطرناک» است. استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک به فروپاشی صرافی FTX به ‌عنوان یکی از نمونه‌های بارز قابل‌ اعتماد نبودن صنعت کریپتو اشاره کرد. FTX یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارز بود که توسط «سم بنکمن‌فرید»، ملقب‌ به سلطان رمزارز، مدیریت می‌شد.

«نوریل روبینی» می‌گوید رمزارزها به کلاهبرداران، جنایتکاران و افرادی که از مالیات فرار می‌کنند، کمک می‌کند. به عقیده «روبینی»، «کل صنعت سست‌بنیاد کریپتو در حال فروپاشی است.» استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک در ادامه می‌گوید: «اگر می‌خواهید ثروت خود را امن نگه دارید، آخرین جایی که باید در آن سرمایه‌گذاری کنید کریپتو است.» «روبینی» می‌گوید نوسانات شدید کریپتو باعث می‌شود این صنعت پناهگاهی امن برای دارایی مردم نباشد. به عقیده او، «انجام کارهای نامطلوب» عامل فروش بانک‌های «سیلورگیت» و «سیگنچر» در آمریکا بود. این دو بانک که هفته گذشته تعطیل شدند، ارتباطات نزدیکی با شرکت‌های صنعت کریپتو داشتند.

اخبار برگزیدهارز دیجیتال
شناسه : 342144
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا