تاثير اقدامات بانک مرکزی در کاهش قیمت ارز؛

ناخدا قیمت دلار را به ساحل آرامش رساند؟

قیمت دلار در مسیر نزولی قرار گرفته است. هر چند اقدامات بانک مرکزی تاثیرگذار بوده اما آرامش بلندمدت بازار ارز به اصلاحات ساختاری نیاز دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، طوفان افزایش قیمت‌ها در بازار ارز رشد ۴۰ درصدی قیمت دلار ظرف چندهفته را به همراه داشت. اکنون این بازار روزهای آرامی را از سر می‌گذراند. اسکناس آمریکایی در معاملات چند روز گذشته بازار ارز عمدتا کاهشی بوده است. دلار این روزها پله‌های قیمتی را یکی پس از دیگری در مسیر نزولی پشت‌سر گذاشته است.


 ریزش قیمت دلار در بازار اما ریشه در دو مساله اساسی دارد. مساله نخست را می‌توان به توافق دیپلماتیک ایران و عربستان بعد از سال‌ها تنش نسبت داد. فعالیت مرکز مبادله  ارز و عرضه گسترده ارزهای صادراتی در این مرکز نیز دومین دلیل ریزش قیمت دلار طی این چند وقت محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد بعد از ماه‌ها ناکامی دولت در مدیریت نرخ ارز، این‌بار اما تیر سیاستگذاری ارزی بانک مرکزی به هدف خورده است.

دو سرعت گیر قیمت دلار

عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی تهران در این باره به «جهان‌صنعت» گفت: بازار ارز در چند ماه اخیر بسیار متشنج بود و قیمت دلار با رشد قابل‌توجهی همراه شد. آغاز فعالیت مرکز مبادله ارز و طلا با افزایش تدریجی انتظارات تورمی همزمان شد. موضوعی که منجر شد این مرکز در ابتدا کارکرد چندانی نداشته باشد و به تعادل قیمت‌ها در بازار ارز کمک نکند. اما به نظر می‌رسد تحولات سیاسی اخیر و فعالیت این مرکز توانسته‌اند بازگشت آرامش به بازار ارز را رقم بزنند.

آرگون تاکید کرد که در شرایط کنونی مدیریت انتظارات تورمی و تعامل سازنده در سطح بین المللی دو عامل اثرگذار بر قیمت دلار و بازار ارز است.

عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: نقش اخبار سیاسی در بازار ارز بسیار پررنگ است. به گونه ای که در روزهای گذشته با انتشار چند خبر، بازار ارز وارد مسیر کاهش قیمت شد. سفر دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان موضوعاتی است که آثار مثبتی بر بازار ارز به جای گذاشته‌اند و موجب افت شدید قیمت دلار شده‌اند.

به گفته آرگون، این عوامل باعث تعدیل سطح انتظارات تورمی و آغاز ریزش قیمت‌ها در بازار ارز شده است. بنابراین در صورتی که تعامل با جامعه جهانی بیش تر و ریسک‌های سیستماتیک مدیریت شود، می توانیم به حفظ توازن قمیت ها در بازار ارز امیدوار باشیم.

اصلاح سیاسی مقدم بر اصلاح اقتصادی

البته مسائل سیاسی را نمی‌توان تنها دلیل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز دانست. با این وجود وقتی زمینه‌های سیاسی و غیراقتصادی رشد قیمت دلار برطرف شود، زمینه‌های اقتصادی این مساله نیز قابل مدیریت خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین در ابتدا باید مباحث مرتبط با تعاملات بین‌المللی اعم از برجام و روابط با کشورهای همسایه به‌طور کامل حل شود. در ادامه نیز باید پیگیر مسائل مربوط به اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور باشیم.

این مسائل در کنار هم می‌توانند به ثبات قیمت‌ها در بازار ارز و افزایش پیش‌بینی‌پذیری قیمت‌ها در این بازار منجر شوند. آرگون تاکید کرد: مرکز مبادله ارز نیز یکی از ابزارهایی است که توانسته به کمک مدیریت قیمت دلار بیاید.

نباید فراموش کنیم تا زمانی که فضای کلی حاکم بر اقتصاد کشور آرام نباشد اقدامات دولت نیز نتایج درخوری به همراه ندارد. بنابراین وقتی آرامش نسبی بر بازار ارز حاکم باشد ابزارهای به کار گرفته شده نیز کارکرد واقعی خود را نشان خواهند داد.

باید به سمت تک نرخی کردن قیمت ارز برویم

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: این روزها بازار ارز در سایه تحولات سیاسی و اقدامات بانک مرکزی به آرامش نسبی رسیده است. در این شرایط باید بپذیریم دو اقدام می تواند به حفظ ثبات قیمتی بازار ارز کمک بیشتری کند.  کاهش مداخلات دولت در قیمت‌گذاری (چه نرخ ارز و چه سایر قیمت‌ها) و همچنین حرکت تدریجی به سمت تک‌نرخی شدن ارز باید در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای تصمیم‌گیر باید آرامش روانی جامعه را حفظ کنند. این مساله نیز بیش از هر چیزی از طریق برقراری تعامل سازنده با جهان تامین می‌شود.

با این حال هر اقدامی که تاکنون در دستور کار قرار گرفته و به کاهش دلار ارز کمک کرده است اثرات کوتاه‌مدت دارد. حفظ آرامش بازار ارز در بلندمدت نیازمند اصلاحات ساختاری اقتصادی است. اقتصادی که سال‌هاست درگیر بیماری تورمی، نقدینگی بالا و فضای نامناسب کسب‌و‌کار است.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 341426
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا