زلزله ۴ درصد تولید ناخالص داخلی را نابود کرد

اکوایران : یکی از مواردی که نشان می‌دهد زلزله به تصویر اردوغان در داخل و خارج از کشور آسیب زده آن است که رهبر ترکیه اخیرا به کمبود‌ها اعتراف کرده و از قربانیان این زلزله طلب بخشش کرده است.


به گزارش جهان صنعت نیوز، زلزله ترکیه کار رقیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری را راحت کرده است، زیرا اپوزیسیون نیازی ندارد تا برای نشان دادن کاستی‌های دولت به مردم تلاش کند. اردوغان قول داده که طی یک سال بازسازی مناطق زلزله‌زده انجام شود ولی این عجله نیز نگران‌کننده است.


یک ماه پیش دو زمین‌لرزه جنوب شرقی ترکیه و بخش‌های از شمال سوریه را ویران کرد، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده که انتخابات طبق برنامه «۱۴ می» برگزار خواهد شد. زمین‌لرزه ترکیه و پیامدهای آن پیش از ۵۰ هزار کشته داشته است.

علاوه بر آمار بالای مرگ، این فاجعه هزینه‌های بالایی را بر کشور ترکیه که به خاطر تورم بالا و تضعیف لیر در تنگنا بود اعمال می‌کند. بانک جهانی تخمین زده این زمین‌لرزه ۳۴.۲ میلیارد دلار خسارت فیزیکی، معادل ۴ درصد تولید ناخالص داخلی خسارت وارد کرده و هزینه‌های بازسازی آن هم بیشتر است.

بانک‌ مرکزی ترکیه با دور زدن خزانه‌داری کشور ۱.۶ میلیارد دلار مستقیماً به مناطق زلزله‌زده ارسال کرده

بر اساس گزارش بلومبرگ، در این شرایط مدیریت بحران توسط دولت موجب جلب اعتماد عمومی نمی‌شود. امداد و نجات به قربانیان به کندی انجام شده که با توجه به مقیاس این فاجعه قابل بخشش است ولی دستگیری منتقدان و مسدود کردن دسترسی به رسانه‌های اجتماعی و تهدید. عواقب نامشخص برای کسانی که اورا نقد می‌کنند نیز مشکلات را تشدید کرده است. با توجه به تازگی رویداد زلزله، اپوزیسیون نیازی ندارد تا برای جلب توجه مردم به کاستی‌های دولت تلاش زیادی کند.

سال‌ها دوستی و فساد موجود در نهادهای دولتی که مسئول اجرا و نظارت بر قوانین ایمنی ساختمان بوده‌اند در بوجود آمدن شرایط موجود مهم هستند. ناکارآمدی علاوه بر آنکه تعداد کشته‌شدگان را افزایش داده می‌تواند به مانعی مهم برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری خارجی و تضعیف تلاش‌های انجام‌شده برای بازسازی کشور شود.

این‌که بانک‌ مرکزی ترکیه با دور زدن خزانه‌داری کشور ۱.۶ میلیارد دلار مستقیماً به مناطق زلزله‌زده ارسال کرده ولی رئیس بانک می‌گوید نمی‌تواند مطمئن باشد که دولت این پول را به مناطق زلزله‌زده اختصاص خواهد داد، خوب نیست.‌ در چنین شرایطی اگر نهادهای دولتی به یکدیگر اعتماد ندارند مردم چگونه به آن‌ها اعتماد کنند؟

اعتراف رهبر ترکیه به کمبودها و طلب بخشش از قربانیان

یکی از مواردی که نشان می‌دهد زلزله به تصویر اردوغان در داخل و خارج از کشور آسیب زده آن است که رهبر ترکیه اخیرا به کمبود‌ها اعتراف کرده و از قربانیان این زلزله طلب بخشش کرده است. او قول داده تا یک سال آینده مناطق زلزله‌زده را احیا کند، اما این میزان از عجله نمی‌تواند اطمینان‌بخش باشد؛ زیرا زوایا و برخی نکات نادیده گرفته می‌شود.

رویکرد معقول‌تر آن است که به سراغ کسانی برویم که سهل‌انگاری‌شان به شرکت‌های ساختمانی اجازه اشکال‌آفرینی داده است. برای شناسایی موسسات دولتی که باید اصلاح شوند، به تحقیقات کامل و شفاف نیاز است. اردوغان باید از سازمان‌های غیردولتی مستقل برای نظارت بر عملیات بازسازی دعوت کند تا اطمینان حاصل شود که بودجه به طور عادلانه توزیع می‌شود و اختلاس به حداقل برسد. تاییدیه‌های بازسازی باید از سوی سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌ها بررسی شود. با توجه به آنکه برخی ویدیوها نشان می‌دهد که اردوغان در گذشته از برخی از ساختمان‌های فروریخته تجلیل کرده عذرخواهی رییس‌جمهور ضروری است.

مردان پوپولیستی قدرت غالبا تمایلی به عذرخواهی ندارند زیرا می‌ترسند ضعیف دیده شوند ولی اردوغان باید متوجه شود که نمی‌تواند اشتباهات گذشته را انکار کند، چراکه برخی از تقصیرها متوجه اوست. ممکن است مردم ناکامی‌های او را ببخشند ولی این اتفاق قبل از رسیدگی به مشکلات اتفاق نخواهد افتاد.

طلا به عنوان پوششی در برابر تورم، ترکیه را به بزرگترین خریدار طلا در جهان تبدیل کرد

زلزله منابع مالی ترکیه را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد. پیش از زلزله ترکیه در ماه ژانویه ۲۳ تن طلا خریده بود که بیشترین مقدار خرید طلا بین بانک‌های مرکزی جهان در این دوره بوده است.

بر اساس اطلاعات شورای جهانی طلا، ترکیه اکنون بالاترین سطح ثبت شده طلا معادل ۵۶۵ تن را دارد.

در مجموع بانک‌های مرکزی جهان در ماه ژانویه ۳۱ تن طلا به ذخایر خود اضافه کرده‌اند و نسبت به ماه دسامبر میزان خرید ۱۶ درصد رشد کرده است. بانک خلق چین و بانک مرکزی قزاقستان همچنین به ترتیب ۱۵ تن و ۴ تن به ذخایر ارزی این کشور اضافه کرده‌اند و دومین و سومین خریداران بزرگ طلا در ما ژانویه هستند.

طلا به عنوان پوششی در برابر تورم، ترکیه را به بزرگترین خریدار طلا در جهان تبدیل کرد.ترکیه چند ماه است در حال انباشت طلا است و سال قبل بزرگترین خریدار دولتی طلا در جهان، همین کشور بوده است. طلا هم‌چنان به عنوان یک کالای محبوب در میان خانوارهای ترکیه‌ای است. با این وجود ترکیه بعد از زلزله خرید طلا را بطور موقت متوقف کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

حوادث
شناسه : 340167
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا