۲۰ سال زمان برای ۲برابر شدن ظرفیت فعلی وکالت در کشور لازم است!

اگرچه به تازگی با تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس شورای اسلامی، تعیین ظرفیت پذیرش وکیل از دست کانون وکلا خارج شده و قبولی در آزمون وکالت طبق یک سازوکار علمی و شناور صورت می گیرد اما با این حال طبق برآورد های انجام شده، بیش از بیست سال طول می کشد تا ظرفیت فعلی وکلای کشور دو برابر شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، داوود خدابنده، سردبیر برنامه پایش گفت: باید توجه شود اگر آزمون وکالت ابزاری برای سنجش است، چرا مانند سایر آزمون ها چند بار در سال برگزار نمی شود؟ با توجه به شرایط کمبود شدید وکیل در کشور، آزمون وکالت باید مانند سایر آزمون ها چندین بار در سال برگزار شود تا افراد بیشتری بتوانند به این عرصه راه یابند.

این کارشناس اقتصادی در خصوص کمبود وکیل در کشور، بیان کرد: انحصار ایجاد شده در وکالت و سردفتری سالیان درازی است که موجب کاهش کیفیت ارائه خدمات در این دو حوزه شده است. وکلا با در دست گرفتن اهرم تعیین ظرفیت پذیرش، سالانه مانع ورود تعداد زیادی از دانش آموختگان تازه نفس به این حوزه شده اند.

داوود خدابنده در ادامه افزود: موضوع کمبود وکیل در کشور یک مسئله جدی تلقی می شود که می توان اثرات آن را در بالا بودن قیمت خدمات وکالت و عدم تخصیص زمان لازم برای هر پرونده توسط وکلا، مشاهده کرد. همچنین کمبود شدید وکیل تخصصی در حوزه های مختلف بازرگانی، سیاسی، ورزشی و… سبب شده بسیاری از پرونده های قضایی بدون وکیل بمانند.

سردبیر برنامه پایش در ادامه اشاره کرد: کمبود وکیل ناشی از انحصار ایجاد شده در این رشته است. متاسفانه با برگزاری سالانه آزمون وکالت و ظرفیت پذیرش محدود، راه ورود این عرصه برای بسیاری از افراد بسته شده است.

وی در ادامه متذکر شد: اگرچه به تازگی با تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس شورای اسلامی، تعیین ظرفیت پذیرش وکیل از دست کانون وکلا خارج شده و قبولی در آزمون وکالت طبق یک سازوکار علمی و شناور صورت می گیرد اما با این حال طبق برآورد های انجام شده، بیش از بیست سال طول می کشد تا ظرفیت فعلی وکلای کشور دو برابر شود.

خدابنده در ادامه در خصوص برگزاری سالانه آزمون وکالت نیز بیان کرد: باید توجه داشت اگر آزمون وکالت ابزاری برای سنجش است، چرا مانند سایر آزمون ها چند بار در سال برگزار نمی شود؟ با توجه به شرایط کمبود شدید وکیل در کشور، آزمون وکالت باید مانند سایر آزمون ها چندین بار در سال برگزار شود تا افراد بیشتری بتوانند به این عرصه راه یابند.

این کارشناس در پایان در خصوص آثار افزایش تعداد وکیل در کشور، گفت: افزایش تعداد وکیل سبب بالا رفتن سطح رقابت بین وکلا و در نهایت افزایش کیفیت خدمات و ایجاد تعادل در قیمت وکالت می شود، در چنین شرایطی مردم می توانند با دست باز وکیل مورد نظر خود را انتخاب کنند.

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 339758
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا