خاندوزی؛

سیاست ها به گونه ای باشد که مردم به جای صف خرید دلار به کسب کار روی بیاورند

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ما باید اقتصاد را طوری اداره کنیم که مردم به جای قرار گرفتن در صف خرید 2000 دلار، به فعالیت مولد بپردازند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، سید احسان خاندوزی امروز در یازدهمین نشست سرمایه‌گذاری و تولید در جمع شرکت‌های دانش بنیان در وزارت اقتصاد گفت: امسال هر ماه جلسه‌ای با کارآفرینان و تولیدکنندگان برگزار کردیم و این آخرین جلسه سال جاری در جمع کارآفرینان است. این جلسات فقط برای بیان درددل نبود، بلکه مسائلی که در این جلسات مطرح می‌شد، با دستگاه‌های مرتبط در همین جلسه تعیین تکلیف می‌شد یا مسائل کارآفرینان از این طریق پیگیری می‌شد.

وی گفت: مشکلاتی که تولیدکنندگان و صادرکنندگان از نظر مسائل بانکی، مالیاتی، گمرک، و بورس دارند را در این جلسات تلاش کردیم برطرف کنیم و باید کاری کنیم که تولیدکننده و صادرکننده اسیر مناسبات تودرتوی دستگاه‌ها نشوند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: گاهی به خاطر تخلف یک درصدی ۹۹ درصد فعالان اقتصاد را اسیر تار و زنجیره‌هایی می‌کنیم که دست و پای آنها را می‌بندند و حرکت اقتصادی را مختل می‌کند. شرکت‌ها به سختی بزرگ می‌شوند و نمی‌گذاریم در بازار تبدیل به غول و نهنگ شوند. بنابراین گاهی دستگاه‌های اجرایی مانع بزرگ شدن شرکت‌های خصوصی هستند.

باید حصارها در مقابل تولید کنندگان برچیده شود

خاندوزی همچنین گفت: باید یک انقلاب بروکراتیک انجام شود و مقررات‌زدایی از فعالیت‌ها و کسب و کارها انجام شود و این میزان از غیرقابل پیش‌بینی بودن اقتصاد باید تغییر کند. گاهی تغییرات نرخ‌ها ماهانه و حتی هفتگی بوده که گرچه برای اندکی نان و آب داشته، اما برای شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکننده، نان و آبی نداشته است.

وی همچنین به نظام قیمت‌گذاری در اقتصاد اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری برای شرکت‌هایی مانند دارویی، باعث می‌شود که صادرات آنها دچار توقف شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید حصارها در مقابل تولیدکنندگان برچیده شود و از سال آینده برای پنج کشور همسایه و هم‌مرز در شرق و غرب کشور صادرات و نفوذ داشته باشیم.

خاندوزی همچنین به مسئله رقابت‌پذیری اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان ما باید بتوانند با رقبای خارجی رقابت کنند و نباید اینقدر به بهانه تنظیم بازار به سرکوب قیمت‌ها بپردازیم.

خاندوزی با ورود نسل جدید در شرکت ها باعث ایجاد تحول در اقتصاد شویم

وی همچنین با بیان اینکه سیاست‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که مردم به جای قرار گرفتن در صف خرید ۲ هزار دلار و ۵ هزار دلار به کسب و کار روی بیاورند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به حمایت‌های هوشمند از شرکت‌های دانش بنیان اشاره و اظهار داشت: بسیاری از این شرکت‌ها سابقه خوبی دارند و اگر در یک موردی دچار مشکل شدند، باید مشکلات مالیاتی و گمرکی آنها حل شود و نظام مالیاتی فقط به فکر افزایش چند ریال درآمد نباشد، بلکه در یک سیاست بلندمدت تلاش کند، درآمد شرکت‌ها افزایش پیدا کند و جریان تولید آنها پایدار شود.

خاندوزی افزود: برخی موارد مقررات پولی و بانکی مانعی برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌کند و ما باید اجازه دهیم نسل جدید در شرکت‌ها وارد شوند و تحولاتی در اقتصاد ایجاد کنیم.

در این مراسم یکی از نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان چشم‌اندازی ندارند، گفت: باید شرکت‌های دانش‌بنیان با یکدیگر چشم‌اندازی تهیه کنند و صندوق بزرگی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها مانند صندوق عربستان سعودی تشکیل شود که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شود.

۸ هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم

این کارآفرین شرکت دانش‌بنیان گفت: وقتی یک استارتاپ ۱۰ میلیون کاربر دارد، به منزله یک دارایی تلقی می‌شود، اما نظام بانکی حتی شرکتی با ۱۰ میلیون کاربر را به عنوان دارایی نامشهود قبول نمی‌کند، بلکه آن را به عنوان یک شرکت بدهکار قلمداد می‌کند.

این کارآفرین گفت: برای بین‌المللی شدن نیاز داریم شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان با یکدیگر همکاری کنند و برای بین‌المللی شدن اکوسیستم استارتاپی باید شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت شوند، وگرنه فعالان این شرکت‌ها به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۸ هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم که باید یک چشم‌انداز پنج‌ساله برای آنها طراحی شود و پول زیادی که در این شرکت‌ها وجود دارد، باید در یک صندوقی برای حمایت از استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها تجمیع شود.

خاندوزی در پاسخ به سخنان این کارآفرین گفت: برخی از دارایی‌های نامشهود در شرکت‌های دانش‌بنیان از قبیل تعداد کاربران وجود دارد که باید ارزش‌گذاری شود و ما از طریق حوزه مشاوران خود در همکاری با سازمان حسابرسی و بانک مرکزی در صدد هستیم، بحث ارزش‌گذاری دارایی نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان را پیگیری کنیم.

ثبات داشتن اقتصاد کشور چشم انداز آینده شرکت های دانش بنیان را فراهم می کند

در این نشست اعلام شد؛ اعضای حاضر در این جلسه نماینده شرکت‌هایی هستند که پیش از این در حضور مقام معظم رهبری گزارش داده‌اند و ما هم‌اکنون برای پیگیری مسائل و مشکلات این شرکت‌های دانش‌بنیان در حضور وزیر جلساتی برگزار کرده‌ایم.

یکی از خواسته‌های شرکت‌های دانش‌بنیان این است که اقتصاد کشور باید دارای ثبات باشد و فعالان اقتصادی بتوانند چشم‌انداز آینده را داشته باشند و برای تولید خود تصمیم‌گیری کنند.

نماینده یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی نیز در این جلسه گفت: ما شرکت صادرکننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رتبه اول هستیم، اما در زمینه صادرات محصولات پزشکی با وزارت بهداشت، وزارت صنعت، سازمان استاندارد، گمرک و وزارت اقتصاد درگیر هستیم. دست ما به بانک مرکزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌رسد. گمرک در آخرین زنجیره قرار دارد که خودش مجری قانون است، اما بانک مرکزی که تصمیم‌گیر است، ما به آن دسترسی نداریم. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این فعال اقتصادی گفت: اجزاء و قطعاتی که ما برای صادرات استفاده می‌کنیم، ممکن است ۹ ماه طول بکشد و گاهی تا ۱۸ ماه هم می‌رسد و ما چگونه به رفع تعهدات ارزی در زمان محدود بپردازیم. گاهی ارز صادرات ارائه می‌کنیم می‌گویند ۹ ماه گذشته است، در حالی که این روند طبیعی صادرات تجهیزات پزشکی بوده است.

نماینده شرکت دانش‌بنیان گفت: تفاوت نرخ ارز و ارز سوبسیدی باعث تشویق به واردات بی‌رویه و از صرفه خارج شدن تولیدات داخلی می‌شود.

منبع: فارس

اقتصاد کلان
شناسه : 339889
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا