بازار نهاده های دامی نگران‌کننده است؛

ایست ارزی نهاده های دامی

در پی توقف تامین ارز واردات نهاده‌های خوراک دام از دی ماه، بازار این نهاده‌های اساسی با چالش کمبود و گرانی مواجه شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، اختلال در زنجیره واردات تا عرضه نهاده خوراک دام باعث شده تا مرغداران خوراک طیور خود را از بازار سیاه تهیه کنند. اتفاقی که زمینه افزایش قیمت نهاده در بازار آزاد را فراهم کرد.

تامین بخش مهمی از نهاد‌ه‌های تولید بخش کشاورزی کشور از طریق واردات به شکل مواد اولیه یا محصول نهایی واقعیتی انکارناپذیر است. واردات این نهاده‌ها نیازمند تامین ارز است. پس از اصلاح نظام یارانه‌ای دولت سیزدهم نرخ آن از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

طبق آمار در میان تمام نهاده‌های تولید بخش کشاورزی، نهاده‌های خوراک دام بیشترین ارز واردات را به خود اختصاص می‌دهند. نهاده‌های دامی همواره در لیست واردات کالا‌های اساسی در رتبه‌های نخست قرار گرفته‌اند.

به گفته کارشناسان، تنها در بخش طیور کشور حدود ۸۰ درصد نهاده‌های خوراک دام وارداتی است و نیازمند تامین ارز. به عبارت دیگر، اختلال در تامین ارز نهاد‌ه‌های خوراک دام می‌تواند تولید طیور را فلج کند. فلج شدن تولید مرغ در کشور با توجه به افزایش سهم آن در سبد پروتیئنی مردم، نتایج منفی غیر‌قابل تصوری دارد.

تخصیص ارز به نهاده های دامی متوقف شده است

در نامه اخیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران به رییس کل بانک مرکزی دو موضوع عنوان شده است.

اولاً حدود ۲۵ فروند کشتی کالا‌های اساسی متعلق به بخش خصوصی در انتظار تخصیص ارز (حدود ۶۰۰ میلیون یورو) متوقف شدند. ثانیاً بیش از ۱.۵ میلیارد دلار نهاده‌های دامی در گمرکات کشور کورتاژ شده است. این میزان نهاده دامی بیش از دو ماه منتظر تخصیص ارز نیمایی است.

دی‌ ماه سال ‌جاری محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهور اعلام کرد، دولت نرخ ارز کالا‌های اساسی را برای دو سال ثابت نگه می‌دارد. مخبر تاکید کرد که این سیاست برای این است تا مانع شکل‌گیری تنش جدی در قیمت‌ها شود.

اما یک روز پس از آن کلیه درخواست‌های تخصیص ارز نیمایی برای واردات نهاده‌های دامی توسط بانک مرکزی باطل شد. براساس نامه اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور به رییس دولت سیزدهم، از ۱۲ دی ماه کلیه درخواست‌های تخصیص ارز نیمایی برای واردات نهاده‌های دامی توسط بانک مرکزی ابطال شده است. در مراجعه به بانک عامل اعلام می‌شود برای تامین ارز کالا‌های اساسی صرفا از مسیر منابع موجود در دو کشور همسایه می‌توان اقدام کرد.

تاخیر در تامین ارز مورد نیاز واردات نهاده‌های تولید در بخش کشاورزی هم‌اکنون نیز اثر خود را گذاشته است.

خبرهایی از کمبود، کاهش عرضه و افزایش قیمت نهاده‌های تولید زیر بخش‌های کشاورزی و دامی به گوش می‌رسد. به باور کارشناسان، نتیجه تاخیر در تامین ارز مورد نیاز واردات نهاده‌های تولید بخش کشاورزی، افزایش قیمت تمام‌شده تولید و تضعیف امنیت غذایی کشور است.

وعده‌های بی‌سرانجام

این در حالی است که رییس هیات‌ مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران از وعده مسوولان بر‌ای تامین ارز واردات نهاده تا هفته آینده خبر داده است. او گفته: برخی واحد‌های مرغداری از یک هفته گذشته کنجاله سویا و ذرت کافی برای‌ دان مرغ‌ها نداشته‌اند. اگر این شرایط تا ۱۰ روز دیگر ادامه داشته باشد کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی تولید قطعی است.

ماه قبل گمرک اعلام کرد که حدود هشت میلیون تن انواع نهاده دامی و سایر اقلام اساسی در بندرهای جنوبی و شمالی کشور رسوب شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل رسوب نهاده در بندرها تغییر نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار تومان است. در حقیقت عدم ‌نقدینگی و سرمایه در گردش واردکنندگان منجر به طولانی شدن ترخیص کالاها از بندرها شده است.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده دام و طیور می‌گوید بیش از دو ماه است که هیچ ارزی به کالاهای اساسی و نهاده دام و طیور اختصاص پیدا نکرده است. او تاکید کرد ادامه این روند قطعا بخش تولید مواد پروتئینی و لبنی کشور را دچار مشکل می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز می‌گوید پیگیر تخصیص ارز به نهاده‌های دامی هستیم، اما بانک مرکزی باید در این مورد تصمیم بگیرد.

پیگیر تخصیص ارز به نهاده‌های دامی هستیم

محمدعلی ضیغمی،‌ عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده دام و طیور اعلام کرد: همواره در زمان‌هایی که محدودیت منابع ارزی وجود داشت و حتی در بدترین شرایط‌، ارز نهاده‌های دام و طیور تامین می‌شد. زیرا هیچ کالایی تا به این حد استراتژیک نیست.

وی ادامه داد: شرایط کنونی در حالی است که از گشایش‌ها و کفایت منابع ارزی در کشور سخن گفته می‌شود. رییس کل بانک مرکزی نیز چندین روز پیش اعلام کرد که بالغ بر ۶.۵ میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده است.

 سوال اینجاست که کدام کالاها ارز دریافت‌ کرده‌اند که ارزش آنها بیش از نهاده‌های دامی است. چرا بیش از دو ماه است که ارزی به کالاهای اساسی و نهاده دام و طیور اختصاص پیدا نکرده است.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده دام و طیور افزود: اگر به آمار اسکله‌های بندر امام خمینی مراجعه کنید متوجه خواهید شد که کشتی‌هایی مدت‌هاست که منتظر تخصیص ارز هستند. البته در کنار آن نیز بسیاری از کالاها تخلیه شده‌اند و بخش قابل توجهی از آنها به فروش رفته‌اند که هنوز ارزی دریافت نکرده‌اند.

وی بیان کرد. طبق آمار و اطلاعاتی که واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور رسما منتشر کردند بیش از ۱.۶  میلیارد یورو معادل ارزش کالاهایی است که در سامانه بازارگاه تحت نظارت وزارت جهاد عرضه و توزیع شده است.

ضیغمی ادامه داد: بیش از دو ماه است که به دلیل توقف تخصیص ارز، نهاده‌های دامی ارزی دریافت نکرده‌اند و کالاهای آماده‌ نیز اجازه پهلوگیری از طریق صاحبان کالا را ندارند.

این فعال بخش خصوصی در ادامه افزود: در حال حاضر ۳۶ کشتی منتظر دریافت ارز، پهلوگیری و تخلیه هستند. از این میزان ۲۵ کشتی مربوط به بخش خصوصی است. این در حالی است که سال گذشته همین ایام تعداد کشتی‌های منتظر در اسکله حدود ۱۵ فروند بود و علت عدم پهلوگیری نیز پر بودن اسکله‌ها بود.

بخش خصوصی در حال کوچک شدن است

به گفته وی بخش خصوصی کشور به دلیل شرایط موجود، عدم تخصیص ارز و همچنین شرایط حاکم بر صنعت در حال حذف و کوچک شدن هستند.

ضیغمی در ادامه افزود: چندی پیش بانک مرکزی اعلام کرد که حجم تجارت خارجی و منابع داد و ستد ارزی ما نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

اگر گزارش ۱۰ ماهه گمرک از واردات را در نظر بگیریم در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ در بخش نهاده‌های دام و طیور مجموعا ۱۷ درصد کاهش واردات داشته‌ایم که این کاهش در کنجاله سویا به ۴۷ درصد نسبت به سال قبل رسیده است.

وی گفت: ادامه این روند ممکن است بخش تولید مواد پروتئینی و لبنی کشور را دچار مشکل کند. هر چند با همت بخش خصوصی کالا به قدر کافی وارد کشور شده است.

اما اگر این شرایط ادامه یابد، تعداد شرکت‌های بخش خصوصی کاهش می‌یابد و این شرکت‌ها در جوامع بین‌المللی مخدوش می‌شوند. درخواست ما این است که مسوولان مربوط به این مهم ورود کنند که مشکلی برای بخش تولید ایجاد نشود.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 339214
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا