بورسی ها پول سهامداران عدالت را ریختند؟؛

سود سهام عدالت تا پایان سال واریز نمی‌شود، می‌شود و شاید بشود

طی دو هفته گذشته اخبار متناقضی در خصوص واریز مرحله دوم سود سهام عدالت منتشر شده که سردرگمی ۵۰ میلیون سهامدار عدالت را به همراه داشته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، این روزها واریز مرحله دوم سود سهام عدالت به گره کور تبدیل شده و هر روز اخبار ضد و نقیضی منتشر می‌شود. اخباری که بلاتکلیفی بسیاری از سهامداران عدالت را به همراه داشته است.


ابتدا گفته شد که به دلیل عدم واریز سود مربوط به عملکرد سال ۱۴۰۰ توسط چند شرکت، واریز سود تا پایان سال ممکن نیست. پس از آن بود که وزیر اقتصاد خبر از واریز مرحله سود سهام عدالت تا پایان سال داد. سپس رئیس سازمان بورس گفت واریز سود مشروط به واریز سود عملکرد شرکت ها تا روز سه شنبه است..

سود سهام عدالت واریز نمی شود

هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سود پرداخت نشده شرکت‌ها بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد تومان می شود. این مبلغ بیش از ۶۰ درصد کل مبلغی است که باید در مرحله دوم به سهامداران عدالت پرداخت شود.

آنگونه که گفته شده بود سه شرکت بیش‌ترین سود پرداخت نشده را دارند. فولاد مبارکه ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۶ هزار میلیارد تومان و پالایش نفت بندرعباس یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باید بابت سود عملکرد سال ۱۴۰۰ پرداخت کنند. به بیان دیگر این سه شرکت بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان باید پرداخت می کردند.

سود سهام‌عدالت واریز می شود

پس از آن خاندوزی، وزیر اقتصاد بیان کرد امیدواریم که واریز مرحله دوم سود سهام عدالت تا پایان سال صورت گیرد. خاندوزی تاکید کرد که سازمان بورس پیگیر واریز سود سه شرکت باقی مانده است.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس هم گفت: طی یکی دو روز آینده سه شرکت پالایش نفت بندرعباس، مجتمع فولاد مبارکه و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس سود را واریز می‌کنند.

سپس مرحله دوم سودسهام عدالت برای دارندگان واریز خواهد شد.

واریز سود مرحله دوم دوباره به اما و اگر کشیده شد

روز دوشنبه بود که خبرگزاری فارس در گزارشی عنوان کرد که دو شرکت بزرگ بورسی همچنان بخشی از سود سهام عدالت را واریز نکردند. صنایع پتروشیمی خلیج فارس و فولاد مبارکه اصفهان، دو شرکتی هستند که هنوز اقدامی برای پرداخت بخشی از سود سهامداران‌ عدالت را انجام نداده‌اند.

از سوی دیگر شرکت سپرده گذاری مرکزی به عنوان متولی واریز سودسهام عدالت، تاکنون پاسخ روشنی در مورد اسامی و میزان مبالغ واریزی سود شرکت‌های سهام عدالت ارائه نکرده است.

سازمان خصوصی سازی: سود سهام عدالت شرکت‌های غیر بورسی آماده است

در حالی که واریز سود سهام عدالت لنگ شرکت‌های بورسی است، سازمان خصوصی سازی گفته امسال سود شرکت‌های غیربورسی هم وازیر می شود.

بر اساس اطلاعیه سازمان خصوصی سازی سود عملکرد شرکتهای غیربورسی مربوط به سالهای ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰  و همچنین «باقیمانده سود تخصیص داده نشده مربوط به سنوات قبل از آزادسازی(قبل از ۱۳۹۹)» جهت واریز به حساب سهامداران محترم سهام عدالت به حساب شرکت مذکور واریز شده است.

بنابراین شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه همزمان با واریز مرحله دوم سود سهام مربوط به عملکرد سال ۱۴۰۰ شرکتهای بورسی سهام عدالت، سود سهام نزد این سازمان را نیز به حساب سهامداران محترم واریز خواهد نمود.

سود سهام عدالت در مرحله دوم چقدر است؟

سود سهام‌عدالت سال ۱۴۰۰ در دو مرحله واریز  شده است. مرحله اول واریز سود، پایان پاییز سال جاری به حساب مشمولان واریز شد.

در مرحله نخست سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان دریافت کردند. این رقم برای افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، برابر با یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان بود.

سود واریزی برای هر مشمول همانند مرحله نخست است. اما یک تغییر مهم دارد. همانگونه که اشاه شد امسال سود شرکت‌های غیربورسی هم واریز خواهد شد.

مبلغ سود شرکت‌های غیربورسی با سود شرکت‌های بورسی ترکیب و در زمان واریز به صورت یکجا واریز می‌شود.

آنگونه سازمان خصوصی سازی اعلام کرده مبلغ  ۲۵۵ هزار تومان برای سهامداران یک میلیون تومانی و مبلغ ۱۳۵ هزار تومان برای سهامداران ۵۳۲ هزار تومانی، مربوط به سود شرکت‌های غیربورسی است.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 341719
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا