بازار سهام در فاز هیجانی قرار گرفته است؛

دلار ۴۰ هزار تومانی یعنی شاخص کل بورس ۲ میلیونی

در حالی که بورس روند اصلاحی در پیش گرفته که برخی کارشناسان بر این باورند شاخص کل با دلار ۴۰ هزار تومان هم باید بالای ۲ میلیون واحد باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، رویه هیجانی شاید مهم‌ترین کلید‌واژه تحلیل کارشناسان در خصوص اتفاقات روزهای اخیر بورس بوده است. در حالی که انتظار می‌رفت با خبر توافق ایران و عربستان بورس حال بهتری پیدا کند، فشار عرضه‌ها بیشتر شد. موضوعی که به نظر می‌رسد مقصر اصلی آن کاهش قیمت دلار باشد.

حال باید دید شاخص کل بورس در سرازیری اصلاح قرار دارد یا به زودی خود را با معیارهای بنیادی رشد تطبیق می‌دهد؟

دلار، بازارهای جهانی و بورس

روز گذشته نیز شاخص بورس با اصلاح همراه بود و شاخص کل بورس با اصلاح ۱۵۷۱۰ واحدی به جایگاه یک میلیون و ۷۸۱ هزار واحد رسید. موضوعی که برخی تحلیلگران معتقدند اگر ادامه پیدا کند می‌توان انتظار داشت که شاخص تا محدوده یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد اصلاح شود.

در مجموع می‌توان گفت بورس به واسطه تحولات بازار ارز دچار نوعی گیجی شده است. روز یکشنبه گذشته قیمت دلار در بازار آزاد با نوسان شدیدی همراه بود. قیمت طی یک حرکت رفت و برگشتی تا ۴۶ هزار تومان افزایش یافت و در بازه‌ای اعداد زیر ۴۳ هزار تومان را نیز لمس کرد. اما در نهایت در محدوده ۴۳۸۰۰ به کار خود پایان داد.

بازارهای جهانی نیز پس از تعطیلات آخر هفته میلادی و با خبر ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی بازگشایی شدند. اما برخلاف انتظارات روندی مثبت را در پیش گرفته‌اند. دلیل اصلی این رنگ سبز به علت خوش‌بینی به کاهش اقدامات فدرال‌رزرو برای کاهش فشار از بانک‌های دیگر است.

 همه این عوامل به نوعی می‌توانند در روند بورس اثرگذار باشند. اما شاید مهم‌ترین عامل را بتوان هیجان ناشی از کاهش قیمت ارز دانست.

شاخص بورس با دلار ۴۳ هزار تومانی

در همین زمینه نیما غلامرضایی فعال بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: رفتار بورسی‌ها بسیار جای تعجب دارد. در حالی که شاخص با دلار نیمایی ۲۸۵۰۰ تومان حوالی یک میلیون و ۴۰۰ هزار بود حالا که قیمت دلار نهایتا روی عدد ۴۳ هزار تومان قرار گرفته است. قاعدتا شاخص باید حوالی ۲ میلیون و ۴۰۰ قرار گیرد.

این فعال بازار سرمایه تاکید می‌کند: به هیچ عنوان به دلیل عوامل بنیادین این افت شاخص‌ها رخ نداد و عملا یک رویه هیجانی بود. واقعیت این است که توافق ایران و عربستان باید نتیجه عکس می‌داد. چرا که بورس همواره از ریسک‌های سیستماتیک سیاسی در رنج است و این توافق چشم‌انداز ثبات را بالا می‌برد.

وی تاکید می‌کند: همچنان بورس تهران می‌تواند بازار برنده سال آینده از لحاظ بازدهی باشد. زیرا هم‌اکنون سهام از جذابیت بالایی برخوردار است. همچنان بورس از رشد بسیاری از بازارها جا مانده و حتی با ریزش قیمت دلار باز هم قیمت دلاری سهام کمتر از نرخ‌های کنونی است.

چشم انداز بازار سهام در سال آینده

غلامرضایی در خصوص چشم‌انداز بازار می‌گوید: به نظر می‌رسد روند اصلاحی به زودی متوقف شود. سال آینده با توجه به چشم‌‌انداز قیمت کامودیتی‌ها و سطح مطلوبی که قرار دارند، می‌توانند برای بورس روزهای خوبی در نظر داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: اگر در نظر بگیریم که ریسک سیستماتیک خاصی بازار را تهدید نکند بسیاری از سهم‌ها در محدوده فعلی و یا نهایت ۲۰ درصد پایین‌تر برای خرید جذاب هستند. باید در نظر داشت که معامله‌گران به ارزندگی و مسائل بنیادی شرکت‌ها نیز توجه ویژه داشته باشند.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 341395
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا