رئیس اتحادیه میوه و تره بار؛

پیاز دوباره گران شد

رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران معتقد است؛ تردید کشاورزان و دلالان درباره صحت خبر واردات پیاز و شرایط سخت آب و هوایی برای برداشت پیاز داخلی موجب شده، قیمت این محصول در مسیر گرانی بیشتر قرار گیرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، پیاز در ماه گذشته در بین محصولات سبزی و صیفی رکوردار افزایش قیمت بوده است. این ماه نیز به نظر می‌رسد پیاز همچنان این رکورد را حفظ کند.

در نرخنامه‌ای که با حضور نمایندگان اتحادیه‌های مرتبط و مسئول بازرسی و نظارت جهاد کشاورزی تهیه و اعلام می‌شود، در ابتدای ماه جاری نسبت به پایان ماه گذشته، قیمت عمده هر کیلوگرم پیاز زرد در میادین با افزایش ۲ هزار تومانی در سقف قیمت به ۱۸ هزار تومان، هر کیلوگرم پیاز سفید با افزایش ۲ هزار تومانی در سقف قیمت به ۱۸ هزار تومان و هر کیلوگرم پیاز قرمز با افزایش ۲ هزار تومانی در سقف قیمت به ۲۲ هزار تومان رسیده بود.

در میانه ماه جاری در این نرخنامه قیمت عمده هر کیلوگرم پیاز زرد در میادین بار دیگر افزایش یافت و با افزایش ۵ هزار تومان در کف قیمت و ۷ هزار تومان در سقف قیمت از ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان به ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، هر کیلوگرم پیاز سفید با افزایش ۵ هزار تومان در کف و ۷ هزار تومان در سقف قیمت از ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان به ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان و هر کیلوگرم پیاز قرمز با افزایش ۳ هزار تومان در کف و ۶ هزار تومان در سقف قیمت از ۱۵ تا ۲۲ هزار تومان به ۱۸ تا ۲۸ هزار تومان رسید.

با ادامه گرانی پیاز مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، از واردات نخستین محموله پیاز به کشور برای تنظیم بازار داخلی خبر داده و اعلام کردند، برای کمک به ثبات بازار پیاز قرار است ۵۰ هزار تن از این محصول وارد کشور شود که دیروز نخستین بخش از این محموله وارد بندر جاسک شده است.

همچنین، مسئولان این وزارتخانه از افزایش ۱۸۰ درصدی تعرفه پیاز برای جلوگیری از قاچاق و حمایت از مصرف‌کننده خبر داده‌اند.

قیمت پیاز در مسیر فتح قله‌های جدید گرانی

بررسی نشان می‌دهد؛ همچنان در نرخنامه قیمت عمده هر کیلوگرم پیاز زرد در میادین ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان به ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، هر کیلوگرم پیاز سفید از ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان به ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان و هر کیلوگرم پیاز قرمز از ۱۸ تا ۲۸ هزار تومان است.

اما، به گفته مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران، از دو روز گذشته ۲ تا ۳ هزار تومان به این نرخ‌ها افزوده شده است.

وی دلیل این افزایش قیمت را تردید کشاورزان و دلالان درباره صحت خبر واردات پیاز و عرضه آن در بازار و همچنین بدی آب و هوا عنوان کرد.

دارایی نژاد تصریح کرد: در هفته‌ای که خبر واردات و عرضه ۵۰ هزارتن پیاز از سوی مسئولان اعلام شد، جو حاصل از آن برای چند روز قیمت‌های پیاز را به هر کیلوگرم ۱۵ تا ۱۹ هزار تومان کاهش داد چرا که دلالان و کشاورزان که نگران شکست قیمت بودند در انبارها را باز کردند و عرضه افزایش یافت.

به گفته وی؛ اما این کاهش قیمت پایدار نبود چراکه تا امروز پای پیازهای وارداتی به میادین میوه و تره بار نرسیده است و عرضه آن‌ها تنها در چند غرفه اقماری در سطح شهر بوده که حجم و گستردگی آن برای تنظیم بازار این محصول کافی نبوده است.

دارایی نژاد قیمت هر کیلوگرم پیاز واردتی که در غرفه‌های اقماری عرضه شد را ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان عنوان کرد.

وی پیش‌بینی کرد؛ در صورت عرضه پیاز وارداتی به بازار با حجم اعلام شده و بهبود شرایط آب و هوایی برای برداشت و حمل پیاز داخلی، قیمت این محصول به زیر ۱۵ هزار تومان خواهد رسید، در غیر این صورت افزایش بیشتر قیمت این محصول محتمل است.

چرا قیمت پیاز مهم است؟

همانطور که شاهپور علایی مقدم، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، چند روز پیش در نشست خبری به مناسبت دهه فجر در توصیف اهمیت تأمین و عرضه بازار پیاز گفت: کالاهای بخش کشاورزی اساسی هستند، اما برای پیاز یک صفت تفضیلی وجود دارد، پیاز جزء کالاهای اساسی‌تر در بخش کشاورزی و سبد خانوارها است.

از این رو توجه مسئولان به برنامه‌ریزی در تأمین و عرضه این محصول به اصطلاح اساسی‌تر، با در نظر گرفتن تمامی عوامل مانند غافلگیری از آب و هوا، اهمیت زیادی دارد که همواره مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

کشاورزی
شناسه : 333671
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا