بر اساس گزارش بانک مرکزی؛

سیگنال تورمی نقدینگی؛ مردم کاهش تورم را باور ندارند

آخرین اطلاعات بانک مرکزی نشان می دهد، نقدینگی در پایان آبان ماه امسال به بیش از ۵،۸۰۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین پایه پولی نیز به حدود ۷۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. هر چند رشد پایه پولی و نقدینگی آبان در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته حاکی از ثبات همراه با کاهش نسبی است. اما به نظر می رسد که همچنان انتظارات تورمی جامعه در سطح بالایی قرار دارد. این موضوع در کنار عدم کاهش محسوس رشد نقدینگی و پایه پولی، سناریو کاهش تورم را نامحتمل تر می کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بانک مرکزی، آخرین اطلاعات مربوط به متغیرهای پولی در پایان آبان ماه امسال را منتشر کرد. بر این اساس نقدینگی کشور در پایان آبان ماه با رشد ۳۴.۵ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به بیش از ۵،۸۰۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. پایه پولی یا همان پول پر قدرت نیز رشد ۳۴.۶ درصدی را در این ماه ثبت کرده است. پایه پولی در پایان آبان ماه به حدود ۷۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. هر چند رشد پایه پولی و نقدینگی آبان در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته حاکی از ثبات همراه با کاهش نسبی است. اما به نظر می رسد که همچنان انتظارات تورمی جامعه در سطح بالایی قرار دارد. این موضوع در کنار عدم کاهش محسوس رشد نقدینگی و پایه پولی، سناریو کاهش تورم را نامحتمل تر می کند.

رشد نقدینگی همچنان بالاست

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، نقدینگی در پایان آبان ماه امسال به بیش از ۵،۸۰۶ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افزایش ۳۴.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد نقدینگی در پایان مهر ماه امسال نیز حدود ۳۴.۳ درصد گزارش شده بود. به بیان دیگر، رشد نقدینگی در آبان ماه نسبت ماه مهر تغییر محسوسی را تجربه نکرده است. با این وجود نرخ رشد نقدینگی در آبان ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش ۷.۷ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

البته باید توجه داشت که میانگین نرخ رشد بلندمدت نقدینگی طی ۱۵ سال گذشته حدود ۲۸ درصد بوده‌است. به بیان دیگر همچنان نرخ رشد نقدینگی بالاتر از میانگین بلند مدت قرار دارد.

انتظارات تورمی دوباره اوج گرفت

نکته نگران کننده در خصوص رشد نقدینگی، افزایش شدید پول نسبت به شبه پول است. آمارها نشان می‌دهد در پایان آبان ماه، رشد نقطه به نقطه پول به حدود ۶۱ درصد رسیده است. این رقم در مقایسه با آبان سال گذشته حاکی از افزایش ۲۵ واحد درصدی نرخ رشد پول است. همچنین نرخ رشد پول در آبان ماه افزایش حدود ۵ واحد درصدی را نسبت به مهر ماه نشان می‌دهد.

این در حالی است که رشد شبه پول در پایان آبان ماه حدود ۲۸ درصد بوده است که نسبت به مهر کاهش یک واحد درصدی را نشان می‌دهد. همچنین نرخ رشد شبه پول در مقایسه با آبان ۱۴۰۰، کاهش ۱۵ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش سرعت رشد پول نسبت به شبه پول، گواه تشدید انتظارات تورمی میان افراد جامعه است. به بیان دیگر،‌ افراد خرید دارایی را به نگهداری پول در بانک و حساب‌های بلندمدت ترجیح می دهند.

بر این اساس نسبت شبه پول به پول به کم‌ترین میزان از ابتدای سال ۱۳۹۲ رسیده است. این نسبت معیاری از اننظارات تورمی جامعه است. موضوعی که در کنار عدم کاهش محسوس نرخ رشد نقدینگی،‌سناریو کاهش تورم را بیش از گذشته نامحتمل می کند.

رشد پایه پولی با چاشنی اضافه برداشت بانک ها

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، پایه پولی نیز در آبان امسال با افزایش ۳۴.۶ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به حدود ۷۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. نرخ رشد پایه پولی در مقایسه با آبان سال گذشته و همچنین مهر ماه امسال حاکی از افزایش نسبی است.

افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را می توان از مهم‌ترین عوامل رشد پایه پولی در آبان ماه امسال در نظر گرفت. به گونه ای که اضافه برداشت بانک ها سهم ۱۵.۵ درصدی را در رشد نقطه به نقطه پایه پولی در آبان ماه امسال داشته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویژه اقتصاد کلان
نویسنده
پریا کریمی

شناسه : 333406
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا