نایب رییس شورای رقابت اعلام کرد؛

فرمول جدید قیمت خودرو: دلاری بر اساس رتبه بندی

نایب رییس شورای رقابت توضیحاتی را درمورد فرمول تعیین قیمت خودرو ارائه کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس اعلام محمود دودانگه، نایب رییس شورای رقابت در دستورالعمل تنظیم بازار دو مبنا برای تعیین قیمت خودرو در نظر گرفته شده است.

یکی از مبانی دستورالعمل سازمان حمایت بوده که بر مبنای هزینه تمام شده است.

مبنای دوم قیمت پایه رقابتی است که بر اساس آن رقابت‌پذیری خودروهای تولید داخل از منظر معیارهای مختلف سنجیده می‌شود. بر اساس این رویکرد سه خودروی خارجی هم رده و مشابه هر یک از خودروهای تولید داخل انتخاب می شوند. سپس میانگین قیمت آن‌ها با قیمت محاسباتی سازمان حمایت مقایسه می‌شود.

شورای رقابت در مورد قیمت خودرو تصمیم می گیرد

دودانگه تاکید کرد که قیمت خودروهای مشابه خارجی قیمت کارخانه و تولیدکننده است. به بیان دیگر قیمت خودرو بدون در نظر گرفتن عوارض، سود بازرگانی و… مبنا قرار می‌گیرد.

به بیان دیگر برای تعیین قیمت پایه، برای هر خودرویی که در داخل کشور تولید می‌شود باید سه خودروی مشابه خارجی شناسایی شود. سپس میانگین قیمت سه خودروی خارجی به دلار مشخص شود.این قیمت با نرخ ارز مرکز مبادله به ریال تبدیل می شود. 

قیمت خودرو بر مبنای خودروهای مشابه خارجی نیز با قیمت محاسباتی سازمان حمایت مقایسه می‌شود. قیمت بالاتر، پایین‌تر یا معادل نشان می‌دهد وضعیت رقابت‌پذیری خودروی داخلی از نظر قیمت چگونه است.

سپس خودروهای داخلی درجه‌بندی شده و از A تا F طبقه‌بندی می‌شوند.

متناسب با این رتبه‌بندی یا قیمت سازمان حمایت انتخاب می‌شود یا متناسب با شرایطی که قیمت پایه رقابتی مشخص می‌شود، شورای رقابت تصمیم بگیرد قیمت دیگری را مبتنا قرار دهد. این فرایند شامل همه خودروهای داخلی می‌شود.

فرمول جدید از چه زمانی اجرایی می شود؟

نایب رییس شورای رقابت گفت: برای این منظور در کارگروه خودرو شورای رقابت جلسات مختلف و متعددی برگزار شده است.

امیدواریم ظرف روزهای آینده شورای رقابت بتواند جمع‌بندی نهایی در مورد فرمول تعیین قیمت خودرو را انجام داده دهد. شورا در روزهای آینده درمورد اینکه این موضوع چه زمانی اجرا شود تصمیم بگیرد.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 339716
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا