عضو صادرکنندگان فرآورده‌های نفت؛

چین، خط اعتباری برای سرمایه‌گذاری در ایران ایجاد می کند

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به افزایش ۸ میلیارد دلاری درآمدهای نفتی ایران در ۶ ماهه اول سال جاری، گفت: عمده صادرات نفت ایران به چین انجام می‌شود و قرار است از محل پول صادرات نفت ایران به چین، خط اعتباری برای سرمایه‌گذاری در کشورمان ایجاد شود.

به گزارش جهان صنعت نیوزسید حمید حسینی با اشاره به سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه به چین، افزود: این سفر از نظر سیاست خارجی مهم است، زیرا چین یکی از بازیگران اصلی سیاست دنیا به شمار می‌رود.


وی به سهم ۱۵ درصدی چین از تولید ناخالص دنیا اشاره کرد و ادامه داد: از جنبه اقتصادی نیز نقش چین در جهان غیر قابل انکار است.

حسینی تاکید کرد: از سوی دیگر مذاکرات برجام دوباره از سرگرفته خواهد شد و چین به عنوان یکی از اعضای ۵+۱ در این میان تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به این ۳ عامل، مذاکره با چین اهمیت دارد، گفت: در دیپلماسی اقتصادی ایران نیز عمده صادرات به چین است.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران مجموع درآمدهای نفتی ایران در ۶ ماهه امسال را ۲۶ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این در حالی است که سال گذشته درآمد حاصل از صادرات ۶ ماهه نفت ایران ۱۸ میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه عمده صادرات نفت ایران به چین انجام می‌شود، ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت نفت و دلار و همچنین رشد صادرات نفت، انتظارداریم که وضعیت درآمدهای نفتی در مقایسه با سال گذشته بهتر باشد.

حسینی تصریح کرد: از نظر اقتصادی و سیاسی، چین برای ما خیلی مهم است. با این حال به دلیل وجود تحریم‌های آمریکا ممکن است برخی از قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها اعلام نشود تا خللی در اجرای آن به وجود نیاید.

وی با تاکید بر اینکه مذاکره با شرکت‌های چینی برای بازگشت به صنعت نفت و گاز کشور ادامه دارد، گفت: بر اساس مذاکرات قبلی، قرار است چین از محل پول نفت ایران در این کشور، یک خط اعتباری برای شرکت‌های چینی به منظور اجرای پروژه و سرمایه‌گذاری در ایران اختصاص دهد که امیدواریم این خط اعتباری در سفر رئیس‌جمهوری به چین نهایی شود.

به گفته این فعال اقتصادی، با این اقدام، شرکت‌های چینی می‌توانند پروژه‌ها با اقتصاد مطلوب را انتخاب کرده و وارد بازار ایران شوند.

وی با اشاره به اینکه چین بزرگ‌ترین صادرکننده و واردکننده دنیا است، افزود: همچنین مذاکراتی برای صادرات محصولات کشاورزی، باغی و شیلاتی ایران به چین انجام شده است تا صادرات این محصولات برای شرکت‌های ایرانی آزاد شود.

حسینی با تاکید بر اینکه در سال‌های قبل حجم روابط تجاری بین ایران و چین به بالای ۵۰ میلیارد دلار در سال می‌رسید، ادامه داد: این رقم از ابتدای سال تا کنون ۲۴ میلیارد دلار بوده که انتظار می‌رود تا پایان سال به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

وی گفت: همچنین چین در پروژه‌های زیرساختی ایران مانند احداث خطوط آهن نیز حضور دارد و مذاکراتی انجام داده است.ایرنا

اقتصاد کلاننفت و پتروشیمی
شناسه : 334902
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا