نيمه تاریک بازار سهام؛

صعود دو روزه شاخص کل بورس به پایان رسید؟

روز چهارشنبه در معاملات بورس تهران شاخص کل با ریزش حدود ۳هزار تا سطح یک میلیون و ۶۵۶هزار واحد پایین آمد. حالا بیم آن می‌رود که بورس دوباره دچار ریزش شده باشد و صعود دو روزه مقطعی باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، با وجود عقب نشینی شاخص کل در روز چهارشنبه برخی کارشناسان معتقدند که این اصلاح طبیعی است. این گروه بیان می دارند در ادامه سیگنال قیمت دلار، بورس را صعودی خواهد کرد.


روز چهارشنبه میزان عرضه‌ها در سهام متوسط و کوچک بازار بیشتر از بزرگان بازار بود. پس از رشد بیش از ۱۲۰ هزار واحدی شاخص کل در دو روز گذشته، برخی از کارشناسان عقیده دارند نماگر هم‌وزن بازار زودتر از شاخص کل به پیشواز اصلاح رفته است.

دیگر نکته منفی بازار روز چهارشنبه، تداوم روند خروج پول از بازار سرمایه است. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نشان می‌دهد به میزان ۳۹۰ میلیارد تومان دیگر از سرمایه افراد حقیقی از بورس تهران خارج شده است.

این موضوع می‌تواند نشان از آن داشته باشد که اصلاح آغازشده در بازار می‌تواند ادامه‌دار باشد چراکه روند صعودی بازار از مسیر ورود پول می‌گذرد.

قیمت دلار،‌ شاخص کل را بالا نگه می دارد

نوید رجایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: در مورد تکنیکال همین حدودها را می توان به عنوان کف شاخص کل دانست. قیمت دلار به گونه‌ای است که نباید انتظار منفی سنگینی در این ناحیه‌ها داشته باشیم. زمانی چشم‌انداز منفی وجود خواهد داشت که دلار اصلاح قیمتی سنگینی داشته باشد.

وی می‌افزاید: باید توجه داشت هسته اصلی بورس را سهام کامودیتی‌محور تشکیل می‌دهند. نرخ فروش هر دلار در بورس کالا حداقل ۳۶ هزار تومان بوده، پس با این حساب باید حداقل رشد ۲۰ درصدی در شاخص کل رخ دهد. همین عامل باعث می‌شود چشم‌انداز رسیدن به شاخص یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی در اسفند ماه داشته باشیم.

شاخص کل اصلاح سنگینی ندارد

رجایی اظهار می‌کند: اگر قیمت دلار ریزش کند باز شاخص اصلاح سنگینی ندارد. چرا که علت اصلاح فقط برجام می‌تواند باشد که باعث ریزش می‌شود. در نتیجه استقبال به سهام بانکی و خودرویی بیشتر می‌شود. پس در کوتاه‌مدت خطری بازار را تهدید نمی‌کند اما در بلند‌مدت رکود نسبی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت دلار احتمال ریزش دارد یا نه می‌گوید: پاسخ به این سوال سخت است. چرا که در حال حاضر قیمت دلار را ریسک‌های سیستماتیک مشخص می‌کند. اگرچه دلار در حال حاضر در ناحیه حساسی است و می‌تواند نوسانات به سمت پایینی داشته باشد. اما در صورت ادامه وضع موجود قیمت دلار قطعا افزایشی خواهد بود.

رجایی یادآور می‌شود: در مورد بازار زمانی که چشم‌انداز تورمی وجود دارد، سرمایه‌گذاران بهتر است سهام دلاری خریداری کنند.در این حالت از گزند تورم مصون می مانند و از رفتارهای هیجانی خودداری کرده تا بازدهی مناسبی حاصل شود.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 336667
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا