در سالی که قرار بود شرایط بهتر شود؛

خرید ارزان‌ترین خودرو معادل درآمد ۵ سال

نگاهی به تغییرات قیمت خودرو نشان می دهد که امسال سخت ترین سال برای خرید خودرو طی یک دهه گذشته بود. این در حالی است که بر اساس وعده های وزارت صمت امسال قرار بود شاهد بهبود شرایط باشیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، افزایش قیمت خودرو در چند سال گذشته بی سابقه بوده است. امسال نیز بازار خودرو دو موج افزایش قیمت را تجربه کرده است. اولین موج بهار امسال بود. دومین موج که در یک ماه گذشته شاهد آن بودیم، قیمت بسیاری از خودروها به ارقام عجیبی رسیده است. پراید ۳۲۰ میلیونی و پژو ۲۰۶ تیپ دو ۶۰۰ میلیونی قیمت هایی است که کسی آن را باور نمی کرد.

در نتیجه این افزایش قیمت ها، خرید خودرو برای بسیاری از افراد عملاً غیر ممکن شده است. در این گزارش به مقایسه حداقل حقوق و قیمت خودرو (پراید و ۲۰۶) در اسفندماه هر سال می پردازیم. مقایسه ای که نشان از کاهش قدرت خرید قابل توجه افراد در بازار خودرو دارد.

قیمت پراید و ۲۰۶ چند برابر حداقل حقوق بود؟

در سال ۱۳۹۰ پراید حدود ۱۰ میلیون و پژو ۲۰۶ تیپ دو، ۱۶ میلیون تومان قیمت داشت. این در حالی بود که حداقل حقوق در این سال حدود ۳۷۰ هزار تومان بود. به بیان دیگر، قیمت پراید برابر با ۲۷ ماه حداقل حقوق کارگران بود. این عدد برای پژو ۲۰۶ به حدود ۴۳ ماه می رسید.

سال ۱۳۹۱ حداقل حقوق به حدود ۴۳۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد. در اسفند ماه آن سال قیمت پراید ۱۸ میلیون و قیمت ۲۰۶ تیپ دو، ۳۳ میلیون تومان بود. به بیان دیگر قیمت پراید معادل ۴۱ ماه حداقل حقوق و قیمت ۲۰۶ برابر با ۷۶ ماه حداقل حقوق بود.

بهبود قدرت خرید از سال ۱۳۹۲

حداقل حقوق ماهانه در سال ۱۳۹۲ به حدود ۵۶۰ هزار تومان رسید. اسفندماه آن سال پراید با قیمت حدود ۱۹ میلیون تومان معامله می شد. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم به ۳۴ میلیون تومان رسیده بود. به بیان دیگر قیمت پراید و پژو ۲۰۶ به ترتیب معادل ۳۴ و ۶۱ ماه حداقل حقوق ماهیانه بود. موضوعی که نشان می داد شرایط نسبت به سال ۱۳۹۱ بهتر شده است.

تا سال ۱۳۹۶ شرایط رکودی بازار خودرو و همچنین افزایش حداقل حقوق منجر شد که هر سال قدرت خرید در بازار خودرو افزایش پیدا کند.

پایان سال ۱۳۹۶ قیمت پراید و ۲۰۶ به ترتیب حدود ۳۶ و ۲۴ میلیون تومان بود. با در نظر گرفتن حداقل حقوق یک میلیون و ۸۰ هزار تومانی سال ۱۳۹۶، قیمت پراید و ۲۰۶ به ترتیب معادل ۲۲ و ۳۳ ماه حداقل دستمزد بود.

از سال ۱۳۹۷ ورق برگشت

اما شرایط از سال ۱۳۹۷ و با تشدید تورم و بحران ارزی شرایط هر سال بدتر می شد.

به گونه ای که سال گذشته قیمت پراید معادل ۵۰ ماه حداقل حقوق شد. خرید پژو ۲۰۶ هم به ۶۸ ماه حداقل حقوق نیاز داشت.

با این وجود نگاهی به قیمت ها در بازار خودرو نشان می‌دهد که امسال بدترین سال برای خرید خودرو بود. قیمت پراید که اسفند سال گذشته در محدوده ۱۸۵ میلیون تومان بود اکنون به حدود ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. این رقم معادل ۵۶ ماه حداقل حقوق کارگران محسوب می شود.

به بیان دیگر،‌ برای خرید ارزان ترین خودروی بازار با حداقل حقوق نیاز به پولی معادل حدود ۵ سال درآمد حداقلی دارید.

پژو ۲۰۶ تیپ دو هم در حالی این روزها با قیمت ۵۷۰ میلیون تومان معامله می شود که سال گذشته در محدوده ۲۵۰ میلیون تومان قرار داشت. این رقم یعنی خرید این خودرو معادل ۱۰۰ ماه حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ است.

در حقیقت در سالی که طبق گفته وزیر صمت قرار بود شاهد بهبود بازار خودرو باشیم، سخت ترین سال یک دهه گذشته را تجربه کردیم.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 340261
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا