معاون وزیر کشاورزی پاسخ داد؛

قیمت گوشت قرمز تا پایان سال چقدر خواهد بود؟

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از روند کاهش قیمت گوشت قرمز در ایام پایانی سال و نزدیک شدن به سال جدید خبر داد.

به گزارش جهان صنعت نیوزمحسن شیراوند به قیمت محصولات پروتئینی به صورت خاص اشاره کرد و گفت: طی چند روز گذشته شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز بودیم که این کاهش قیمت در گوشت قرمز گوساله بیشتر بود و این روند کاهشی با توجه به سیاست دولت در واگذاری امور به تشکل‌ها و بخش خصوصی است.


وی افزود: بحث تنظیم بازار و تامین محصولات پروتئینی شب عید به اتحادیه سراسری و انجمن گاوداران کشور واگذار شد، همچنین بحث واردات نیز همزمان به این مجموعه‌ها واگذار شد، لذا اتفاق مثبتی در کاهش قیمت محصولات پروتئینی افتاد که ماحصل مشارکت دولت و بخش خصوصی و ورود جدی بخش خصوصی به این موضوع و همراهی و کمک دولت برای تسهیل‌گری این اقدام است.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، ورود شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان مباشر و تامین کننده مالی را یکی از اقدامات دولت برای کمک به بخش خصوصی در این حوزه عنوان کرد و گفت: در روزهای آینده حجم واردات بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته افزایش پیدا خواهد کرد و به کمک بخش خصوصی از مبادی متعددی واردات را انجام خواهیم داد.

وی با بیان این که افزایش واردات تاثیر بسزایی در ثبات بازار دارد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی دو سیاست کلان، یکی تامین توسط بخش خصوصی از بازارهای داخلی و دوم واردات توسط همان بخش را همزمان دنبال می‌کند و امیدواریم در آینده با عبور از این شرایط، بتوانیم بحث صادرات دام را در کشور کماکان نگه داریم و همزمان واردات هم توسط صادر کننده برای تامین نیاز داخلی انجام شود، چون بازار یک مکانیزم عرضه و تقاضا دارد.

شیراوند گفت: تاکنون حدود بیش از ۱۰۰۰ تن گوشت قرمز وارد کشور شده است و این فرآیند واردات با برنامه‌ریزی‌ انجام شده با مجموعه‌های وارد کننده، حداقل تا پایان خرداد ماه ادامه دارد و حجم و میزانش را هم کماکان افزایش خواهیم داد.

وی بیان کرد: از دلایل اصلی جهش قیمت گوشت این است که در فصلی قرار داریم که عرضه دام داخلی به بازار به دلیل این که فصل زاد و ولد دام‌هاست، با محدودیت مواجه است، زایش در اسفند تا فروردین ماه صورت می‌گیرد و بعد از آن با توجه به سیاست تولید کننده، مبنی بر بارندگی مناسب، مرتع خوب و عرضه دام به بازار، قیمت گوشت کاهش می‌یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که بیشترین التهاب در حوزه گوشت گوسفندی است، گفت: تولید دام سبک برخلاف دام سنگین، کاملا سنتی است، در دام سنگین تولید کننده‌ها با حجم بالا تولید کرده و مکانیزم بازار و تنظیم بازار را انجام می‌دهند، که امیدواریم در گوشت گوسفند نیز با تفاهماتی که بخش خصوصی انجام داده‌ایم، شاهد ورود صنعت به این بخش باشیم تا فرآیند ثبات در تامین و قیمت دام سبک از محل دام داخلی در آینده فراهم شود.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، وی با بیان این که قاچاق نیز یکی از عوامل کاهش عرضه گوشت و افزایش قیمت آن در کشور است، گفت: در زمان التهابات ارزی، قیمت دام ایرانی در کشورهای منطقه از ۴ دلار به بالای ۶ دلار می‌رسد، این تفاوت قیمت در ارز و قیمت ثابت دام زنده ایرانی باعث می‌شود که قاچاق به کشورهای همسایه و به چند کشور خاص در حجم قابل توجهی صورت گیرد که قطعا بی‌تاثیر در شرایط قیمتی نیست.

شیرواند با بیان این که روزانه بین ۷۰۰ تا یک هزار تن گوشت منجمد در کشور توزیع می‌شود، گفت: گوشت گوسفندی منجمد به قیمت ۱۵۰ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود، قیمت گوشت گوساله وارداتی چرخ کرده ۱۷۵ هزار تومان، مخلوط ۱۹۷ هزار تومان و گوشت ران هم ۲۲۰ هزار تومان است که در شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال توزیع است. همچنین گوسفند وارداتی نیز به قیمت میانگین ۲۴۷ هزار تومان توزیع می‌شود.

به گفته وی، براساس تفاهمات انجام شده با بخش خصوصی و ماموریت محول شده به شرکت پشتیبانی امور دام، امیدواریم شاهد افزایش چشمگیر میزان واردات گوشت به ویژه در حوزه دام سبک و گوشت گوسفندی باشیم تا بتوانیم گوشت مرغوب و باکیفیت را در اختیار مردم قرار دهیم.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به تامین مرغ در این ایام اشاره کرد و گفت: تا این لحظه مشکل خاصی در تامین پروتئین طیور و مرغ نداریم و تولید انجام می‌شود و در خصوص بازار این محصول پروتئینی نیز با همکاری با مجموعه اتحادیه‌ها، تامین و توزیع مرغ در بازار نیز به قیمت مناسبی صورت می‌گیرد.

وی به توزیع مرغ منجمد نیز اشاره و تصریح کرد: با توجه به نزدیکی به ایام پایانی سال، دو پیک مصرفی را همزمان با هم داریم، یکی ایام پایانی سال و دوم حلول ماه مبارک رمضان، لذا برای این که التهابی ناشی از افزایش یکباره تقاضا در بازار ایجاد نشود، توزیع مرغ منجمد هم در دستور کار قرار گرفته و با قیمت هر کیلو ۴۵ هزار تومان در حال اجرا است.

شیراوند با بیان این که توزیع محصولات پروتئینی تنظیم بازار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌شود که شامل بیش از ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ شعبه در سراسر کشور است، ادامه داد: استفاده از شبکه زنجیره‌ای در حوزه تنظیم بازار و توزیع گوشت گرم و منجمد، یک تجربه جدید است و اثرگذاری خوبی دارد، در شهری مثل تهران مراکزی مثل میادین میوه و تره‌بار شهرداری را داریم که شاید همه شهرها این مراکز را نداشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر در زنجیره تنظیم بازار، کاسبان امین و قصابی‌ها سطح شهر را در توزیع گوشت داریم که بر اساس تفاهماتی که با سازمان جهاد استان‌ها (به ویژه استان تهران) انجام شده، کاسبان و قصابان امین شناسایی و گوشت تنظیم بازار در اختیار آن‌ها هم قرار خواهد گرفت.

شرایط واردات موز

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص واردات موز نیز گفت: واردات موز براساس سیاست ابلاغی از گذشته در ازای صادرات سیب درختی است که شامل ۲۰ درصد تعرفه و عوارض ورودی است، ‌ لذا برای این که در این ایام التهابی در حوزه تامین و قیمت میوه موز نداشته باشیم، در حال حاضر واردات موز هم در ازای صادرات سیب به قوت خود باقی است و همچنین اگر کسی بخواهد از تالار دوم نیما استفاده کند، می‌تواند موز را با ارز نیمایی تالار دوم وارد کند، لذا ما آن انحصاری که صرفا باید از طریق صادرات سیب صورت بگیرد را تعدیل کردیم و همزمان هر دو مدل را الان بازرگانان می‌توانند در پیش گیرند.

به گفته وی، طی یک هفته گذشته حجم قابل توجهی موز وارد کشور شده است که قیمت آن هم نسبت به موزی که قبلا وارد شده مناسب‌تر و پایین‌تر است.

کشاورزی
شناسه : 341019
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا