سخنگوی شورای نگهبان؛

امیدواریم انتخابات سال آینده را با قانون جدید و به روز برگزار کنیم

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص قانون انتخابات گفت: قانون فعلی مصوب سال ۱۳۷۸ است. در حوزه قوانین انتخابات با قوانینی مواجه هستیم که دارای ابهام است. از این رو اصلاح قانون انتخابات بسیار مهم و ضروری است. امیدواریم که انتخابات سال آینده (انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی) را بتوانیم با قانون انتخابات جدید و به روزرسانی شده برگزار کنیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، هادی طحان نظیف بعد از ظهر یکشنبه در همایش بصیرتی شبکه ناظران این شورا در استان البرز که با حضور حدود ۷۰۰ نفر برگزار شد، با گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: از مردم بصیر، زمان‌شناس و ثابت قدم که با حضور تاریخی، حماسی و باشکوه خود پیام روشنی به دوستان و دشمنان در سراسر جهان مخابره کردند، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: حضور مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن بعد از آن همه فضاسازی و جنجال‌های دشمن معنادار است؛ این بدان معناست که مردم علی‌رغم مشکلات همچنان پای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایستاده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان با تشبیه جمهوری اسلامی به یک خانواده عنوان کرد: اگر در یک خانواده مشکلی وجود داشته باشد، اعضای خانواده خودشان مشکلاتشان را حل می‌کنند. در داخل کشور هم اگر مشکلی وجود دارد، خودمان مشکلات را حل می‌کنیم و نیاز به مداخله دیگران و خارجی‌ها نداریم.

فعالیت‌های ناظران معرفی شود

وی درباره وظایف شورای نگهبان نیز گفت: مهمترین وظیفه شورای نگهبان نظارت بر مصوبات مجلس است. دومین وظیفه شورا در حوزه انتخابات است؛ البته متأسفانه شورای نگهبان در افکار عمومی تنها با انتخابات شناخته می‌شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان مهمترین مأموریت ناظران انتخابات را صیانت از آرای مردم و حق الناس دانست و اظهار کرد: شبکه ناظران شورای نگهبان با مشارکت ۳۰۰ هزار نفر از افراد مؤمن و متعهد فعال است. باید این شبکه و فعالیت‌هایش به مردم معرفی شود.

اصلاح قانون انتخابات ضروری است

وی در خصوص قانون انتخابات هم گفت: قانون فعلی مصوب سال ۱۳۷۸ است. در حوزه قوانین انتخابات با قوانینی مواجه هستیم که دارای ابهام است. از این رو اصلاح قانون انتخابات بسیار مهم و ضروری است. امیدواریم که انتخابات سال آینده (انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی) را بتوانیم با قانون انتخابات جدید و به روزرسانی شده برگزار کنیم.

طحان نظیف سیاست‌های کلی نظام را واجد آسیب‌شناسی نظام انتخاباتی کشور دانست و بر لزوم تحقق راهکارهای آنها برای برگزاری هر چه بهتر انتخابات تاکید کرد.

وی در این راستا خاطرنشان کرد: تعبیه مرحله پیش ثبت‌نام در انتخابات‌ها می‌تواند جلوی بسیاری از ردصلاحیت‌ها را بگیرد؛ چراکه آن افرادی که صلاحیت و ویژگی‌های مورد نیاز را نداشته باشند نمی‌توانند ثبت‌نام قطعی کنند و در نتیجه با ردصلاحیت‌های گسترده مواجه نخواهیم شد.

سخنگوی شورای نگهبان به موضوع تبلیغات انتخابات در فضای مجازی نیز اشاره کرد و گفت: در قانون انتخابات باید به این موضوع نیز توجه شود. در انتخابات‌های اخیر شاهد بودیم که تبلیغات از فضای حقیقی و فیزیکی به فضای مجازی منتقل شده و لازم است قوانینی در این باره پیش‌بینی شود تا شاهد وقوع تخلفات و تضییع حقوق سایر کاندیداها نباشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که اصلاح قانون انتخابات به سال آینده برسد و گفت: به هر حال اگر هم نرسد ما طبق قانون کنونی کار خودمان را انجام خواهیم داد، چراکه شورای نگهبان موظف به اجرای قانون است.

گفتنی است؛ شبکه ناظران انتخاباتی شورای نگهبان در استان البرز بالغ بر ۷۰۰ نفر عضو دارد که از معتمدین محلی هستند و در جریان برگزاری انتخابات‌ها بر فرآیند اخذ و شمارش آرای مردم و… نظارت می‌کنند.

منبع: مهر

سیاسی
شناسه : 335364
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا