ترمیم کابینه به‌ روش ریش‌سفیدی؛

تیم اقتصادی دولت تغییر می کند؟

افزایش قیمت دلار و یورو و سایر ارزهای خارجی شاید مهم‌ترین نگرانی این روزهای ایرانیان باشد. در این شرایط به نظر می رسد جایگاه تیم اقتصادی دولت از همیشه متزلزل تر است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در چند روز گذشته، برخی اقتصاددانان به کاهش قدرت خرید خانوارها و از پیامدهای خانمان ‌برانداز این بلای اقتصادی سخن گفته‌اند.

در این شرایط سکاندار وزارت اقتصاد به‌عنوان مهم‌ترین نهاد دولتی مرتبط با این حوزه اما در یکی از آخرین واکنش‌ها به این مصیبت اقتصادی، گفته آماده پاسخگویی در این رابطه نیست! آن هم در حالی که او نه‌فقط وزیر اقتصاد دولت انقلابی و بالاترین مقام در این وزارتخانه، بلکه در عین حال «سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم» نیز هست. اساساً به‌واسطه مسوولیتی که به این عنوان برعهده دارد، در آن نشست خبری حاضر شده بود.

آن روز البته نرخ دلار هنوز از مرز ۵۰ هزار تومان نگذشته بود و حدود ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر از امروز بود. حال آن‌که می‌دانیم در حال حاضر نرخ این ارز خارجی در بازار تهران فاصله چندانی با مرز ۶۰ هزار تومان ندارد. آن هم در حالی که هنوز حتی یک هفته هم از زمان برگزاری آن نشست نگذشته است.

وزیر اقتصاد تغییر می کند؟

احسان خاندوزی که پیش از روی کار آمدن ابراهیم رییسی، از نمایندگان مجلس انقلابی بود و با آغاز به کار دولت سیزدهم، «خانه ملت» را رها کرد تا بر کرسی وزارت اقتصاد دولت انقلابی تکیه بزند. اما حالا حتی آمادگی پاسخگویی به پرسش خبرنگاران درباره وضعیت تورم و کاهش ارزش پول ملی را هم در خود نمی‌بیند. حقیقتی که البته پیش از آن که او از آن باخبر شود، بسیاری از ناظران به آن اشاره می‌کردند و درباره پیامدهایش به رییس دولت هشدار می‌دادند.

با این حال هیچ‌یک از این هشدارها موردتوجه قرار نگرفت و حتی وقتی در مقاطع معدودی از نمایندگان انقلابی برای اقدام قانونی در این رابطه اقدام کردند، رایزنی‌های پشت‌پرده، مانع می‌شد و نمایندگان را از استیضاح منصرف می‌کرد. حالا اما ظاهرا سد مقاومت در برابر هرگونه تغییر در ترکیب دولت، ترک‌هایی عمیق برداشته است. ادعایی که البته کماکان در حد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و اخبار و شنیده‌های غیررسمی است.

چنانکه دیروز یک فعال رسانه‌ای در توئیتی با استناد به «شنیده‌هایش» نوشت: «آقای رییسی برای جایگزینی خاندوزی با شمس‌الدین حسینی وزیر اسبق اقتصاد در دولت آقای احمدی‌نژاد به توافق رسیده و حسینی که رییس کمیسیون تلفیق است، گفته بعد از آمدنش به دولت اجرایی شود.»

سیدصادق حسینی که با اشاره به همان نشست خبری روز سوم اسفندماه خاندوزی، از تغییر قریب‌الوقوع وزیر اقتصاد خبر می‌‌داد، البته درعین‌حال تاکید کرد که مخالفت با این تغییر در کابینه، به قوت خود باقی است و پایداری حامیان دولت کماکان ادامه دارد.

قالیباف، خاندوزی را می خواهد؟

این فعال رسانه‌ای مدعی شد که علت مخالفت رییس مجلس با برکناری یا کناره‌گیری وزیر اقتصاد دولت رییسی، مخالفت او با گزینه جایگزین و به بیان دقیق‌تر «ناهماهنگی حسینی با قالیباف» است. حال آنکه می‌دانیم خاندوزی، صرف‌نظر از هویت جانشین احتمالی‌اش، به قالیباف نزدیک است و چتر حمایت رییس مجلس را بالای سر خود می‌بیند.

این در حالی است که یکی از نمایندگان مجلس که در ماه‌های نخست مجلس یازدهم، در فضای رسانه‌ای به‌عنوان یکی از حامیان جدی ریاست قالیباف شناخته می‌شد، حدود یک ماه از سنگ‌اندازی رییس و هیات‌رییسه مجلس در مسیر استیضاح وزیر اقتصاد سخن گفته و علنا به این مساله اعتراض کرده بود.

محمدحسن آصفری که در آن مقطع، «کلید خوردن طرح استیضاح خاندوزی» را رسانه‌ای کرده‌ بود، تاکید داشت که «۴۰ نفر از نمایندگان درخواست استیضاح وزیر اقتصاد را به‌دلیل مشکلات تورمی، وضعیت ارز، بورس و سایر مسائل اقتصادی امضا کرده‌اند» اما «این موضوع در صحن مطرح نمی‌شود و هنوز حتی به کمیسیون نیز ارجاع نشده است».

 پیگیری این نماینده اصولگرای مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد البته در روزها و هفته‌های بعد متوقف شد. اما حالا که انتقادها به عملکرد خاندوزی بالا گرفته و او نیز به عدم آمادگی‌اش حتی برای پاسخگویی به خبرنگاران اعتراف کرده، آصفری نیز دوباره وارد گود شده است.

مجلس به دنبال وزیران اقتصادی است

آصفری که در این رابطه با پایگاه خبری- تحلیلی خبرآنلاین به گفت‌وگو نشسته، با انتقاد نسبت‌ به آنچه «دخالت‌های بیجای برخی افراد در حوزه دولت و برخی لابی‌ها» می‌خواند، گفته: «مجلس به‌طور جدی پیگیر استیضاح بعضی از وزیران به‌ویژه وزیران اقتصادی است ولی معطل‌ کردن استیضاح این وزیران از سوی رییس مجلس، سبب شده این وزیران لابی کنند و به مرور تعداد امضاها برای استیضاح کاهش یابد.»

و که رییس مجلس را به «اهمال‌کاری» در بحث استیضاح وزیران متهم کرده، همچنین می‌گوید: «در حال حاضر ۴۷ امضا برای استیضاح ‌وزیر اقتصاد داریم و این کار در دستورکار است، هیچ‌کدام از امضاها هم کم نشده، همه هم محکم، پیگیر استیضاح هستند.»

آصفری که علاوه‌بر انتقاد به تیم اقتصادی دولت، عملکرد اقتصادی مجلس را نیز ضعیف می‌داند، درباره نشست غیرعلنی شنبه این هفته با حضور چند عضو تیم اقتصادی دولت گفته: «وظیفه آقای مخبر به‌عنوان معاون اول، بازدید از سوپرمارکت‌ها و هایپرها نیست، معاون اول باید بداند کارها این‌گونه نمی‌تواند کارساز شود، بلکه امروز کشور نیاز به این دارد که دولت در حوزه اقتصادی به‌طور جد ورود کند و با اختیاراتی که معاون اول دارد در این حوزه اقدامات اساسی به‌عمل بیاورد.»

خروج جلسه ارزی مجلس

انتقاد به مخبر به‌عنوان بالاترین مقام دولتی حاضر در آن نشست غیرعلنی اما در حالی مطرح شده که ظاهرا نمایندگان نیز هنوز نمی‌دانند خروجی آن نشست چه بوده است.

تا جایی که محسن زنگنه، یکی از همین نمایندگان، دیروز به این موضوع پرداخت و گفت: «براساس جمع‌بندی نشست غیرعلنی روز گذشته مجلس قرار شد کمیته هماهنگی ارز تشکیل داده شود، بنابراین اگر قرار است اتفاقی در حوزه ارز بیفتد، هیات‌رییسه تصمیم لازم را اتخاذ کند.»

حال آنکه رییس مجلس در پاسخ به این نماینده مجلس انقلابی گفت: «مسوولیت جمع‌بندی جلسه غیرعلنی روز گذشته برعهده دولت است!»

گزاره‌ای که به‌خصوص برای ناظرانی که با سازوکار مجلس آشنایی دارند، بسیار عجیب بود. چه آنکه وقتی نشستی در صحن پارلمان برگزار می‌شود، حتی اگر شخص رییس‌جمهور در آن حاضر باشد، این رییس مجلس است که ریاست و اداره جلسه را برعهده خواهد داشت. درنتیجه اینکه تصمیم‌گیری درباره خروجی جلسه علنی یا غیرعلنی مجلس بر عهده دولت باشد، محل شگفتی است.

بهتر از ما برای اداره امور ارزی کشور پیدا نمی‌کنید

آنچه اما شگفتی ناظران را نسبت‌به عملکرد مجلس و البته دولت تکمیل کرد، جمله‌ای بود که ظاهرا مخبر در همان نشست غیرعلنی در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان به زبان آورده بود.

نماینده تبریز که پس از اتمام آن نشست غیرعلنی در ارتباط با محتوای جلسه، نکاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد، گفته: «مشخصا ما از صحبت‌های آقای مخبر و بقیه تیم اقتصادی؛ وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی استنباطمان این بود که برنامه‌ای برای برون‌رفت از شرایط موجود وجود ندارد.»

احمد علیرضابیگی همچنین معتقد است: «غیرمسوولانه‌ترین پاسخی را که می‌توان از یک مسوول شنید، ما از معاون اول ریاست‌جمهوری، جناب آقای مخبر شنیدیم؛ ایشان به وضوح و بدون هیچ لفافه‌ای اعلام کردند که بهتر از ما برای اداره امور ارزی کشور پیدا نمی‌کنید، ما هم بهتر از شما پیدا نمی‌کنیم؛ یعنی هر دو به هم می‌آییم و همینی که هست! اگر شما نظر دیگری دارید و می‌توانید بهتر از این عمل کنید، بیایید بگویید ما همان را عمل می‌کنیم.»

این نماینده مجلس اما به‌جز آنچه در این رابطه مطرح کرده، همچنین به نکته‌ای در مورد نوع تعامل مجلس یا به بیان دقیق‌تر هیات‌رییسه مجلس با دولت نیز اشاره کرده که به‌ویژه در بحث استیضاح وزیران، محل‌تامل است.

او که از «تعجب مجلس و دولت به یکدیگر» سخن گفته، با بیان اینکه «در دولت گذشته به محض کوچک‌ترین کم‌کاری، بلافاصله وزیر را استیضاح می‌کردند»، می‌گوید: «توافقی صورت گرفته که اگر میزان نارکارآمدی یک وزیر به نحوی باشد که استیضاحش رای بیاورد، پیش از اینکه به آن مرحله برسد، آقای رییسی به‌واسطه «ریش‌سفیدی که بین مجلس و دولت» نسبت‌به جابه‌جایی آن وزیر اقدام می‌کند. مثلا مرحوم آقای قاسمی از جمله همین مصادیق بود!»

مجلس بر روی دولت تعصب دارد

آنچه نماینده تبریز با تعابیری چون «تعصب مجلس و دولت به یکدیگر» یا «ریش‌سفیدی» این دو نهاد انتخابی مورد تاکید قرار داده، اگرچه به‌روشنی نشان از تخطی نمایندگان و دولتمردان از سازوکار قانونی فعالیت این دو نهاد دارد اما دست‌کم می‌تواند موافقان استیضاح وزیر اقتصاد و ترمیم تیم اقتصادی دولت را امیدوار کند که باتوجه به وخامت فراتر از حد تحمل اوضاع اقتصادی و معیشتی برای شهروندان، احتمالا شاهد تغییراتی در کابینه باشیم. تغییراتی که اگر بنابر آغازشان باشد، احتمالا با جابه‌جایی وزیر اقتصاد کلید خواهد خورد. هرچند ممکن است همان‌طور که سخنگوی اقتصادی دولت خود را نسبت‌به پاسخگویی درباره مسائل اقتصادی «ناآماده» می‌بیند، رییس دولت نیز آمادگی کافی برای عزل و نصب وزیران را نداشته باشد!

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 337612
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا