رونمایی از اسکناس ۲۰۰ هزار تومانی+عکس

بانک مرکزی به تازگی ایران چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی با طرح سد کارون را منتشر کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوزبانک مرکزی ایران چک ۲۰۰ هزار تومانی را برای اولین بار راهی بازار خواهد کرد.


ایران چک ۲۰۰ هزار تومانی که تاریخ انتشار آن ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ است با طرح سد کارون و رنگ آبی وارد بازار می شود. ابعاد این ایران چک‌ها ۱۶۰x75mm است.

 
 ۱- نخ امنیتی پنجرهای هولوگرافیک
 این نخ دارای پوشش ویژه‌ای است که در مقابل نور و با تغییر زاویه دید، به صورت هفت رنگ دیده می‌شود. همچنین بر روی آن عدد ۲،۰۰۰,۰۰۰ به صورت لاتین درج شده است.
 ۲- نخ امنیتی پنهان
 نخ امنیتی پلی‌استر فلورسنتی به همراه عبارت «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران»، در زیر نور ماوراء بنفش در سه رنگ قرمز، آبی و سبز نمایان می‌شود.
۳- چاپ برجسته
 این نوع چاپ با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسایی می‌باشد. تصویر اصلی روی ایران چک، عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ارزش اسمی ایران‌چک به این روش چاپ شده‌اند.
 ۴- واترمارک
 تصویر سه‌بعدی پرتره حکیم ابوالقاسم فردوسی به شکل مخفی در خمیره کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور به راحتی قابل رؤیت می‌باشد.
 ۵- تصویر مکمل
 قسمتی از عدد ۲،۰۰۰،۰۰۰ در رو و قسمتی دیگر از آن در پشت اسکناس چاپ شده که در مقابل نور همدیگر را تکمیل کرده و این عدد را به صورت کامل نمایان می‌سازد.
 ۶- مرکب حرارتی
 رنگ به کار گرفته‌شده در چاپ آرم بانک مرکزی به گونه‌ای است که با لمس انگشتان دست و افرایش گرما، ناپدید و پس از سرد شدن مجدداً ظاهر می‌شود.
 ۷- الیاف فلورسنتی نامرئی
 در فرایند ساخت کاغذ ایران‌چک از الیاف فلورسنت نامرئی استفاده شده است که در زیر نور ماوراء بنفش، در رنگ‌های مختلف قابل مشاهده می‌باشد.
 ۸- شماره سریال
 چاپ شماره سریال‌ها با استفاده از مرکب قرمر و مشکی فلورسنت انجام شده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به طلایی مایل به زرد و سبز تغییر طیف می‌دهند.
 ۹- چاپ با مرکب فلورسنت
 نوعی مرکب که در چاپ افست بخش‌هایی از زمینه  به کار رفته است. این مرکب با تابش نور ماوراء بنفش، بازتاب نور شدید داشته و به رنگ سبز فسفری تغییر می‌کند.
 ۱۰- ریزنوشته (میکروپرینت)
 نوشته‌های بسیار ریزی که با ابزار بزرگ‌نمایی قابل رؤیت هستند و تنها دستگاه‌های چاپ امنیتی قادر به چاپ آنها هستند.
 ۱۱- طراحی خطی سه‌بعدی (مدالین)
 نوع ویژه‌ای از طراحی امنیتی است که در آن نقوش به صورت برجسته به نظر می‌آیند.

بانک و بیمه
شناسه : 340997
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا