هشدار به مشمولان سربازی: فقط این اضافه خدمت حذف شده است

چند روز گذشته خبری مبنی بر حذف اضافه خدمت منتشر شده است. مشمولان سربازی باید توجه داشته باشند که تنها یک مورد از سه مورد اضافه خدمت حذف شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، طی چند روز گذشته خبر مبنی بر حذف اضافه خدمت سربازی منتشر شده است. در این گزارش به این پرسش می پردازیم که آیا تمام موارد مشمول اضافه خدمت سربازی حذف شده است؟

برای این کار ابتدا انواع اضافه خدمت سربازی را بررسی می کنیم.

انواع اضافه خدمت سربازی

بسته به موقعیت و رفتار سر زده از سرباز در محیط، اضافه خدمت مختلفی می تواند در پرونده وی قرار گیرد. به طور کلی این موارد را می توان در سه دسته قرار داد:

  • اضافه سنواتی
  • اضافه نهست
  • اضافه انضباطی

مورد اول مربوط به دوران قبل از ورود به خدمت و دو مورد دیگر  مربوط به بعد از ورود به سربازی است.

اضافه سنواتی

این مورد مربوط به مشمولانی است که بعد از ورود به سن ۱۸ سال تمام یا اتمام معافیت تحصیلی یا موقت نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام نکنند.

به طور کلی هر پسر ایرانی از ابتدای ماه ورود به ۱۹ سالگی مشمول خدمت سربازی است. در این صورت عدم انجام اقدامات لازم نظیر مراجعه به پلیس +۱۰ برای ادامه تحصیل، غیبت خورده و اضافه خدمت سربازی در پرونده فرد ثبت می شود.

این جریمه بسته به میزان زمان غیبت فرد متفاوت است. افرادی که تا ۳ ماه غیبت اولیه داشته باشند، ۳ ماه اضافه خدمت سنواتی برای آن ها منظور می شود.

اگر مدت زمان غیبت به بیش از ۳ ماه افزایش پیدا کند، میزان جریمه فرد مشمول تا ۶ ماه افزایش پیدا می کند. البته اگر مدت زمان غیبت به بیش از یک سال برسد، علاوه بر این نوع جریمه، فرد مشمول جریمه نقدی نیز خواهد شد.

علاوه بر این، به لحاظ حقوقی موارد زیر از مشمول غایب سلب می شود:

عدم امکان تحصیلات مدرسه یا دانشگاهی

عدم امکان استفاده از تحصیلات بانکی

عدم امکان استفاده از قوانین کفالت، کسری و…

البته معمولا در مناسبات مشخصی بخشی یا کل اضافه خدمت سنواتی بخشیده می شود. ایامی نظیر ۲۲ بهمن و دهه فجر که توسط سازمان نظام وظیفه و تحت عنوان عفو رهبری اعلام می شود.

اضافه نهست

اصطلاح نهست برای افرادی به کار می رود که در حین خدمت از حضور در یگان و پست خود خودداری کرده و غیبت نماید.

تا ۶۰ روز برای فرد غیبت رد می شود. اما بر اساس قوانین بعد از آن در سرباز فراری محسوب می شود. طبق قوانین به ازای هر روز غیبت ۲ روز اضافه خدمت و حداکثر ۳ماه جریمه برای مشمول در نظر گرفته می شود.

فرمانده و مسئول بنا به دلایل غیبت با مدارک و مستندات کافی امکان بخشش و موجه نمودن بخشی از غیبت را دارند.

باید توجه داشت که جریمه سربازانی که به دفعات و بیشتر از ۶۰ روز غیبت می کنند تشدید می شود. این افراد علاوه بر فراری محسوب شدن، پرونده آن ها به دادسرا ارجاع می شود. جریمه نقدی و زندان به مدت حداقل ۲ماه برای افراد ممکن خواهد بود

اضافه انضباطی

در اضافه خدمت انضباطی سرباز به دلیل خودداری یا انجام برخی امور، مورد تنبیه قرار می گیرد. برخی از این موارد عبارتند از:

امتناع از انجام دستورات مسئول

عدم احترام به مسئولین بلند پایه تر

عدم جدیت در انجام امور محوله

بی انضباطی و عدم پوشش نظامی مناسب

وضعیت موی سر نامناسب

عدم حضور در کلاس های عقیدتی و…

تاخیر در حضور به موقع در یگان

ترک پست در هنگام پاسداری

بحث و دعوا با فرمانده یا سرباز دیگر

حمل سیگار، موبایل و موارد ممنوعه به محیط نظامی

طبق قوانین هر فرمانده و مسئول بسته به درجه خود میزان مشخصی از جریمه را می تواند برای سرباز در نظر بگیرد. به عنوان مثال نظامی با درجه سروانی و پست متوسط حداکثر امکان جریمه تا ۶ روز یا چند روز را دارد. بالعکس در امر عفو اضافه خدمت سربازی نیز امکان موجه کردن یا بخشش قسمتی برای فرمانده وجود دارد. به عنوان مثال طبق قوانین فرمانده پایگاه توانایی بخشش دو سوم از جریمه پشت دفترچه ای (سنواتی) را دارد که با در نظر گرفتن شرایط و نیروی انسانی پایگاه صورت می گیرد.

کدام اضافه خدمت حذف شده است؟

پس از آنکه انواع اضافه خدمت را شناختیم،‌ به پرسش ابتدایی خود باز می گردیم. کدام یک از این سه مورد بالا حذف شده است؟

آنگونه که امیر غلامرضا رحیمی پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرده اضافه خدمت انضباطی از آئین‌نامه انضباطی نیروهای وظیفه حذف شده است.

بنابراین تنها یک مورد حذف شده و دو مورد دیگر همچنان به قوت خود باقی است.

رحیمی پور اضافه می کند که اگر سربازی در حین خدمت غیبت کند، آن مدت را باید اضافه‌ تر از مدت زمان خدمت‌اش بگذراند. ضمن آنکه به ازای غیبت تا دو روز اضافه خدمت نیز شامل حال او می‌شود.

 

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 336163
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا