زمزمه‌های نایابشدن مرغ؛

سیگنال افزایش قیمت مرغ از بازار گوشت قرمز

در حالی افزایش قیمت گوشت قرمز، تقاضا برای مرغ را تشدید کرده که فعالان این بخش می‌گویند احتمالا با کمبود و افزایش قیمت مرغ گرم در بازار مواجه شویم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار مرغ و گوشت همواره در پایان سال با جنب و جوش نسبی همراه است. البته امسال با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز، تقاضا برای مرغ بیش تر نیز شده است.

این در شرایطی است که تولید‌کننده‌ها و پرورش‌دهندگان مرغ حال و روز خوبی ندارند. و کمبود نهاده و افزایش هزینه‌های تولید باعث شده چندان منتظر رسیدن روزهای خوبی در پایان سال نباشند.

 با وجود این به گفته فعالان این بخش چون تولید همیشه ادامه دارد و تولید‌کننده‌ها یا باید تولید کنند یا تعطیل، بنابراین برای ایام عید نیز جوجه‌ریزی‌ها به میزان کافی صورت گرفته و حال باید دید چقدر می‌توان به آینده این صنعت امیدوار بود.

نام مرغ همواره با دو محصول گوشت قرمز و تخم‌مرغ همراه است. می‌توان گفت کلیه اتفاقاتی که در حوزه مرغ رخ می‌دهد در این دو بخش نیز عینا تکرار می‌شود. به این معنا که وقتی برای تولید مرغ و گوشت با کمبود نهاده یا مشکل فروش مواجه می شویم، تخم‌مرغ نیز با این تحولات روبرو می شود.

جوجه‌ریزی ۱۲۰ میلیون قطعه برای تامین بازار

محمد یوسفی، رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: تولید مرغ به‌طور مرتب در کشور انجام می‌شود. اما طی چند ماه گذشته همه تولید‌کننده‌ها با زیان روبه‌رو بودند. در نتیجه برخی واحدهای پرورشی تعطیل شدند و بنابراین احتمالا از نظر مرغ گرم با کمبود روبه‌رو شویم. دولت برای این امر برنامه‌ریزی دارد و قرار است از محل ذخیره‌هایی که دارد مرغ منجمد بازار را تامین کند.

یوسفی ادامه داد: جوجه‌‌ریزی حدود ۱۲۰ میلیون قطعه در هر ماه صورت می‌گیرد و برای ایام عید هم هر سال همین مقدار جوجه‌ریزی می‌شود. با وجود این امسال وضعیت خاصی است. به دلیل اینکه ناگهان قیمت گوشت قرمز بالا رفته، تقاضا برای مرغ نیز بیشتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تقاضا طی روزهای اخیر شاهد هستیم که قیمت مرغ هم کمی افزایش یافته است. به‌طوری که در حال حاضر قیمت مرغ گرم بین ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان در مغازه‌ها رسیده است.

ما تولیدکنندگان غالبا راغب‌تر هستیم که نهاده‌ها، خدمات و هزینه‌ها مثل سابق باشد و بالطبع مرغ را هم به همان نرخ‌های قبلی بفروشیم. تا مردم هم توان خرید داشته باشند. با وجود این وقتی شرایط سابق بر تولید حاکم نیست، در بحث فروش هم شرایط تغییر می‌کند و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

صعود نرخ جوجه یک ‌روزه با افزایش جوجه‌ریزی‌ها

یوسفی بیان کرد در حوزه کاری ما ۹۰درصد مواد اولیه تولید وارداتی است و نیاز به ارز دارد. با این وجود نه بانک مرکزی ارز می‌دهد و نه بازارگاه می‌‌تواند آن را تامین کند. بنابراین وضعیت خوبی نیست اما در هر صورت تولید‌کننده‌ها در حال تولید هستند.

وی ادامه داد: با وجود این مساله مهم این است که تولید‌کننده‌ها با هر سختی است این دوره را پشت سر می‌گذارند تا بازار عید را تامین کنند. اما برای دوره بعد قطعا شرایط را می‌سنجند و تصمیم می‌گیرند آیا جوجه‌ریزی کنند یا خیر؟

وی با تاکید بر اینکه شرایط تولید برای بازار شب عید و جوجه‌ریزی‌ها خوب است، افزود: با توجه به افزایش جوجه‌ریزی شاهد هستیم که قیمت جوجه یک‌روزه نیز طی روزها اخیر افزایش داشته است. به‌طوری که در حال حاضر جوجه یک روزه با قیمت حدود ۷ تا ۸ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت مرغ ۶۳ هزار تومان است

مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران نیز گفت: تقاضا برای مرغ هنوز در بازار بالا نرفته و ما در بخش فروشندگان این محصول هنوز افزایش تقاضا نداریم.

با وجود این عرضه و فروش خوب است و از هفته آینده با افزایش تقاضا مواجه خواهیم شد. معمولا برای ایام شب عید ۳۰ درصد افزایش تقاضا برای مرغ را همه ساله داریم.

یوسف‌خانی بیان کرد قیمت مصوب مرغ در بازار ۶۳ هزار تومان است و باید با همین نرخ نیز در بازار عرضه شود. عرضه با قیمتی بیش از نرخ مصوب نوعی تخلف است و باید مصوبه رعایت شود.

 با وجود این شاید کسانی که گران‌تر از نرخ مصوب می‌فروشند در خریدشان ضعیف عمل می‌کنند. به این معنا که احتمالا گران می‌خرند که گران‌تر از نرخ مصوب هم عرضه می‌کنند، اما به هر حال فروش بالاتر از قیمت مصوب نوعی گران‌فروشی محسوب می‌شود.

وی در خصوص اینکه در تهران روزانه چقدر مرغ عرضه می‌شود، گفت: معمولا آمار توزیع مرغ در بازار تهران روی هزار تن است و کم و زیاد می‌شود.

عرضه سویا با ۷۰ درصد بیش از قیمت مصوب!

از سوی دیگر، ناصر نبی‌پور، رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: تولید بسیار بالاست و روزانه حدود ۳ هزار و ۳۰۰ تن تخم‌مرغ تولید داریم. وی اضافه کرد: با وجود این هیچ وقت در ایام عید قیمت تخم‌مرغ بالا نمی‌رود و معمولا مردم به سمت خرید گوشت و مرغ می‌روند و افزایش قیمت‌ها در آن بخش‌هاست.

وی خاطر نشان کرد: با وجود این در بحث تولید و عرضه مشکلی نیست و قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۳۷هزار تومان است. اصلی‌ترین مشکل در این بخش بحث نهاده است.

نبی‌پور افزود: در این شرایط سویا در بازار پیدا نمی‌شود و در بازار آزاد با نرخ ۲۶ تا ۲۷ تومان عرضه می‌شود. در حالی که قیمت مصوب ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان است اما پیدا نمی‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از مرغداران از بازارگاه خرید کرده‌اند، اما سویایی نیست که تحویل بدهند. بنابراین همگی به سمت بازار آزاد آمده‌اند. از جمله خود ما که این نهاده را که قابل جایگزینی با هیچ نهاده دیگری نیست از بازار آزاد تهیه می‌کنیم.

نبی‌پور اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر تولید‌کننده کنجاله سویا را از بازار آزاد حدود ۷۰ درصد بیش از قیمت مصوب تهیه می‌کند، حداقل ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان تولید هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای تولید‌کننده تمام می‌شود. اما باید با قیمت مصوب ۳۷ هزار تومان به بازار بدهیم.

نبی‌پور در خصوص دلایلی که باعث شده وضعیت تامین بازار باز هم به این شرایط بد دچار شود و مرغداران را دچار چالش کند گفت: علت اصلی بحث عدم تخصیص ارز است یعنی بانک مرکزی ارزی تخصیص نمی‌دهد. بنابراین روزهای بسیار بدی پیش روی صنعت مرغ و تخم‌مرغ کشور است.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 337082
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا