رییس سازمان امور مالیاتی؛

امسال چقدر فرار مالیاتی داشتیم؟

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه حدود ۳۳۰، ۳۴۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی است که ما در سال گذشته اعمال کردیم، گفت: اگر مواردی مانند کسورات بازنشستگی را به عنوان مالیات در نظر بگیریم، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی برابر ۱۳ درصد است.

به گزارش جهان صنعت نیوزداوود منظور رییس سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات‌های وصول شده در سال جاری گفت: در ۱۱ ماهه اول امسال توانستیم ۴۳۰ هزار میلیارد تومان از مردم مالیات دریافت کنیم، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده که این را به شهرداری ها، دهیاری‌ها و روستا‌ها مستقیماً پرداخت می‌کنیم، بنابراین جمع وصولی ما امسال در ۱۱ ماه ۵۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.


برآورد ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی از فرار مالیاتی/ تا پایان سال ۴۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول خواهد شد

رییس سازمان امور مالیاتی در مورد میزان قرارهای مالیاتی گفت: فرار مالیاتی چندان قابل سنجش مستقیم نیست که ما بتوانیم عدد و رقمی را اعلام کنیم. برآورد ما این است که حدوداً فرار مالیاتی یک سوم مجموع درآمد‌های مالیاتی است که ما باید داشته باشیم، به عبارت دیگر در پدیده فرار مالیاتی یک سوم از درامد‌های مالیاتی مان را از دست می‌دهیم.

وی افزود: امسال تا پایان سال ۴۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول می‌کنیم یک سوم این عدد، عدد کمی نیست، حدود ۱۵۰، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است، این برآوردی است که ما داریم.

نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی ۱۳ درصد است؟

منظور با بیان اینکه اگر مواردی مانند عوارض شهرداری‌ها و کسورات بازنشستگی را براساس ادبیات بین‌المللی به عنوان مالیات در نظر  بگیریم، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی برابر ۱۳ درصد است، گفت: نسبت به سال گذشته ما ۵۴ درصد ما رشد وصول مالیات داریم، از آن طرف هم امسال تورم بیش از انتظار بود. به همین جهت شاید آن نسبت یک درصد افزایش مالیات به تولید ناخالص داخلی عملاً به طور کامل محقق نشد.

وی تاکید کرد: امیدوار هستیم که در سال آینده با کنترل تورم رشد اسمی تولید ناخالص داخلی ما به گونه‌ای باشد که با توجه به رشد حدود ۵۵ درصدی که ما در درآمد‌های مالیاتی سال آینده پیش بینی می‌کنیم که اتفاق بیفتد این نسبت یک درصد محقق شود، ما هر سال تلاش می‌کنیم این نسبت را بهبود دهیم و بالاببریم.

حجم ۳۴۰ هزار میلیارد تومانی معافیت‌های مالیاتی در سال گذشته

معاون وزیر اقتصاد در برنامه صف اول و در پاسخ به سوالی در مورد میزان معافیت‌های مالیاتی گفت: بر اساس اظهارنامه‌هایی که امسال دریافت کردیم حدود ۱ هزار و ۳۸۰ هزار میلیارد درآمد مشمول مالیات بوده که ما عملاً مالیات دریافت نکردیم و معاف کردیم، اگر نرخ مالیات را برای سال گذ شته با توجه به اینکه این نرخ ۲۵ درصد بوده در نظر بگیریم یک چهارم این مبلغ مالیات از دست رفته ما است، یعنی حدود ۳۳۰، ۳۴۰ هزار میلیارد تومان مالیات از دست رفته یا معافیت مالیاتی است که ما در سال گذشته اعمال کردیم.

اقتصاد کلان
شناسه : 341024
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا