نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد؛

راهکار مالیاتی برای فرار از تله صادرات انرژی مجازی

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای تکمیل زنجیره ارزش هر صنعت و جلوگیری از خام‌فروشی باید در طول زنجیره مشوق های صادراتی تعریف شود تا ارزش افزوده بیشتری را در بر داشته باشد. همچنین اعتبار مالیاتی در این زمینه راهکار تجربه شده مهمی است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، تله مجازی صادرات به شرایطی اطلاق می شود که رقابت پذیری محصول صادراتی کشورها به دلیل ارزش محصول تولیدی نیست. بلکه به دلیل انرژی ارزانی است که به وسیله آن، محصول صادراتی تولید و صادر می‌شود.


کشور ما جزء بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر عظیم نفت و گاز در جهان است. به همین دلیل انرژی را به صورت رانتی، بسیار ارزان و تقریباً رایگان در اختیار صنایع قرار می‌دهیم.

در واقع ایران در صنعت خود دچار گرفتاری در تله انرژی شده است. یعنی عملاً محصول صادراتی ایران در صنایع مختلف از جمله فولاد یا پتروشیمی، نه تنها ارزش افزوده بالایی ندارد بلکه به نوعی خام‌فروشی و نیمه‌خام‌فروشی لحاظ می‌شود.

رانت صنایع با ارزش افزوده پایین

علی جدی در گفت وگو با جهان صنعت نیوز پیرامون تولیدات صنعتی با ارزش افزوده پایین و با ماهیت خام‌فروشی بیان کرد: بخشی از صنایع ما دولتی است و به غیر از انرژی، رانت های دیگری هم دارد. بخشی دیگر خصوصی است که بخشی از این رانت ها را دارد. لذا مقداری بی‌نظمی در صنایع وجود دارد.

در واقع برخی صنایع هستند به دلیل انرژی ارزان قیمت، صادرات دارند و در حوزه بین‌الملل قرار گرفته‌اند. این دسته از صنایع گرفتار تله صادرات انرژی مجازی شده‌اند.

وی افزود: به عنوان مثال صنعت نساجی چه سوبسیدی دارد؟ نه برق زیادی مصرف می‌کند و نه آب و گاز. اما برخی صنایع مانند فولادی ها و پتروشیمی‌ها شامل حال این موضوع می‌شوند و یارانه پنهان دارند. در حقیقت بخشی از موفقیت‌های این صنایع در حوزه صادرات و بین‌الملل نیز به دلیل هزینه‌ پایین انرژی است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: مسئله این است زمانی یک کالایی در داخل مصرف می شود و سازمان حمایت و تعزیرات قیمت آن را  مدیریت می‌کند تا به قیمت پایین به مردم عرضه شود.

در واقع اگر یارانه پنهانی هم داشته باشد چون مصرف کننده نهایی مردم هستند، مشکلی پیش نمی‌آید. لذا باید کالاها به قیمت کمتر از قیمت صادرات به مردم عرضه شود. ولی چون این‌ یارانه ها از کشور خارج می‌‌شود باید آن را مدیریت کرد. 

یارانه پنهان و عوارض صادراتی

وی ادامه داد: دولت در سال جاری اقدام خوبی در این راستا انجام داد که اختلاف قیمت را با قیمت بین‌الملل با عوارض مدیریت کرد تا این اختلاف ها به خزانه کشور بازگردد و به نفع مردم باشد.

مثلاً قبل این اقدام صنایع، آرد را به صورت یارانه‌ای  مصرف و تبدیل به ماکارانی می‌کردند و به سایر کشورها از جمله عراق صادر می‌کردند. دولت با تعیین عوارض صادراتی تنظیم‌گری کرد تا یارانه پنهان به جای دیگر نرود.

جدی در خصوص حذف معافیت مالیانی در ابتدای زنجیره یادآور شد: متأسفانه برخی از تولیدکنندگان صنعتی  با ارزش افزوده پایین و با ماهیت خام فروشی فعالیت دارند که ما در بودجه ۱۴۰۱ و همچنین در بودجه سال آینده این معافیت مالی مواد خام و نیمه خام را حذف و قوانین را اصلاح کردیم.  

مشوق های صادراتی و اعتبار مالیاتی

نماینده مردم شیروان تأکید کرد: برای تکمیل زنجیره ارزش هر صنعت و جلوگیری از خام‌فروشی باید در طول زنجیره مشوق های صادراتی تعریف شود تا ارزش افزوده بیشتری را در بر داشته باشد.

 اعتبار مالیاتی در این زمینه راهکار تجربه شده مهمی است که علاوه بر ورود تحقیق و توسعه به صنعت، موجب تکمیل و توسعه زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده در تولیدات صنعتی غیرنفتی خواهد شد. در چنین شرایطی اشتغال نیز رونق و ثروت ملی نیز افزایش پیدا می‌کند.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی
شناسه : 339740
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا