یک آمار تکان دهنده؛

ایران در حال بیابان شدن است

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به اعتبارات مقابله با بیابان زایی اما سرعت تولید بیابان در کشور ۳ برابر بوده و سالانه یک میلیون هکتار بیابان در کشور تولید می شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، عباس علی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نشست خبری هفته منابع طبیعی گفت: برنامه‌های راهبردی ۵ ساله در سازمان تدوین شده و حتی برخی برنامه‌ها با افق ۲۰۵۰ میلادی بوده که مسیر آینده را روشن می‌کند.


رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: از ۱۶۵ میلیون هکتار مساحت کشور ۱۲۵ میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی بوده و ۳۳ میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی هستند.

فعالیت آبخیزداری در ۹۰ میلیون هکتار از عرصه ها انجام نشده است

این مقام مسئول اظهار کرد: ۳۹ میلیون هکتار از ۱۲۵ میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی مورد مطالعه قرار گرفته و کارها از گذشته آغاز شده است. همچنین فعالیت آبخیزداری در حدود ۲۰ میلیون هکتار از مساحت کشور انجام شده است. در ۹۰ میلیون هکتار از عرصه‌ها آبخیزداری انجام نشده است.

وی تصریح کرد: در این راستا باید مطالعات و اجرای آنها بزرگ باشد که نیاز به اعتبار دارد. مجلس شورای اسلامی ۳۰۰ میلیون یورو پیرامون آبخیزداری به تصویب رسانده که خبر خوبی است.

نوبخت در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بیش از ۸۰ میلیون مرتع در کشور داریم گفت: در عرصه‌های جنگل اگر درختی قطع شود افراد مطلع می‌شوند اما در پوشش‌های علفی تبدیل مراتع از درجه اول به دوم و نیز از درجه دوم به سوم و در نهایت تبدیل به بیابان می‌شوند بدون اینکه قابل تشخیص باشد.

فعالیت برای مقابله با بیابان زایی پیشروی کندی دارد

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: سالانه حدود یک میلیون هکتار از اراضی کشور تبدیل به بیابان می‌شود. فعالیت برای مقابله با بیابان زایی روند کندی داشته و تولید بیابان کمی بیش از ۳ برابر فعالیت‌های ماست. مدیریت تمام این چالش‌ها بدون فعال شدن بخش مدیریت جامع آبخیز ممکن نیست.

نوبخت در پایان گفت: توانمندسازی جامع محلی در طرح بیابان زدایی از برنامه‌های بعدی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است.

منبع: مهر

اقتصاد کلان
شناسه : 339481
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا