عضو انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ؛

تشکیل اتاق بازرگانی قدرتمند ثبات اقتصادی پایدار را به همراه دارد

عملکرد بخش خصوصی می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در رونق اقتصاد، تجارت داخلی و خارجی و گسترش صادرات و روابط بین‌الملل داشته باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوزبخش خصوصی به عنوان یکی از ارکان مهم در چرخه صنعت و اقتصاد کشور همواره نقش اصلی و اساسی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کند. مشارکت صنعتگران، تولید‌کنندگان و کارآفرینان بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و تدوین سیاست‌های کلان اقتصادی، برگزاری جلسات هم‌اندیشی بین مسوولان دولت و صاحبان صنایع‌، بیان دغدغه‌ها، ارزیابی مشکلات و ارائه راهکارها می‌تواند به حل بهتر معضلات و بهبود شرایط اقتصادی جامعه با کمک بخش خصوصی به عنوان بازوی توانمند دولت کمک قابل‌توجهی کند و آثار مثبت این هم‌افزایی قطعا به نفع مصرف‌کننده و طبقات مختلف جامعه خواهد بود. در این راستا هم‌افزایی دولت و بخش خصوصی باعث رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

علیرضا کیانی عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با ۲۷ سال فعالیت در این حوزه می‌گوید: «این صنعت برای تولید نه تنها به کمک دولت چشم نداشته است، بلکه سهم قابل‌توجهی در اشتغالزایی و اثر قابل‌توجهی در اقتصاد داشته است.»

اکنون این فعال بخش خصوصی یکی از کاندیداهای «ائتلاف برای فردا» در کنار دیگر صنعتگران و متخصصان بخش خصوصی برای دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی کشور آماده می‌شود. در این دوره اتاق در تلاش است  با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و هماهنگ، بزرگ‌ترین امکان برای گفت‌وگوی بخش خصوصی با نهادهای موثر و تصمیم‌گیر کشور را فراهم کند.

کیانی یکی از اعضای «ائتلاف برای فردا» هدف اصلی این ائتلاف را، تشکیل اتاق بازرگانی قدرتمند به عنوان پارلمان بخش خصوصی جهت انعکاس واقعیات حاکم بر عناصر تشکیل‌دهنده اقتصاد ملی به حاکمیت، دولت و مجلس و سایر نهادهای تصمیم‌گیر کشور به  منظور عبور از چالش‌های موجود و رسیدن به ثبات اقتصادی پایدار می‌داند.

دکتر علیرضا کیانی از سال ۱۳۷۶ به عنوان عضو هیات‌مدیره گروه فردانگر در شرکت‌های فارماشیمی و پیرایه  فعالیت خود را در حوزه بهداشتی و آرایشی آغاز کرد. او در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان بنیان‌گذار شرکت آریان کیمیاتک در مشارکت با گروه صنعتی گلرنگ کارخانجات این شرکت را تاسیس و تا اواسط سال ۱۴۰۰ به‌عنوان مدیر‌عامل، عضو هیات‌مدیره و رییس هیات‌مدیره فعالیت کرد.

کیانی همچنین از سال ۲۰۱۱ به‌عنوان بنیان‌گذار شرکت آلتونا ترکیه نسبت به تاسیس و راه‌اندازی کارخانه آرایشی آلتونا ترکیه اقدام کرد و به‌عنوان مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره آن شرکت مشغول به فعالیت بود. برندهای داخلی و خارجی که او در ایجاد و توسعه آنها فعالیت داشته مای، شون، کالیستا، نئودرم، نیوتیس، مای فارما، مای بیبی، الارو، نوت و… بوده‌اند.

وی در مجموع نزدیک به ۲۵ سال در این حوزه فعالیت داشته و امروز به عنوان یکی از کارشناسان با‌سابقه در صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران حضور دارد.

درک عمیق از واقعیت‌های موجود

کیانی، در خصوص ویژگی‌های «ائتلاف برای فردا» به «جهان‌صنعت» گفت: «ائتلاف برای فردا» از مجرب‌ترین افراد که همگی سوابق درخشانی در امور بازرگانی، صنعتی، معدن و کشاورزی دارند، تشکیل شده است که عموما از منتخبین کشور به عنوان تولید‌کننده، صادر‌کننده و کارآفرین نمونه بخش خصوصی کشور هستند. این افراد با درک عمیقی از واقعیت‌های حاکم بر حوزه‌های فعالیت خود دور هم جمع شده‌اند و این ائتلاف را تشکیل داده‌اند.

هدف اصلی ائتلاف، تشکیل اتاق بازرگانی قدرتمند به عنوان پارلمان بخش خصوصی جهت انعکاس واقعیات حاکم بر عناصر تشکیل‌دهنده اقتصاد ملی به حاکمیت، دولت و مجلس و سایر نهادهای تصمیم‌گیر کشور به  منظور عبور از چالش‌های موجود و رسیدن به ثبات اقتصادی پایدار است.

بزرگ‌ترین امکان برای تعامل بخش خصوصی و دولت

این کاندیدای «ائتلاف برای فردا» در  ادامه اضافه کرد: باوجود فعالیت‌های بسیار خوب اتاق‌های بازرگانی که در دوره نهم اتاق حضور داشته‌اند، به نظر می‌رسد با توجه به شرایط حساس کشور، اتاق دوره دهم می‌تواند نقشی بی‌بدیل و به مراتب برتر از دوره‌های قبل ایفا کند. اتاق با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و هماهنگ، بزرگ‌ترین امکان برای گفت‌وگوی بخش خصوصی با نهادهای موثر و تصمیم‌گیر کشور بوده و حاکمیت نیز چنین اتاق با چنین مشخصاتی را حتما در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مورد توجه ویژه قرار خواهد داد.

این فعال اقتصادی در خصوص اهداف خود برای عضویت در «ائتلاف برای فردا» اظهار کرد: به عنوان نایب‌رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی، تلاش دارم تا با حضور در اتاق بازرگانی ایران توانمندی‌ها و در عین حال نمونه‌های این صنعت را که نه تنها بار اقتصادی معادل با ۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را برعهده دارد، بلکه میزان تولید و مصرف آن که یکی از مولفه‌های سلامت و بهداشت کشور است را مورد توجه ویژه مسوولان صنعتی و بازرگانی و بهداشتی کشور قرار دهم و بر این گمانم که تجارت ۲۷ ساله من به عنوان مدیر عامل و عضو هیات‌مدیره واحدهای تولیدی و بازرگانی بخش خصوصی سرمایه‌های مناسب جهت خدمت به این صنعت و کشور عزیز باشد.

پیامد افزایش نرخ ارز بر تامین مواد اولیه

کیانی در خصوص مشکلات افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت مواد اولیه گفت: طبیعتا روند افزایشی نرخ ارز باعث افزایش قیمت مواد اولیه خارجی و حتی داخلی می‌شود، زیرا قیمت نهاده‌های مورد نیاز تولید محصولات این صنعت نیز تامین شده از داخل کشور متناسب با نرخ ارز صادراتی قیمت‌گذاری می‌شود. این اختلاف قیمت به وجود آمده به دلیل تفاوت در نحوه قیمت‌گذاری مواد اولیه و محصول در صنایع بهداشتی و آرایشی، باعث ایجاد مشکلات فراوانی در تداوم فعالیت این صنعت و تبعات منفی آن برای اقتصاد و سلامت جامعه خواهد شد.

تبعات قیمت‌گذاری دستوری

این فعال بخش خصوصی درباره پیامدهای قیمت‌گذاری دستوری گفت: کارشناسان اقتصادی همواره تبعات منفی فراوانی را برای قیمت‌گذاری دستوری در حوزه اقتصاد و تجارت برشمرده‌اند. بر این اساس ما نیز در حوزه صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی کشور با این نوع قیمت‌گذاری در مورد اکثر قریب به اتفاق محصولات این صنف مخالف هستیم و در این زمینه اعتقاد داریم که این روش باعث تضعیف صنعت و محصولات آن و نیز از بین رفتن رقابت سالم در این حوزه می‌شود. قیمت‌گذاری محصولات شوینده بهداشتی و آرایشی تا امروز به هیچ عنوان قابل قبول و قابل مقایسه با روند صعودی تورم و افزایش قیمت سایر کالاها نبوده است، چرا که واحدهای پتروشیمی و همچنین اقلام بسته‌بندی مانند مقوا در همین بازه زمانی بدون هیچ نظارت خاصی افزایش قیمت داشته‌اند، اما محصولات صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی به هیچ وجه از چنین اختیاری برخوردار نبوده‌اند.

عدم حمایت دولت باوجود اشتغالزایی

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در خصوص وضعیت تامین بازارهای داخلی و صادرات این صنعت اضافه کرد: آمارهای ثبت‌شده در این زمینه نشان می‌دهد که تقریبا بیش از ۹۷ درصد از انواع محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین ۱۰۰ درصد محصولات شوینده مورد نیاز کشور قابلیت تولید در داخل کشور را دارند و ظرفیت تولید محصولات در این بخش به مراتب از نیاز کشور بیشتر است. بنابراین می‌توان گفت که از لحاظ کمی مشکلی برای صادرات محصولات این صنایع وجود ندارد، اما در عین حال باید گفت این صنعت نیز مانند تمامی صنایعی که به محض خروج از دایره خام‌فروشی با مشکلات عدیده‌ای برای صادرات روبه‌رو هستند، گرفتار همان مشکلات است.  گفتنی است مشکلات تولید همواره در مسیر فعالان این صنعت وجود دارد و باید آن را به عنوان بخشی از فرآیند تولید بپذیریم، اما برخی موانع در این زمینه وجود دارد که نمی‌توان آنها را طبیعی دانست. عدم ثبات نرخ ارز و سرکوب آن، سیاست‌های متغیر صادراتی و مشوق‌های مربوط به آن، محدودیت‌های تبلیغاتی و دلایل بسیار زیاد دیگر از عوامل موثر بر عدم توفیق صادراتی در این حوزه هستند که فعالان این عرصه با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

این فعال اقتصادی و صنعتی عنوان کرد: این صنعت برای تولید نه تنها به کمک دولت چشم نداشته است، بلکه سهم قابل‌توجهی در اشتغالزایی و اثر قابل‌‌توجهی در اقتصاد داشته است. ظرفیت تولید، دو برابر نیاز کشور است و اگر با تولیدات داخلی تمام بازار کشور پوشش داده شود، می‌توان حتی نیمی از تولیدات را صادر کرد.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 340037
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا