شامخ بهمن ماه قله ۸ ماهه را فتح کرد

اتاق بازرگانی ایران جدیدترین وضعیت شامخ (شاخص مدیران خرید) را ارائه کرد که پس از کاهش ثبت شده در دی ماه، حاکی از یک صعود مهم در بهمن ماه است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار در بهمن‌ماه، در مقایسه با رکود شدید دی‌ماه رشد داشته و به بیشترین مقدار هشت ماهه خود رسیده؛ اما شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان همچنان کاهشی بوده و با شیب کمتری در مقایسه با ماه قبل کاهش یافته است. البته این شاخص در بخش خدمات و کشاورزی همچنان با کاهش شدیدی روبرو است.

بررسی گزارش شامخ بهمن‌ماه نشان می‌دهد: در این ماه، شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم موردنیاز با شیب بیشتری نسبت به ماه قبل افزایش داشته و به بالاترین نرخ هشت ماهه خود از تیرماه رسیده و هم‌زمان شاخص قیمت فروش محصولات و خدمات ارائه شده نیز بالاترین مقدار هفت ماهه خود از مرداد را ثبت کرده است. همچنین در آستانه بازار شب عید، شاخص میزان فروش کالاها یا خدمات در بهمن‌ماه طبق سنت سال‌های قبل از رکود هفت ماهه خارج شده و بیشترین مقدار هشت ماهه خود را ثبت کرده است.

شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد ایران در بهمن‌ماه عدد ۵۱.۳۵ محاسبه شده است و فعالیت شرکت‌ها برخلاف رکود شدید در دی‌ماه، طبق روال پایان سال در بهمن‌ماه، رشد داشته است. در این ماه همه مؤلفه‌های اصلی به‌ غیر از میزان سفارشات جدید مشتریان و موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌ شده، سایر شاخص‌ها بیشتر از ۵۰ گزارش شده‌اند.

مشتریان در واکنش به صعود قیمت ارز در تصمیم‌گیری برای سفارشات دچار سردرگمی هستند

شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار در بهمن‌ماه (۵۳.۴۵) محاسبه شده است و در مقایسه با رکود شدید دی‌ماه شاخص رشد داشته و به بیشترین مقدار هشت ماهه خود رسیده است. اگرچه فعالیت‌ها در بخش ساختمان با کاهش همراه بوده است اما در پایان سال به‌ویژه در بخش صنعت بهبود در فعالیت‌ها مشاهده شده است.

شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در بهمن‌ماه (۴۹.۶۰) با شیب کمتری در مقایسه با ماه قبل کاهش یافته است. مشتریان در واکنش به صعود قیمت ارز در تصمیم‌گیری برای سفارشات دچار سردرگمی هستند. این در حالی است که این شاخص در بخش خدمات و کشاورزی همچنان با کاهش شدیدی روبرو است.

شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده در بهمن‌ماه (۴۲.۲۰) طی ۲۷ ماه اخیر از آذر ۹۹ (به‌ غیر از فروردین‌ماه هر سال) دومین کمترین نرخ کاهش را داشته است. صعود شدید نرخ ارز باعث شده تا همچنان فشار هزینه‌های نهاده‌های تولید برای کسب‌وکارها به‌شدت افزایش یابد و متعاقباً شرکت‌ها در زنجیره تأمین مواد موردنیاز با مشکل روبرو باشند.

موانع ناشی از نحوه تعهدات ارزی باعث کاهش صادرات شده است

شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم موردنیاز در بهمن (۸۶.۴۹) با شیب بیشتری نسبت به ماه قبل افزایش داشته و به بالاترین نرخ هشت ماهه خود از تیرماه رسیده است. این در حالی است که افزایش تورم فشار تولید طی ماه‌های اخیر در افزایش سرعت شاخص قیمت فروش محصولات و خدمات ارائه شده تأثیر داشته و این شاخص (۶۱.۸۴) بالاترین مقدار هفت ماهه خود از مرداد را ثبت کرده است. نرخ افزایش قیمت‌ها در هر سه بخش شدید بوده و بخش ساختمان بیشترین نرخ افزایش در قیمت فروش را ثبت کرده است.

شاخص موجودی محصول نهایی در انبار یا کارهای معوق و ناتمام (۴۷.۹۳) میزان فروش از مقدار فعالیت‌های کسب‌وکارها همچنان کاهشی است. این شاخص در ۲۱ ماه گذشته از تیر ۱۴۰۰ دومین کمترین مقدار خود را ثبت کرده است.

شاخص میزان صادرات کالا و خدمات (۴۴.۵۴) طی ۱۹ ماه اخیر به‌جز فروردین‌ماه کمترین مقدار خود را ثبت کرده است. به عقیده فعالان اقتصادی، موانع ناشی از نحوه تعهد ارزی برای شرکت‌ها، با توجه به اینکه نیاز وارداتی مواد اولیه را از طریق ارز حاصل از صادرات تأمین می‌کنند، باعث کاهش صادرات شده است.

پیش‌بینی خوش‌بینانه کسب‌وکارها در ماه آینده

شاخص میزان فروش کالاها یا خدمات در بهمن‌ماه (۵۷.۲۱) بعد از هفت ماه از رکود خارج شد و بیشترین مقدار هشت ماهه خود را ثبت کرد. اگرچه از یک‌سو بخشی از افزایش فروش به دلیل کاهش شدید فعالیت‌ها در ماه قبل بوده و از سوی دیگر نااطمینانی که به دلیل شرایط تورمی طی ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌شود.

شاخص انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده (۵۵.۹۷) کماکان پیش‌بینی خوش‌بینانه کسب‌وکارها در ماه آینده را نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 340304
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا