رکوردشکنی مصرف آب در شرایط بحران کم آبی

در روزهایی که تهران با تنش آبی و بحران کم آبی روبرو است، مصرف آب پاتیتخت نشینان رکورد زد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در روزهای پایانی سال و همزمان با خانه تکانی خانوارها، شاهد افزایش مصرف آب هستیم. به طوری که در روزهای گذشته مقدار مصرف آب در تهران از ۵۲ هزار لیتر بر ثانیه هم گذر کرد که رکورد بی‌سابقه‌ای محسوب می‌شود. این در حالی است که کشور با بحران کم آبی روبرو است.


از ابتدای سال آبی تا ۱۲ اسفند تنها ۱۰۳.۶ میلی متر بارندگی در تهران ثبت شده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۳ درصد و در مقایسه با متوسط بلند مدت ۳۵ درصد کاهش یافته است.

رکورد شکنی مصرف آب در شرایط کم آبی

در حالی که پایتخت همچنان دچار تنگنای آبی است، برخی از مشترکان بیش از دو برابر الگوی مجاز آب مصرف می کنند.

از ابتدای طرح برخورد با مشترکان بد مصرف تاکنون ۳۸ هزار خانوار بد مصرف که بیش از دو برابر حد مجاز (۲۸ متر مکعب در ماه) مصرف می‌کنند با محدودیت و قطع موقت آب مواجه شدند.

این محدودیت‌ها هم نتوانسته جلوی اضافه مصرف مشترکان پر مصرف را بگیرد، به طوری که تنها ۲۱ درصد این دسته از مشترکان بد مصرف، مصارف خود را به الگوی مجاز رسانده‌اند.

راهکارهای کاهش مصرف آب

این روزها با راهکارهایی بسیار ساده می‌توان مقدار مصرف در هنگام خانه تکانی را کاهش داد.

  • شوینده‌های شیمیایی هر چند باعث پاکیزگی می‌شود اما استفاده نادرست از این مواد در کوتاه مدت آسیب جدی به سلامت انسان و محیط زیست وارد می‌کند. این مواد در چرخه استفاده از آب‌های خاکستری باقی می‌ماند و به محیط‌های مختلف مانند زمین‌های کشاورزی وارد می‌شود. وجود مواد شیمیایی در آب فرآیند تصفیه فاضلاب را با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین تا جایی که امکان دارد از این شوینده‌های شیمیایی کمتر استفاده کنیم.
  • آبی که حاوی مواد شوینده شیمیایی نیست را می‌توان به مصرف گل‌ها و گیاهان خانگی رساند. اینگونه از هدر دادن آن‌ها جلوگیری کرد.
  • شستن پرده‌ها و فرش‌ها را به کاربلدها بسپارید. با این کار از استفاده از آب تصفیه شده برای شستشوی این وسایل جلوگیری می‌شود.
  • استفاده از آب به عنوان جارو برای تمیز کردن بالکن یا حیاط، کار بسیار غلطی است که گاهی اوقات موقع خانه تکانی‌ها دیده می‌شود. در شرایطی که در کشور با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنیم هدر دادن آب به این شکل بسیار ناپسند است.
  • سرویس و تعمیر شیرآلات خراب را در لیست کارهای خانه تکانی قرار دهید. با این کار مانع از هدررفت آب تصفیه شده و تبدیل آب سالم به فاضلاب می‌شویم.
  • تفکیک زباله‌ها هنگام خانه تکانی نیز اهمیت دارد چرا که با این اقدام میزان مصرف انرژی و آب نسبت به تولید اولیه به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.
  • مچنین لازم است برنامه‌های فنی وسایل خانگی مختلف مانند لباسشویی را بیاموزید تا بتوانید مدت زمان شست وشو را بر اساس نیاز خود تنظیم کنید.

محیط زیست
شناسه : 340465
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا