رئیس قوه قضائیه؛

عوامل مسمومیت دانش آموزان مفسد فی الارض هستند

رئیس قوه قضائیه گفت: کسانی که دانش آموزان را مسموم می‌کنند مفسد فی الارض هستند.


به گزارش جهان صنعت نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار اقشار مختلف مردم اصفهان که امروز (دوشنبه، ۱۵ اسفندماه) انجام شد، با اشاره به نگرانی خانواده‌ها از سلامت دانش‌آموزان، اظهار کرد: سلامت جان و روان دانش آموزان برای ما فوق‌العاده حائز اهمیت است. در اینکه به نظر می‌رسد این اتفاقات کار سازمان‌یافته و کاری است که دشمن یا ایجاد کرده و یا در حال سوءاستفاده یا نهایت بهره‌برداری از آن است، شکی نیست.

وی با اشاره به حرف‌ها و موضع‌گیری‌های دشمنان شناخته شده جمهوری اسلامی در این مدت و به خصوص ماه اخیر، گفت: برخی افراد در داخل کشور هم همان خط التهاب را دنبال کرده و ایجاد ترس و دلهره را بیشتر می‌کنند، اما نهایت تلاش خود را به کار می‌گیریم تا علت و عوامل اصلی را شناسایی و با آنها برخورد کنیم و امیدواریم هرچه زودتر به جمع‌بندی برسیم.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه هفته‌ای نیست که گزارش‌های این موضوع جمع‌آوری و تحلیل نشود، افزود: از همه صاحب‌نظران سلامت، اطلاعات و امنیت کمک گرفته و از بهترین آزمایشگاه‌ها و تست‌هایی که گرفته شده و مواردی که بررسی شده استفاده خواهیم کرد. در مجموع اقدام جدی همه جانبه در حال انجام است و امیدواریم هرچه زودتر به جمع‌بندی برسیم و عامل یا عوامل اصلی شناخته شوند.

وی با تأکید بر اینکه این اقدام از مصداق‌های اصلی افساد فی‌الارض است، گفت: چنانچه عوامل این جریان شناخته شود بدون تردید طبق تعریف قانون جزو مفسد فی‌الارض هستند و اگر این عوامل شناسایی و دستگیر شوند قوه قضائیه به‌صورت کاملاً ویژه و خارج از وقت به آن رسیدگی می‌کند و عناصری که دخیل هستند به اشد مجازات خواهند رسید.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: بر اساس قانون با مباشر، شریک، مسبب و ‌… هرکسی به نحوی از انحا در این مورد دخیل باشد به‌صورت قاطع برخورد خواهد شد و هیچ اغماضی نخواهد شد.

وی همچنین به کسانی که همراه با دشمن التهاب آفرینی و دروغ‌پراکنی می‌کنند هشدار داد و گفت: در هر استانی حداقل یک شعبه در مرکز استان به صورت اختصاصی کسانی که دروغ، شایعه و التهاب آفرینی می‌کنند را احضار می‌کند. از دو حالت خارج نیست، این افراد یا همراه با دشمن هستند و با سوءنیت دست به این اقدامات می‌زنند و یا غفلت کرده و سو نیت ندارند، اما باز هم به جهت اهمیت مطلب نمی‌شود از غفلت آنها گذشت و حتماً برخورد خواهد شد. اما اگر بعد از این برخورد دوباره دروغ و مطلب بدون استناد منتشر کنند و بر این اضطراب و دلهره بیفزایند نمی‌شود از آن گذشت.

وی از رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان نیز خواست شعبه خاصی به این موضوع اختصاص داده و افراد احراز  شوند و بر اساس مقداری که احراز می‌شود، حتماً با آنها برخورد شود.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه مسائلی که امروز اساس آن دشمنی با نظام و ارزش‌هاست صرفاً گناه و یا یک قانون نیست که زیر پا گذاشته شود، تصریح کرد: در برخی ناهنجاری‌ها دشمن بدون تردید در حال سوءاستفاده و دامن زدن است. این ناهنجاری‌ها هم خلاف عفت عمومی و هم شرع و قانون است که یک مصداق آن کشف حجاب است.

رئیس قوه قضائیه اعلام کرد: دستور کاری در مجلس در حال پیش‌بینی است و قوه قضائیه آمادگی کامل دارد و قوه مجریه هم در حال تدارک است تا بعد از این همه فرصتی که داده شده، با کسانی که با انجام گناهی می‌خواهند نظم عمومی را به هم بزنند و مردم را جریحه‌دار کنند، برخورد شود. این مسئله با گناه فردی و موردی فرق دارد و به زودی اقداماتی می‌شود که نتیجه آن را خواهید دید.

وی همچنین به فرمان عفو رهبری پس از حوادث اخیر اشاره و اظهار کرد: مقام معظم رهبری عنایتی داشتند و در راستای عفو تعدادی از افراد حاضر در اغتشاشات فرمان صادر کردند، اگرچه دشمن باز هم تلاش می‌کند و دست‌بردار نیست، چون به برخی مسائل داخلی امید بسته، اما به هیچ کدام از اهداف خود نرسید و شکست خورد.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: اگرچه دشمن در اغتشاشات اخیر شکست خورد اما اذیت کرد و شهید و مجروح روی دست ما گذاشت. به لطف خدا و با تلاش نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی و از همه مهتر بصیرت مردم دشمن این بار هم به اهداف خود نرسید، اما کارش را تمام نکرده است. در اغتشاشات اخیر با فضایی که دشمن ایجاد کرد و از طریق رسانه‌ها موجی به وجود آورد برخی افراد تحت تأثیر قرار گرفتند، اما بعد اعلام کردند ما نمی‌دانستیم هدف دشمن چیست و فریب خوردیم. مقام معظم رهبری نیز مثل همیشه با حسن نظر و رحمانیت الهی این مسئله را پذیرفتند و عده‌ای مشمول عفو شدند.

وی با بیان اینکه ممکن است موارد دیگری هم باشد که مشمول عفو رهبری قرار گیرد و تا پایان سال در حال رسیدگی است، افزود: البته این عفو فقط مخصوص اغتشاشات نبود و همیشه در چند مناسبت پیشنهاد عفو مطرح می‌شود؛ ۲۲ بهمن، ۱۲ بهمن، نیمه شعبان و عید فطر. امسال پیشنهاد دادیم از ۲۲ بهمن تا عید فطر حداقل چند مناسبت جمع و به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب عفو انجام شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه چند دسته از عفو رهبری کلاً مستثنی شدند، گفت: آن‌هایی که به مال و ناموس و امنیت مردم تجاوز کردند و مرتکب سرقت و امثال آن شدند و افراد سابقه‌دار استثنا هستند اما بقیه با شرایطی مشمول عفو می‌شوند.

وی ادامه داد: افرادی که مشمول عفو می‌شوند هم چند دسته هستند؛ یک دسته در زندان هستند و مشمول عفو می‌شوند، عده‌ای قبلاً با قرار آزاد شده بودند ولی حکم قطعی نداشتند و باید به زندان بر می‌گشتند اما عفو می‌شوند و دیگر بر نمی‌گردند، عده‌ای در زندان هستند و عفو می‌شوند ولی مدت زندان آنها تقلیل پیدا می‌کند، برخی هم حبس نداشتند و حکم آنها جزای نقدی بود.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه تاکنون بیش از ۸۰ هزار نفر مشمول عفو شده‌اند، تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند ۸۰ هزار نفر در اغتشاشات مشمول عفو شدند، درحالی که کل اغتشاشات این تعداد نبود، ضمن اینکه همه هم از زندان آزاد نشدند و برخی حکمشان تقلیل یافت یا جزای نقدی داشتند و یا با قرار آزاد بودند و دیگر به زندان برنگشتند.

وی اظهار کرد: در هر موضوعی اگر بتوانیم به صورت تخصصی رسیدگی قضایی کنیم قطعاً بهتر است، اما آیا امروز می‌توانیم همه موضوعات را تخصصی رسیدگی کنیم؟ مسلماً خیر چون این تعداد قاضی که تخصصی رسیدگی کنند و سال‌ها تجربه داشته باشند نداریم، با این وجود سعی کردیم شعبه تخصصی ایجاد کنیم، البته نه به این معنا که هر قاضی متخصص باشد چون الآن امکان این کار را نداریم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه برنامه امسال این بود که بخشی از قضات اضافه شوند و آموزش تخصصی ببینند، افزود: با حوزه علمیه و دانشگاه‌ها قرارداد و تفاهم‌نامه داریم. در اصفهان نیز از اول اردیبهشت ۷۰۰ کارمند به دستگاه قضایی اصفهان اضافه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه همیشه فکر می‌کنند اصفهان برخوردار است، در حالی‌ که همه‌جا این‌طور نیست و حتی در برخی مناطق فقیر است، اعلام کرد: بسیاری از ساختمان‌های دادگستری اصفهان استیجاری است و نمی‌شود در خانه مسکونی کار اداری کرد، ضمن اینکه کارمند و قاضی هم کم است.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: ما از حوزه علمیه می‌خواهیم نوبت به ۴۷۷ نرسد و قاضی مجتهدی بیاید که حکمی صادر نکند تا حتی‌الامکان نوبت به ۴۷۷ برسد. از طرف دیگر تا این قضات مشغول کار شوند چند ماه طول می‌کشد، اما ابلاغ کارمندان از اول اردیبهشت صادر می‌شود.

وی در مورد برگزاری دادگاه‌های علنی نیز توضیح داد: تا سال ۹۷  قانون اجازه نمی‌داد دادگاه‌ها علنی برگزار شود، اما اجازه گرفته شد که دادگاه مفاسد اقتصادی علنی تشکیل شود. سال ۹۹ که در زمان ریاست آیت‌الله رئیسی اعلام شد طبق قانون می‌خواهیم عمل کنیم و دیگر از اذن استفاده نمی‌شود، تبعا دادگاه بسیاری از پرونده‌ها که با اذنی که گرفته شده بود علنی باید می‌شد منتفی شد، اما همچنان طبق قانون عمل می‌شود.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر عزم راسخ قوه قضاییه در برخورد با فساد، گفت: به این نتیجه رسیدیم که اگر پرونده رسیدگی شود ولی گلوگاه بسته نشود تأثیری ندارد، به همین دلیل بررسی کردیم هر دستگاهی اگر زمینه فساد داشت از همان‌جا جلوگیری شود. سازمان بازرسی نیز دو مأموریت اصلی پیدا کرد؛ شناسایی گلوگاه‌ها و بسترهای فساد و تمرکز بر نقاط اصلی. منابع اصلی ما ارز ناشی از فروش نفت و میعانات گازی است که باید بر این نقاط متمرکز شویم.

وی با تأکید بر اینکه تمرکز بر چند جای اصلی باعث غفلت از جاهای دیگر نمی‌شود، افزود: محل‌های اصلی به طور ویژه مدنظر قرار می‌گیرد و جلوی گلوگاه و بسترها گرفته می‌شود، البته نه صد در صد، اما به جای پرونده‌های موردی، جلوی موارد اصلی گرفته شود.

محسنی اژه‌ای با اشاره به تعیین تکلیف چند هزار میلیارد تومان از املاک تملیکی، گفت: سازمان مالیاتی هم متمرکز شد و به جای اینکه سراغ شاخه‌ها برویم سراغ تنه‌ها رفتیم تا با انداختن تنه فاسد، صدها برگ و شاخه بریزد.

وی همچنین به مسائل و مشکلات اصلی استان اصفهان اشاره و تصریح کرد: مسئله مهم در اصفهان آب، حقابه، خاک و فرونشست است که مسئولان استان به فکر هستند. یکی از مسائل مهم که استاندار اصفهان به صورت جدی پیگیری می‌کند مسئله آب است که در این زمینه مسئولان استان باید طرح خود را ارائه دهند که این کار در حال انجام است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه آب، خاک و آلودگی هوا که از بسیاری از مسائل مهم‌تر است و به تدریج سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد از اولویت‌های اصلی استان به شمار می‌رود، گفت: این مسائل در اولویت مسئولان استان و کشور خواهد بود و آنچه در توان داریم برای این استان انجام خواهیم داد./ایسنا

سیاسی
شناسه : 339795
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا