رکوردشکنی ورود پول حقیقی به بازار سهام؛

بورس با دلار ۳۵ هزار تومانی قیمت خورده است

نقشه بورس طی دو روز گذشته جذاب شده است. رنگ سبز، اکثر نمادها را احاطه کرده و بیشترین ورود پول حقیقی نیز طی دو سال گذشته صورت گرفته است. به نظر می‌رسد بالاخره توجه سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه جلب شده باشد. چرا که ورود پول حقیقی نیز در جریان دادوستد‌های روز شنبه رکورد دو ساله خود را شکست.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بسیاری از کارشناسان معتقدند در شرایطی بازار سهام روند رشد سایر بازارهای مالی عقب مانده، به احتمال زیاد روزهای خوبی پیش‌روی بورس است.

با رشدی که معاملات روز شنبه برای بازار سهام رقم زد، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در ارتفاعی قرار گرفت که آخرین بار، ۱۰ شهریور ۹۹ قرار گرفته بود.

در حال حاضر تنها سقفی که به عنوان محدوده مقاومتی پیش‌روی شاخص قرار گرفته است، قله معروف در محدوده دو میلیونی قرار دارد.

قطار بورس به حرکت درآمد؟

طی هفته‌های گذشته ریسک‌های سیستماتیک سبب شد تا با وجود اینکه بازارهای دیگر رشد‌های عجیبی را تجربه کردند بازار سرمایه از آن عقب بماند. بنابراین این زمزمه همواره بین اهالی بازار وجود داشت که بازار سرمایه عقب است و با هر تلنگر و زمزمه‌ای که نویدبخش باشد به رشد خود ادامه می‌دهد.

 در سال‌های گذشته نیز بازار سرمایه به عنوان آخرین بازار حرکت خود را آغاز کرده است. اما طی روزهای گذشته دلار مرزهای روانی را افسارگسیخته سپری کرد و برخی از سرمایه‌گذاران فرصت را برای خرید سهم‌هایی که با قیمت دلاری حتی سال ۹۸ معامله می‌شود را مغتنم شمردند.

سیگنال صعودی بازار سهام

محمود امیری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: تغییراتی که در سامانه‌های معاملاتی ارزی رخ داد باعث شد که سیگنال محرک به بازار صادر شود. موضوعی که می‌تواند در سودسازی شرکت‌ها اثر مثبتی داشته باشد.

این فعال بازار ادامه روند صعودی بازار را منوط به تصمیم‌های دولت در خصوص نرخ دستوری ارز در سامانه نیما دانست و افزود: اگر بانک مرکزی و دولت اجازه دهند که شرکت‌های بزرگ بورسی ارز خود را نزدیک به قیمت حاشیه بازار در سامانه نیما به فروش برسانند می‌توان گفت که شاخص از سقف قبلی خود نیز عبور خواهد کرد.

محمود امیری همچنین خاطرنشان کرد: جداولی که در اکسل قیمت سهام برخی شرکت‌ها را محاسبه می‌کنند، با دلار ۴۰ تا ۴۵ هزار تومانی هم اعداد خیلی بالایی به دست می‌آید. بنابراین قیمت سهام در این شرایط ارزنده‌تر از آن است که تصور می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که کاهش قیمت دلار چه تاثیری بر بازار خواهد داشت، می‌گوید: هنوز بسیاری از صنایع ما در بورس با دلار ۳۵ هزار تومانی فعالیت می‌کنند. بنابراین تنها در حالتی که قیمت دلار از این اعداد پایین‌تر بیاید، بازار دچار شوک خواهد شد.

امیری درعین حال تاکید می‌کند: ریزش احتمالی قیمت دلار تنها می‌تواند روند رشد شاخص بورس را کمی کُند کند اما تاثیری در اصل روند صعود نخواهد داشت.

این فعال بازار سرمایه همچنین تصریح می‌کند: تغییر روند حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه نیز موید این نکته است که بازار در مسیر خوبی قرار دارد، هرچند امیدواریم دیگر شاهد شلختگی در سیاستگذاری‌های ارزی و دولتی نباشیم تا بازار بتواند بخشی از نقدینگی را به سمت خود جذب کند.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 337549
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا