امیدواری به سقف شکنی شاخص کل؛

سیگنال دلاری بورس

شاید کمتر تحلیلگری پیش‌بینی می کرد مقاومت‌های شاخص کل بورس یکی پس از دیگری پیش از پایان سال شکسته شود. حالا اما این مهم دور از دسترس نیست.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  روز سه شنبه شاخص کل بورس بیش از ۲۹ هزار واحد افزایش یافت و تا سطح یک میلیون و ۸۳۸ هزار واحد صعود کرد. شاخص هم ‌وزن نیز با افزایشی بیش از ۴هزار واحدی در ارتفاع ۵۳۸ هزار و ۸۰۳ واحد ایستاد. شاخص فرابورس نیز توانست وارد کانال ۲۳ هزار واحد شود.


ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سومین روز پیاپی منفی بود و ۱۳۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. این رقم نسبت به روز دوشنبه کاهش ۷۶ درصدی داشته است.

کارشناسان حالا معتقدند با توجه به افزایش انتظارات تورمی و رشد قیمت دلار از جنبه‌های مختلف پتانسیل کافی برای ادامه رشد بورس در سال ۱۴۰۲ نیز وجود دارد.

همچنین تغییر دامنه نوسان به محدوده ۷ درصد خود می‌تواند یکی از عوامل اثرگذار در رشد شاخص باشد.

روی سرخ به بازگشت قیمت ‌گذاری دستوری

یکی از نکات جالب توجه بورس تهران طی دو روز گذشته، تغییر چهره واضحی است که در گروه خودرویی مشاهده می‌شود.

اواخر روز یکشنبه بود که خبری مبنی بر تصویب عرضه خودرو در بورس کالا برای سال آینده توسط مجلس منتشر شد. این مصوبه که دارای چندین بند مهم بود. برخی رسانه‌ها به اشتباه در یکی از بندهای این مصوبه به ممنوعیت عرضه خودرو در بورس کالا با بیش از یک‌ دوم برابر قیمت پایه اشاره کرده بود. موضوعی که بورسی‌ها را به اشتباه انداخت و برخی آن را به عنوان یک رقابت ۵۰ درصدی در بورس کالا قلمداد کردند.

روز گذشته اما خبرگزاری سنا (رسانه وابسته به سازمان بورس)، در یک شفاف‌سازی اعلام کرد که منظور از این بند، نرخ ۱.۲ برابر قیمت پایه بوده است. به بیان دیگر خودروسازان اجازه فروش محصولاتشان با ۲۰ درصد بالاتر از قیمت پایه را ندارند.

 همین موضوع باعث شد تا صف‌های خرید خودرویی‌ها در بازار دو روز گذشته، به یک روند منفی در بازار دیروز تبدیل شود. به نوعی می‌توان گفت که این موضوع نشان می‌دهد قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرویی کشور پایان نیافته و تنها نرخ آن تغییر کرده است.

حال باید منتظر ماند و دید که شورای رقابت دقیقا چه قیمت‌های پایه‌ای را برای محصولات خودروسازان مشخص خواهد کرد و آیا همچنان شاهد تفاوت فاحش نرخ کارخانه با بازار آزاد خواهیم بود یا خیر.

نوسان برجامی بورس

اواسط روز یکشنبه خبر سفر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشور، به ژنو برای شرکت در نشست شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل منتشر شد. دراین میان صحبت‌هایی در رابطه با تبادل اطلاعات بین ایران و کشورهای غربی به خصوص آمریکا در کنار شایعه حضور عراقچی در این سفر، دلار را با نوسانات جدی همراه کرد.

به طوری که قیمت دلار بازار آزاد تنها طی چند ساعت برای مدتی خود را به بیش از ۶۰ هزار تومان رساند. پس از آن تنها طی یک ساعت تا مرز ۵۵ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. کارشناسان اعتقاد دارند که یکی از دلایل افزایش عرضه‌ها و عقب‌نشینی سهام از سقف‌های روزانه، همین نوسان قیمت دلار بوده است.

در این میان باید اشاره کرد که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز به خبرهایی مبنی بر احتمال شروع مذاکره و همچنین احیای برجام واکنش نشان داد. ند پرایس عنوان کرد که این موضوع مدت‌هاست که از دستور کار خارج شده است.

سیگنال دلاری

با این حال برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که در حال حاضر، بورس تهران با قیمت های کنونی دلار در مرکز مبادله ارزی حرکت می‌کند. از آنجا که طی یک هفته گذشته قیمت ۲۸۵۰۰ تومان نیما به بیش از ۳۷۴۰۰ تومان رسیده است. کاهش قیمت دلار در بازار آزاد تا محدوده‌های بسیار پایینی برای بورس تهران تهدید محسوب نمی‌شود.

به هرحال همین دوگانگی نظرها باعث شد، بورس روز سه شنبه شاهد جدالی بین خریداران و فروشندگان شاید و برخی سهام (به خصوص گروه‌های دلاری) بتوانند با وجود فشار عرضه‌ها، در محدوده‌های بالای دامنه نوسان معامله شوند.

 از طرفی قیمت دلار در زمان نگارش این گزارش، در محدوده ۵۸ هزار تومان قرار داشت و نشان داد که فعلا قصدی برای ریزش‌های پرقدرت ندارد. نگاهی به روند معاملات گروه‌های دلاری و ریالی به خوبی تاثیر نکات ذکرشده در بورس را نشان می‌دهد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 338279
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا