هکرهای کره شمالی رکورد زدند؛

راهزن معروف بازار کریپتو، ۱.۷ میلیارد دلار دزدید

علیرغم اینکه کره شمالی از تغذیه مردم خود ناتوان است، اما راه‌های نوآورانه‌ای از جمله سرقت کرییپتویی برای تامین بودجه برنامه‌های موشکی خود پیدا کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، علیرغم اینکه کره شمالی از تغذیه مردم خود ناتوان است، اما راه‌های نوآورانه‌ای برای تامین بودجه برنامه‌های موشکی خود پیدا کرده است. از جمله آنها جعل ارزهای خارجی، ارتکاب کلاهبرداری‌های بیمه ای، ساخت و فروش اسلحه و همچنین مواد مخدر است. یک جریان جدیدتر از این کلاهبرداری‌ها، در دنیای کریپتو و بازار رمزارزها است.

بر اساس گزارشی که در ماه فوریه توسط شرکت تحلیل داده چین Chainalysis منتشر شد، هکرهای کره شمالی در سال گذشته رکورد ۱.۷ میلیارد دلاری از این راه به ثبت رساندند.

سرقت‌های شگفت آور هکری کره شمالی

برخی از سرقت‌های هکری کره شمالی به طرز شگفت آوری زیاد هستند. ماه مارچ سال گذشته، آنها در انتقال رمزنگاری از سکه‌ای به سکه دیگر که از طریق بازی اکسی اینفینیتی انجام می‌شود، پول خوبی به دست آوردند.

در آن زمان، ارز سرقت شده از این مسیر بیش از ۶۰۰ میلیون دلار ارزش داشت که آن را به دومین سرقت بزرگ دنیای کریپتو تا به امروز تبدیل کرد.

اما مانند همه موارد دیگر، سرقت تنها اولین گام است. برای شستشوی پول غارت شده از این مسیر، کره شمالی انواع ترفندها از جمله تقسیم پول، جابجایی پول در بین لایه‌های مختلف رمزنگاری، تبدیل آن به سکه‌های مختلف و قرار دادن آن از طریق میکسرها – استخرهای دیجیتالی بزرگ که صاحبان رمزنگاری می‌توانند بودجه خود را برای گم کردن رد سپرده‌ها اندوخته کنند، استفاده می‌کند.

کره شمالی با رمزارزها چه می کند؟

برخی از رمزارزهای به سرقت رفته برای استفاده مستقیم در نظر گرفته می‌شوند. در سال ۲۰۲۲، دو شهروند کره جنوبی از جمله کاپیتان ارتش این کشور، به فروش اسرار به کره شمالی در ازای دریافت بیت‌کوین دستگیر شدند.

اما هکرهای کره شمالی بیشتر سعی می‌کنند پول‌های به دست آمده از این طریق را به پول نقد فیزیکی تبدیل کنند. چه از طریق یک کارگزاری و چه از طریق یک مسیر مبادله متمرکز دست به این کار می‌زنند. ارز فیات به دست آمده سپس برای خرید اقلام از طریق کانال‌های مستقر، شرکت‌های پیشرو و سفارتخانه‌های کره شمالی در خارج از کشور تامین می‌شود.

دزدی در ملا عام

با این حال، بیشتر عملیات‌های هک و پولشویی در برابر چشمان حرفه‌ای‌های این حوزه قابل مشاهده است. دیوید کارلایل از الیپتیک که یکی دیگر از شرکت‌های تحلیل‌گر بلاک‌چین است.

او می‌گوید: این مساله در گوشه‌های تاریک جهان اتفاق نمی‌افتد. این اتفاق در ملا عام و در بستر بلاک‌چین رخ می‌دهد. این شرایط به محققان کمک می‌کند تا وجوه را ردیابی و روش‌های هک را درک کنند – و نتیجه آنکه هر دو در مسیر خود بهبود می‌یابند.

آمریکا لیست‌های سیاه و سفیدی در ارتباط با هکرهای کره شمالی دارد. در ماه مه یکی از میکسرها – استخرهای بزرگ برای گم کردن رد منشا ارزهای دیجیتال- شناسایی شد. در ماه سپتامبر، محققان آمریکایی ۳۰ میلیون دلار در بازار رمزارزها را که در یک هک به سرقت رفته بود، بازیابی کردند. با توجه به افت ارزش رمزارزها پس از سرقت، این رقم حدود ۱۰ درصد از کل مبلغ است. در شانزدهم فوریه، مقامات نروژی موفق به بازیابی ۵.۸ میلیون دلار دیگر شدند.

هکرهای فیشینگ

آلیسون اوون از موسسه خدمات رویال یونایتد که یک اندیشکده مستقر در لندن است معتقد است که باید اقدامات دقیق‌تری در پیش گرفت. به گفته وی بیشتر هک‌ها با حملات فیشینگ نسبتا ناخوشایندی شروع می‌شود. مقررات گذاری بهتر برای صنعت کریپتو می‌تواند به جلوگیری از این هک‌ها کمک کند.

صنعت رمزنگاری همزمان در ردیابی خود بهتر عمل می‌کند. در چهاردهم فوریه، دو صرافی متمرکز بایننس و هوبی، ۱.۴ میلیون دلار ارز دیجیتال مرتبط با هک کره شمالی را مسدود کردند.

همزمان هکرها در حال تطبیق و بهبود در برابر این پیشرفت‌ها هستند. آقای کارلایل تاکید می‌کند: این به نوعی دست و پنجه نرم کردن با شرایط است. دنیس دزموند افسر سابق اطلاعاتی آمریکا که هم اکنون در یکی از دانشگاه‌های استرالیا تدریس می کند، می‌گوید: حتی اگر هکرهای کره شمالی بتوانند در واقع تنها بخشی از ۱.۷ میلیارد دلاری را به سرقت برده‌اند را استفاده کنند، برای آنها بسیار ارزشمند است.

آقای دزموند «مسابقه تسلیحاتی» را در سرقت و توانایی ضد سرقت بین هکرها و مبارزان جرایم بازار رمزارز پیش بینی می‌کند. اگر مبارزان جرایم فقط بتوانند دست بالا را در این مسابقه به دست آورند، ممکن است به کند شدن مسابقه واقعی تسلیحاتی که با آتش افروخته موشک‌های بالستیک در شبه جزیره کره رخ می‌دهد، کمک کند.

اخبار برگزیدهارز دیجیتال
شناسه : 336912
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا