مسکن بسازید، نفت بگیرید

مقدمات تهاتر نفت در قبال اجرای پروژه‌های مسکونی فراهم شده و در اولین گام قرار است ۲۰ هزار میلیارد تومان از این طریق به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا کند.

به گزارش جهان صنعت نیوزاز حدود یک سال قبل دولت و مجلس به بررسی چارچوبی برای تهاتر نفت با پیمانکاران پروژه‌های عمرانی وزارت راه و شهرسازی پرداختند. یکی از این برنامه‌ها طرح نهضت ملی مسکن است. به نظر می‌رسد اخیرا اولین قدم‌ها برای اجرای این هدف با تامین ۲۰ هزار میلیارد تومان برداشته شده و به زودی این رقم به این پروژه تزریق می‌شود.


روز گذشته در جلسه ای با حضور رئییس هیأت عامل صندوق ملی مسکن، اعضای هیأت عامل این صندوق و جمعی از مدیران وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، روش های تأمین مالی از محل اعتبار تهاتر نفت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 مسعود رهنما ـ رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن در این خصوص گفته است: پس از رایزنی با سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت، مقدمات تخصیص مستقیم بخشی از درآمد فروش نفت به صندوق ملی مسکن فراهم شده است. در اولین قرارداد تهاتر نفت مقرر شد معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان از این محل توسط صندوق ملی مسکن مستقیما به پروژه های کلان نهضت ملی مسکن تزریق شود.

وی افزود:  در مدت چهار ماهه از شروع به کار صندوق ملی مسکن تا کنون توانسته‌ایم بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان در قالب جذب ۴۰۰۰ میلیارد تومان از منابع قانون بودجه عمومی ۱۴۰۱، بالغ بر ۲۰۰۰ هزارمیلیارد تومان از محل خط اعتباری مسکن مهر، بالغ بر ۵۷۰۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر خانه های لوکس و خالی و ۲۰  هزار میلیارد تومان از محل ابلاغ اعتبار تهاتر نفت، تآمین مالی کنیم.

بنابراین گزارش هنوز مشخص نشده که شرکت‌های خارجی در فرآیند دریافت نفت در برابر احداث مسکن ورود کرده‌اند یا داخلی. اما با توجه به بحث تحریم‌ها تهاتر نفت در قبال ساخت مسکن می‌تواند گشایش خوبی در جهت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن باشد؛ بخصوص در شرایطی که بانک‌ها بجز بانک مسکن طی یک سال اخیر تمایلی برای اختصاص منابع به این طرح نداشتند و طرف تقاضا هم توانایی کافی برخوردار نبود.

البته در هفته‌های اخیر پنج بانک دولتی تفاهم‌نامه‌هایی با وزارت راه و شهرسازی به منظور ورود به طرح نهضت ملی مسکن امضا کردند. ممکن است به منظور افزایش توان متقاضیان، رقم تسهیلات این طرح نیز افزایش پیدا کند. از جمله دیگر برنامه‌ها اختصاص منابع سازندگان به پروژه‌ها است.   تحقق این برنامه‌ها در رونق صنعت ساختمان موثر خواهد بود.

مسکن
شناسه : 336182
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا