اسلامی؛ خروجی پیگیری های ما در مورد فیلترینگ اینستاگرام، مخالف حاکمیت بود

رئیس سازمان نصر تهران گفت برخی محدودیت‌های حداقلی مثل اختلالات، رفع محدودیت مجموعه‌هایی مثل یوتیوب و کلاب‌هاوس در چند ماه آتی برطرف می‌شوند.


به گزارش جهان صنعت نیوز، نشست سالانه نصر تهران صبح امروز با موضوع ارائه‌ی عملکرد سالانه و پیگیری‌ها در مورد وضعیت کسب‌وکارها و اینترنت برگزار شد.

حسین اسلامی رئیس سازمان نظام صنفی درباره پیگیری‌ها نصر تهران در موضوع اینترنت گفت استراتژی‌ نصر برای پیگیری مقداری تغییر کرده و نگاه نصر خروجی محور بودن مذاکرات است. به گفته او سعی بر این است که این نوع پیگیری را رسانه‌ای نکنند اما هم از طریق وزارت ارتباطات هم مرکز ملی فضای مجازی و هم سایر نهادهای نظارتی نصر تهران پیگیر جدی رفع محدودیت‌ها است: «سعی‌مان این است که برای اینکه تعامل بهتری داشته باشیم خیلی رسانه‌ای نشود یا وارد فضای چالشی با مجموعه‌ها نشویم ولی تعهدمان همچنان پابرجاست. دبیرخانه مشترکی با تشکل‌های همسو طراحی شده است و همه با هم پیگیر رفع محدودیت‌ها هستیم. به نظرم برخی از محدودیت‌های حداقلی در چند ماه آتی برداشته خواهد شد. درباره محدودیت‌های حداکثری هنوز هم در حال رایزنی هستیم و به محض اینکه به جواب مناسبی ختم شود، حتماً رسانه‌ای خواهد شد.»

او در ادامه گفت رفع محدودیت‌های حداقلی به طور مشخص به موضوع اختلالات و رفع محدودیت برای موضوعاتی مثل یوتیوب و کلاب‌هاوس که به درد کسب‌وکارها و مجموعه‌های دیگر می‌خورد مرتبط است. او تاکید کرد آنچه که نصر دنبال می‌کند بازگشت به شرایط شهریور ماه است اما این موضوع و برای مثال رفع محدودیت اینستاگرام و واتساپ پیچیدگی‌هایی دارد: «معتقدیم چون این محدودیت‌ها از سوی نهادهای امنیتی برقرار شده با رفع موانع امنیتی باید کلاً به قبل برگردد و آنچه که دنبال می‌کنیم برگشت به زمان شهریورماه است اما به نظر می‌رسد که این موضوع پیچیدگی‌هایی را دارد. سعی می‌کنیم اختلالاتی که الان وجود دارد رفع شود. ترجیحاً دنبال این هستیم موضوعاتی شبیه یوتیوب و کلاب‌هاوس که به درد کسب‌وکارها و مجوعه‌های دیگر می‌خورد رفع محدودیت شود.»

اسلامی تاکید کرد اختلالاتی مثل اینکه پیامک پرداخت نمی‌آید و آن محدودیت‌هایی که بدون دستور قاضی یا قانون صورت گرفته باید زودتر برطرف شود ولی موضوع اینستاگرام و واتساپ هم در حال پیگیری است. او با اشاره به اینکه واتساپ هم به عنوان یک ارتباط بین‌المللی باید باز شود به صحبت‌های وزیر گردشگری اشاره کرد و گفت: «در کشورهای دیگر سیم‌کارت‌های گردشگران نسبت به سیم‌کارت خود شهروندان دچار محدودیت است، گران‌تر است و سرعت و دسترسی‌اش هم پایین‌تر. وقتی که می‌خواهیم برای مجموعه بیرونی تمهیداتی انجام دهیم قطعاً قبلش باید برای عامه مخاطبان این زیرساخت لازم را فراهم کرده باشیم.»

اسلامی در مورد انتقادی که یکی از خبرنگاران در مورد رسانه‌ای نشدن پیگیری‌ها کرده بود گفت فقط نحوه پیگیری و به ثمر رساندن رفع محدودیت‌ها برای اینکه خروجی مناسب بگیریم رسانه‌ای نخواهد شد: «برای حمایت از اعضا موظفیم تصمیماتی بگیریم که به نفع اعضا است. زمانی که آزادی بچه‌ها را پیگیری می‌کردیم هیچ‌کدام خبردار نشدید ولی خروجی را دیدید. تمام بچه‌های فعال فاوا عفو خورده‌اند و حتی ثبت نشده است.»

او در ادامه گفت در مورد موضوعاتی که حاکمیت به یک جمع‌بندی قطعی رسیده است از یک تشکل به جز اطلاع‌رسانی و بیانیه و پیگیری چه کار دیگری انتظار دارید: «انتقادات ما از حاکمیت سر جای خودش به طور محکم مطرح می‌شود ولی در جاهایی که حمایت و همراهی خاص دیدیم مجبوریم تعامل کنیم. هیچ موضوعی نبوده که پیگیری کرده باشیم و هیچ خروجی‌ای نداشته باشد. گاهی خروجی مخالفت حاکمیت است و در موضوع اینستاگرام گفتند ما این کار را نمی‌کنیم و اعتقادی به این موضوع نداریم.»

چتر حمایتی نصر بالای سر تولیدکنندگان نرم‌افزارهای داخلی

در این نشست گزارش عملکرد سالانه دور ششم نظام صنفی ارائه شد. رئیس نصر تهران در این بخش به ارتباطات ویژه با هیئت رئیسه مجلس، نمایندگان و مرکز پژوهش‌ها اشاره کرد که باعث شد نصر تهران دغدغه‌ها را مطرح کند و پیشنهادهایی از جنس قانون‌گذاری و تصمیم‌سازی برای قانون‌گذاران ارائه کند.

اسلامی همچنین به تلاش نصر تهران برای فعالیت مشترک با تشکل‌های استانی اشاره کرد و گفت نصر تهران اعتقاد دارد که کل نصر باید به صورت یکپارچه و متحد در تمامی استان‌ها رشد کند: «وظیفه‌ خودمان در تهران می‌دانیم که در سطح خودمان به حمایت و همراهی با استان‌ها همت بگذاریم. مصوبات خوبی در زمینه همکاری‌ها داشتیم.»

او همچنین پس از مطرح کردن برنامه‌ها در مورد تقویت ارتباطات بین‌الملل اعضا به موضوع تولید داخل پرداخت و گفت در قدیم می‌گفتند نظام صنفی فقط همراه واردکنندگان است اما سعی کردیم با تشکیل کمیسیون تولید و تقویت آن فراتر از واردکننده و تولیدکننده متعهد به حفظ منافع کلی اعضا باشیم. و این موضوع را در سخت‌افزار و نرم‌افزار ادامه خواهیم داد.

به گفته او چتر حمایتی نصر تهران بالای سر تولیدکنندگان نرم‌افزارهای داخلی است اما در عین حال مخالف محدودیت اینترنت است: «نکته ما اتفاقاً حمایت حداکثری از پلتفرم‌های داخلی است با این نکته اساسی که مخالف محدود کردن رقبا برای تقویت پلتفرم‌های داخلی هستیم. پلتفرم‌های داخلی در جای خود می‌توانند برای کشور منشا اثر جدی باشند. در بسیاری از پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی این موضوع را می‌بینیم. وقتی محدودیتی برای مجموعه‌هایی شبیه اسنپ و تپسی ایجاد می‌شود حتماً مقابله می‌کنیم و بیانیه می‌دهیم و دفاع می‌کنیم. وقتی به سمتی می‌روند که مدیرعامل دیوار محکوم شود حتماً حمایت می‌کنیم. این‌ها همه مجموعه‌هایی هستند که در داخل کشور طراحی و کدنویسی و اجرایی می‌شود. نگاهمان این است که محدودیت ایجاد کردن برای رقبا حتی به نفع پلتفرم‌های داخلی نیست و این نگاه در خود پلتفرم‌های داخلی هم وجود دارد.»

از موضوعات دیگری که اسلامی در این جلسه مطرح کرد، تلاش برای ایجاد IT tower و مکان مناسبی بود که شرکت‌های مختلف حوزه بتوانند در آن مستقر شوند و مکان آن منطقه ۲۲ خواهد بود و ابزار امیدواری کرد که در پایان همین دوره نصر قرارداد آن نوشته شود.

علیرضا کشاورز دبیر نصر تهران که در این جلسه حضور داشت در خصوص تعامل با حاکمیت به ویژه قطعی اینترنت و فیلترینگ گفت از هر منفذی که توانستیم مطالبات را مطرح کردیم و از پیگیری غافل نشده‌ایم.

به گفته او در تعامل با قوه قضاییه این قول داده شده که شعبه تخصصی حل اختلاف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به نصر تهران داده شود. در تعامل با استانداری نظام صنفی به عضویت کارگروه تنظیم بازار استان تهران درآمده که اگرچه به لحاظ قانونی حق رای ندارد اما از نظرات مشورتی صنف در آنجا استفاده می‌شود: «همچنین برنامه‌هایی داریم که نظرات صنف را در برنامه هفتم توسعه بگنجانیم و در رسته نرم‌افزار پیگیری می‌کنیم که نرم‌افزار را به عنوان دارایی نامشهود معرفی کنیم.»

در ادامه و در بخش پرسش و پاسخ اسلامی در مورد نامه نصر به وزارتخانه در مورد شفاف‌سازی در مورد اینترنت طبقاتی و اعلام فهرست شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که دارای این نوع دسترسی هستند، گفت اسامی اعضا به ما داده نشده ولی وزیر می‌گویند اینترنت طبقاتی نداریم: «بعضی از تشکل‌ها با افتخار رفتند دنبال رفع محدودیت برای اعضای خودشان ولی ما اعتقادی به این موضوع نداشتیم و دنبال هم نمی‌کنیم که خدمات خاصی به اعضای ما بدهند و دلیلش هم کسب‌وکاری است. چون ما نیازمندیم مخاطبمان هم آن دسترسی را داشته باشد.»

او تأکید کرد تلاش می‌کنند این موضوع به عنوان ویژگی خاص برای اعضا و شرکت‌ها باب نشود: «اینکه فردی تعهد دهد من کار خطایی نمی‌کنم و اجازه دهید که من دسترسی متفاوتی داشته باشم. از آن موضوع سعی می‌کنیم جلوگیری کنیم. مذاکراتی هم کردیم و وزارت ارتباطات حداقل در منظر عمومی می‌گویند قبولش نداریم.»/خبرآنلاین

دانش و فناوری
شناسه : 340097
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا