با اعلام شرکت ملی گاز ایران؛

تخفیف ۷۰ درصدی تعرفه گاز حذف شد / چقدر هزینه قبض گاز می شود؟ + جدول تعرفه

تخفیف ۷۰ درصدی بهای گاز خانوارها از سال آینده حذف و قبض گاز مصارف خانگی بر اساس تعرفه های جدید صادر می شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: تعرفه‌های قبض گاز از ابتدای سال ۱۴۰۲ بدون تخفیف محاسبه خواهد شد.


آنگونه که مسلم رحمانی عنوان کرده هیات وزیران در مصوبه ۱۶ بهمن ماه برای کاهش قبض گاز خانوارها در دوره سرد سال، ۷۰ درصد تخفیف تا سقف تعیین شده در نظر گفته بود. این مصوبه تا پایان سال اعتبار دارد و در سال جدید اجرایی نمی شود.

وی افزود: این مصوبه به دلیل کاهش شدید دمای هوای کشور در فصل سرد امسال و با هدف کاهش هزینه ناشی از قبض گاز خانوارها به تصویب هیأت وزیران رسید.

تعرفه قبض گاز چقدر است؟

بر اساس تصویب دولت در آذر ماه، تعرفه گاز برای مشترکان پرمصرف افزایش یافت. در آن زمان گفته می شد که افزایش قیمت اگرچه برای سطح پایین مصرف نیست و صرفا سطوح متوسط و بالای مصرف را شامل می شود. اما در سطوح بالای مصرف شاهد افزایش ۳ تا ۴ برابری تعرفه ها هستیم.

طبق این مصوبه، در فصول سرد سال برای ۱۲ پله مصرفی، تغییرات به این شکل اعمال شده است:

  • پله‌های اول تا سوم بدون تغییر.
  • پله چهارم تا ششم ۳۰ درصد افزایش تعرفه گاز
  • پله هفتم تا دهم ۵۰ درصد افزایش نسبت به تعرفه
  • پله‌های یازدهم و دوازدهم به ترتیب عدد ثابت ۵هزار و ۶هزار تومان به ازای هر متر مکعب

 با این حال، مسئله به تغییر تعرفه ها محدود  نمی شودبلکه پلکان مصرفی نیز به گونه ای تغییر یافته  که هر پلکان کوتاه تر شده است. یعنی بازه مصرف در هر پلکان کاهش یافته است و افراد با مصرف مساوی قبل در پلکان بالاتری قرار می گیرند.

به عنوان مثال قبلا برای اقلیم ۴ پلکان اول تا چهارم به ترتیب شامل پله اول تا ۱۵۰، پله دوم ۱۵۱ تا ۲۵۰، پله سوم ۲۵۱ تا ۳۵۰ و پله چهارم ۳۵۱ تا ۴۵۰ بود ما اکنون در همان اقلیم ۴، پله اول تا ۱۲۵، پله دوم ۱۲۶ تا ۲۰۰، پله سوم ۲۰۱ تا ۲۷۵ و پله چهارم ۲۷۶ تا ۳۵۹ متر مکعب تعریف شده است.

جدول زیر تعرفه جدید گاز را نشان می‌دهد:

تعرفه گاز

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی
شناسه : 341772
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا