رقابت شدید عربستان با روسیه بر سر بازار چین

عربستان سعودی و روسیه برای تامین تقاضای رو به رشد در بزرگترین واردکننده نفت جهان، رقابت بیشتری پیدا می‌کنند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، تقاضای چین برای نفت پس از خروج از سه سال قرنطینه‌های سخت گیرانه و بازگشایی اقتصاد این کشور، رو به رشد است. روند تقاضای اولیه، نشان می‌دهد این بازگشایی روان نیست اما تحلیلگران می‌گویند نیمی از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری، از جانب چین خواهد بود.

همزمان با بهبود تقاضای چین برای نفت، عربستان سعودی و روسیه که سران گروه اوپک پلاس هستند، برای تامین تقاضای رو به رشد در بزرگترین واردکننده نفت جهان به رقابت خواهند پرداخت.

عربستان سعودی نفت خود را تحت قراردادهای بلندمدت می‌فروشد، بنابراین سهمی از بازار چین را برای خود تضمین کرده است. اما روسیه که پس از تحریم‌های غربی، برای فروش نفت و سوخت به سمت آسیا چرخیده است، نفت را با تخفیف عرضه می‌کند و ممکن است خریداران چینی بیشتری که از مکانیزم‌های سقف قیمت گروه هفت پیروی نمی‌کنند را جلب کند.

به گفته کلاید راسل، کارشناس انرژی و کالاهای آسیا در رویترز، سعودی‌ها با افزایش غیرمنتظره قیمت رسمی فروش نفت به آسیا، انتظارشان برای بهبود قوی تقاضای چین را ابراز کرده اند. اما این قیمت ها نمی‌تواند با بشکه‌های نفت تخفیف‌دار روسیه رقابت کند و خریداران چینی ممکن است دریافت حداقل حجم نفت قراردادی را از عربستان سعودی درخواست کنند.

عربستان سعودی هفته گذشته با افزایش قیمت فروش رسمی نفت خود به مقصد آسیا در مارس، بازار را غافلگیر کرد. شرکت آرامکوی سعودی قیمت گرید نفتی “عرب لایت” به آسیا برای بارگیری در مارس را به میزان ۲۰ سنت در هر بشکه افزایش داد و دو دلار بالاتر از قیمت پایه منطقه ای دوبی/عمان تعیین کرد. این افزایش غیرمنتظره قیمت، نخستین افزایش قیمت فروش عربستان به آسیا از سپتامبر بود و احتمالا منعکس کننده این انتظار عربستان است که تقاضا در آسیا از سه ماهه دوم به بعد، افزایش پیدا خواهد کرد.

اما تنها عربستان سعودی نیست که به احیای تقاضای چین برای نفت خوش بین است. آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد نیمی از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری از سوی چین باشد. این آژانس در گزارش بازار نفت برای ژانویه، پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۹ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به رکورد ۱۰۱.۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد و نیمی از این تقاضا، از سوی چین خواهد بود که محدودیت‌های کرونایی را برداشته است.

در این گزارش آمده است: ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه واردات فرآورده‌های نفتی روسیه، ممکن است به معنای آن باشد که توازن بازار نفت در ابتدای سال ۲۰۲۳، به سرعت تغییر کرده و بازار تحت تاثیر تحریم‌های غربی علیه مسکو، دچار کمبود عرضه شود.

با این حال، آمار رفینیتیو اویل ریسرچ نشان می‌دهد صادرات روسیه به چین در ژانویه، به ۲.۰۳ میلیون بشکه در روز رشد کرد که بالاتر از ۱.۵۲ میلیون بشکه در روز در دسامبر بود. در مقابل، واردات نفت چین از عربستان سعودی طی ماه میلادی گذشته، به حدود ۱.۷۷ میلیون بشکه در روز رسید.

بلومبرگ هفته گذشته به نقل از شرکت تحقیقاتی “انرژی اسپکتس” نوشت: غول‌های دولتی پتروچاینا و CNOOC‌ چین، اخیرا نفت بیشتری از روسیه خریده اند و ممکن است وارداتشان از روسیه را افزایش دهند تا تقاضای موجود را با نفت ارزان‌تر تامین کنند. اگر چین بخواهد ذخایر نفت خود را پر کند، خرید نفت روسیه ممکن است به ۲.۵ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

همچنین، روسیه پیش از آغاز تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا، بخشی از صادرات نفت کوره و گازوئیل خلاء (VGO) را به آسیا و خاورمیانه تغییر مسیر داده بود. پالایشگاه‌های چینی اکنون بزرگترین خریداران نفت کوره روسیه هستند تا بنزین و دیزل تولید کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با بازگشایی چین، عربستان سعودی در بزرگترین واردکننده نفت جهان، با رقابت شدیدتری از سوی شریکش در اوپک پلاس  روبرو خواهد شد./ ایسنا

سیاسی
شناسه : 333386
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا