دومینوی سقوط؛

بحران بانکی با چاشنی رمزارز

رگولاتورهای نیویورک با تشخیص ریسک‌های سیستمی، بانک Signature را که در دنیای رمزارز شهرت داشت، تعطیل کردند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بانک Signature به‌عنوان یکی از دو مقصد اصلی شرکت‌های رمزارز در آمریکا به سومین بانک ایالات‌متحده تبدیل شد که در یک هفته اخیر سقوط می‌کند.


وزارت خزانه‌داری، فدرال‌رزرو و شرکت بیمه سپرده فدرال آمریکا در بیانیه مشترکی اعلام کرده‌اند که مشتریان این بانک به سرمایه‌های خود دسترسی خواهند داشت.

این بیانیه مشترک می‌گوید بانک Signature به‌خاطر ریسک‌های سیستمی تعطیل شده است. مشتریان بانک فراتر از بیمه ۲۵۰ هزار دلاری شرکت بیمه سپرده فدرال، تحت حمایت قرار می‌گیرند تا به پول‌های خود دسترسی داشته باشند.

سقوط بانک های رمزارز

 Signature تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۸۸.۵ میلیارد دلار سپرده داشته است. حالا دپارتمان خدمات مالی نیویورک کنترل این شرکت را در اختیار دارد.

بانک Signature یکی از دو بانک بزرگ آمریکایی بود که به‌طور عمده در دنیای رمزارزها شهرت داشت. این شرکت هم مثل بانک «سیلورگیت» که چند روز پیش منحل شد، شبکه‌ای داشت که به کمپانی‌های رمزارزی اجازه می‌داد تا در ‌لحظه دلار جابه‌جا کنند.

حالا با توجه به اینکه هر دوی این بانک‌ها از بین رفته‌اند، به‌ سختی می‌توان سرمایه‌های رمزارزی را به‌سرعت تبدیل به دلار کرد.

کوین بیس به دردسر افتاد

همچنین صرافی رمزارزی بزرگ «کوین‌بیس» یکی از مشتریان Signature بود و در این شرکت ۲۴۰ میلیون دلار سرمایه نقدی داشت. این صرافی حالا اعلام کرده است که از دیگر شرکای بانکدار خود کمک خواهد گرفت تا تراکنش‌های کاربران را تکمیل کند.

در بیانیه منتشرشده همچنین گفته شده که تمهیداتی برای بازگشت سرمایه‌های مشتریان بانک «سیلیکونی‌ولی» اندیشیده شده است.

این بانک هفته گذشته تعطیل شد تا دومین سقوط بزرگ یک موسسه مالی در آمریکا را رقم بزند و احتمالا این وحشت مسری را به‌وجود بیاورد. رگولاتورهای آمریکا می‌گویند مشتریان بانک «سیلیکون ‌ولی» از امروز به سرمایه‌های بدون بیمه خود دسترسی پیدا خواهند کرد.

با ‌این ‌حال، این بیانیه تاکید کرده است که در مورد هیچ‌کدام از این بانک‌ها، از درآمدهای مالیاتی برای جبران خسارت مشتریان استفاده نخواهد شد.

نجات بانک «سیلیکون ‌ولی» و بازار رمزارز

از سوی دیگر دولت ایالات‌‌‌متحده با همکاری فدرال‌ رزرو، اقداماتی برای نجات بانک سیلیکون ‌ولی انجام داده است که باعث رشد درخور توجه ارزش بازار رمزارزها شد.

فضای رمزارزها طی چند روز اخیر هرج‌ومرج‌ بسیار زیادی را تجربه کرد. شاید مهم‌ترین اتفاق در این بازار، استیبل‌کوین USDC و بانک سیلیکون ‌ولی بود. زیرا ارزش این رمزارز که در حالت استاندارد باید همیشه نسبت‌ به دلار آمریکا یک ‌به یک باشد حتی تا حدود ۰.۸۷ دلار سقوط کرد.

اکنون به‌نظر می‌رسد بانک رو به سقوط «سیلیکون ‌ولی» نجات یافته و سرمایه‌گذاران این بانک نیز می‌توانند به پول خود برسند. دولت ایالات‌متحده و تنظیم‌کننده‌های مالی این کشور اعلام کرده‌اند افرادی که دارایی‌های سپرده‌گذاری‌شده در بانک مشکل‌دار «سیلیکون‌ولی» را دارند، به وجوه خود دسترسی خواهند داشت.

ذخایر USDC از امروز در دسترس هستند

«جرمی آلر» یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Circle با انتشار توئیتی اعلام کرد این شرکت از تلاش‌های فدرال‌رزرو ایالات‌‌متحده برای مقابله با خطرات ناشی از سیستم‌ بانکی، دلگرم شده است.

 «آلر» اظهار کرد که ۱۰۰ درصد سپرده‌های بانک سیلیکون‌ ولی امن است و با شروع کار مجدد این بانک از امروز، در دسترس مشتریان خواهد بود. Circle اواخر روز جمعه اعلام کرد حدود ۳.۳ میلیارد دلار از ۴۰ میلیارد دلار ذخایر USDC آن در بانک «سیلیکون ‌ولی» است. این خبر در حالی منتشر شد که ارزش سهام بانک مذکور به‌شدت سقوط کرده بود.

«بیت‌کوینیست» می‌نویسد مدت کوتاهی پس‌ از رخ دادن دومین شکست بزرگ تاریخ بازار سرمایه در ایالات‌‌متحده، شوک بزرگی به بازار رمزارزها و همچنین بازارهای جهانی وارد شد. «آلر» در این رابطه گفت: «متعهد هستیم عملیات تسویه ذخایر USDC را با بالاترین کیفیت و شفافیت ارائه دهیم.»

همچنین سازمان‌های تنظیم‌کننده‌ ایالات متحده، روز یکشنبه اعلامیه‌ای اضطراری را برای مهار تاثیر شکست «سیلیکون‌ ولی» و تضمین محافظت از همه سپرده‌گذاران این بانک ارائه دادند.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات‌‌متحده، پاول، رییس فدرال‌رزرو و مارتین کرونبرگ، رییس شرکت بیمه سپرده فدرال این خبر را با انتشار بیانیه‌ای مشترک به عموم اعلام کردند.

در بخشی از این بیانیه‌ آمده است: «امروز ما با تقویت اعتماد عمومی به سیستم بانکی ایالات‌‌متحده، درحال انجام اقداماتی قاطع برای محافظت از اقتصاد کشور هستیم. برای حمایت از مشاغل و خانوارهای آمریکایی، هیات فدرال‌رزرو روز یکشنبه اعلام کرد بودجه بیشتری را در اختیار موسسات سپرده‌گذاری واجد شرایط قرار می‌دهد تا بانک‌ها اطمینان حاصل کنند نیازهای همه سپرده‌گذاران خود را برآورده خواهند کرد.»

هیات فدرال ‌رزرو به‌منظور کمک به بانک‌ها، اتحادیه‌های اعتباری، موسسات سپرده‌گذاری و سایر سازمان‌های پس‌انداز واجد شرایط، برنامه‌ای با بودجه ۲۵ میلیارد دلار در نظر گرفته است که وام‌هایی را برای مدت حداکثر یک‌ سال به آنها ارائه خواهد داد.

بدین‌ترتیب Circle سرمایه‌های خود را به‌دلیل مشکلات اخیر بانک از دست نخواهد داد و سپرده‌گذاران آن به وجوه خود دسترسی خواهند داشت.

رویه اضطراری دولت ایالات‌‌متحده

گفتنی است رویه اضطراری دولت ایالات‌‌متحده به سایر موسسات مالی از جمله بانک‌های منحله نیز تعمیم داده شد. قانون پرداخت استیبل‌کوین USDC که هنوز به‌طور فعال از سوی کنگره دنبال می‌شود، سیستمی را ایجاد می‌کند که رمزارز مذکور در آن با پول نقد موجود در بانک مرکزی ایالات‌‌متحده ذخیره می‌شود.

معاملات بازارهای آتی با میانگین صنعتی داوجونز در واکنش به تحولات فوق، بیش‌ از ۳۰۰ واحد افزایش یافت. داده‌های «کوین‌گکو» نیز نشان می‌دهد ارز رمزارزها به‌میزان درخور توجهی بهبود یافته و به‌ عنوان مثال هر واحد بیت‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته رشدی ۱۰ درصدی را تجربه کرده است. علاوه ‌بر این، درحال‌حاضر هر واحد USDC به ارزش ۰.۹۹ دلار رسیده است که نشان از بهبود ۳.۳ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته دارد.

اخبار برگزیدهارز دیجیتالاقتصاد کلان
شناسه : 341480
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا