انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی منجر به شفافیت می‌شود

معاون مدیر کل امور شرکت های دولتی وزارت اقتصاد گفت: انتشار صورت هاي مالي باعث می‌شود مدیران شرکت های دولتی در پاسخگویی به عملکرد خود بهترعمل کنند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، رضا نوروزیان، معاون مدیر کل امور شرکت های دولتی وزارت اقتصاد در گفتگو با «جهان صنعت» در مورد اینکه انتشار صورتهای مالی شرکت های دولتی چه کمکی به بهبود روند فعالیت های این شرکت ها می کند گفت: در نگاه اول به موضوع، در واقع می توان اینطور تبیین کرد که وقتی صورت های مالی یک شرکت دولتی به صورت عمومی منتشر می شود، تصویر مالی عملکرد سالانه آن شرکت و مدیران آن شرکت را در قالب سرفصل های مالی نمایش می دهد. این باعث می شود عموم مردم از عملکرد و تصویر فعالیت آن شرکت در طول یک سال آگاه شوند.

این موضوع طبیعتاً موجب ایجاد سوالات متفاوت درباره شرکت های مختلف و همچنین ایجاد انتظارات متفاوت از طرف مردم شود.

پرسشگری از مدیران دولتی

نوروزیان ادامه داد: این فضای پرسشگری زمانی که در سنوات مختلف تکرار شود باعث فضای پرسشگری قوی تر و مقایسه بهتری می شود. همین انتشار عمومی فضای پرسشگری بین عموم مردم ایجاد می‌کند؛ حال در میان این عموم مردم ممکن است افراد متخصص هم وجود داشته باشند و صورت های مالی را تحلیل و سوالاتی را مطرح نمایند.

در این بین طرف سوال، مدیران شرکت های دولتی هستند؛ زمانی که یک مدیر تصمیم گیر در حوزه شرکت دولتی، به این باور برسد که مورد پرسش قرار گرفته و باید نسبت به عملکرد خود در آن شرکت پاسخ دهد باعث می شود در اجرای تکالیف خود و پیشبرد اهدافی که برای آن شرکت در نظر گرفته شده با قدرت و احساس مسئولیت بیشتری عمل نماید.

در نتیجه سعی می کند آن کارنامه مالی که در پایان سال بیرون می آید به نوعی نشان دهنده عدم کارایی یا نقطه ضعف او نباشد.

معاون مدیر کل امور شرکت های دولتی وزارت اقتصاد ادامه داد: بنابراین صورتهای مالی در درجه اول باید باعث شود مدیران شرکت های دولتی از باب پاسخگویی به عملکرد خود بهتر عمل کنند. در واقع پیگیری بیشتری به موضوعات داشته باشند و از سوی دیگر تصمیم گیرانی که در ارکان شرکت هستند. به ویژه مهمترین رکن آن که مجمع عمومی محسوب می شود.

وی تصریح کرد:بنابراین مدیران با دقت بیشتری عمل می‌کنند که در سنوات بعد تصویر عملکرد شفاف تر و دقیق تری از عملکرد خود و شرکت را ارائه دهند و هم حسابرس مستقل گزارش جامع تری ارائه دهد. چون می داند مردم گزارش او را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند.لذا باید صورتهای مالی کاملا با ملاحظه بررسی شود که چیزی را از دست ندهد؛

گزارش ارائه شده نباید دارای نقطه ضعف باشد و انتشار صورت های مالی در اولین نگاه باید باعث شود تا مدیران و تصمیم گیران آن شرکت تصمیمات مقتضی بگیرند، تا با این روند شاهد فعالیت و عملکرد شفاف ترو قابل دفاع تر شرکت های دولتی باشیم.

کدام شرکت‌های دولتی اولویت دارند؟

نوروزیان در پاسخ به این سوال که شفافیت مالی کدام شرکت های دولتی مهم تر است گفت:در ایران نمی توان شرکت دولتی را بر شرکت دولتی دیگر مقدم دانست. شرکت های دولتی به طور کلی بخشی از فعالیت‌های تصدی دولت را انجام می دهند که در واقع فعالیت آنها برای دولت و نظام اقتصادی کشور حیاتی و مهم محسوب می شود.

البته ممکن است بعضی افراد شرکتهای دولتی را تقسیم بندی کنند. به طور مثال شرکت نفت در حوزه نفت موضوع مهم تر باشد. مثلاً به خاطر گردش مالی و موضوع مالی که این شرکت دارد و ممکن است بعضی به خاطر موضوع فعالیت این شرکت نیز آن را مهم بدانند.

اما در نظر ما شرکت های دولتی حساسیت و اهمیت یکسان دارند و طبیعتاً شرکتهای که بودجه بالاتری دارند، معمولا شرکت های بزرگتری هستند و انتظار می رود در آن شرکتها شفافیت صورت های مالی به نسبت شرکت های دیگر بیشتر باشد.

به عبارتی می توان گفت شرکتهایی که مادر تخصصی (شرکت‌هایی که در زیر مجموعه خودشان شرکت های دولتی فرعی دیگری را دارند ) به دلیل اینکه در راس یک حوزه و صنعت قرار گرفته اند صورت مالی آنها مهم است.

از سوی دیگر صورت مالی گروه تحت عنوان صورت مالی تلفیقی نیز از اهمیت برخوردار است.

وی تصریح کرد:به عنوان نمونه صورت مالی شرکت ملی نفت و گاز یا شرکت ملی ایدرو و توانیر و امثال آن تصویر یک صنعت و یک حوزه گسترده‌تری می باشد و انتظار می‌رود شفافیت صورت های مالی در آنها با دقت بیشتری تنظیم شده باشد،

در واقع از مدیران این شرکتها و حسابرسان آنها انتظار بالاتری وجود دارد.البته اهمیت سایر شرکتها و صورتهای مالی آنها هم مهم است به طوریکه هر شرکت در جای خود و حوزه فعالیت خود برای بخشی از اقتصاد کشور با اهمیت است. در حقیقت در یک تصویر بزرگتر اگر یک بخشی دچار عدم شفافیت شود یا نقص عملکرد شود اثر منفی خود را در کل اقتصاد کشور خواهد داشت بنابراین در نظر ما شفافیت در صورتهای مالی همه شرکتها مهم است؛چون می خواهیم از یک جز به کل برسیم .

اقتصاد کلان
شناسه : 339748
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا