جهان صنعت نیوز گزارش می‌دهد؛

عیدی امسال کارگران کم تر از هزینه های حداقلی شب عید

چیزی به پایان سال و عید نوروز باقی نمانده است؛ عید نوروز هم که به دید و بازدید، آجیل، میوه و شیرینی معروف است. طبق بررسی قیمت های حداقلی و یک حساب و کتاب، برای شب عید و برگزاری ۳ الی ۴ شب مهمانی، علاوه بر عیدی کارگران یک چیزی هم باید از جیب پرداخته شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، عیدی امسال کارگران حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود. سوال اینجاست که با این مبلغ چه چیزهایی می توان خرید یا به بیان دیگر، عیدی کارگران کفاف هزینه های شب عید را می دهد؟

یک خانواده ۳نفره را در نظر بگیرید. همچنین فرض کنید دید و بازدید های این خانواده به ۳ روز خلاصه می شود.

میوه شب عید

 با توجه به قیمت این روزها، هزینه میوه شب عید را می توان اینگونه در نظر گرفت:

۳ کیلو خیار

۸۵ هزار تومان

۳ کیلو موز

۱۸۰ هزار تومان

۳ کیلو پرتقال

۶۰  هزار تومان

۳ کیلو سیب قرمز

۷۰  هزار تومان

۳ کیلو نارنگی

۷۵ هزار  تومان

بنابراین با توجه به میانگین قیمت میوه در اواسط بهمن ماه، هزینه میوه شب عید با فرض تهیه حداقل ها، حدود ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

آجیل و شیرینی شب عید

آجیل هم که از واجبات و رسوم عید است. قیمت آجیل به طور میانگین کیلویی ۴۰۰ هزار تومان است؛ اگر این خانواده بخواهد ۳ کیلو آجیل تهیه کند، باید یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان بپردازد. شیرینی هم کیلویی ۱۵۰هزار تومان است که برای خرید ۳کیلو شیرینی باید حدود ۴۵۰ هزار تومان پرداخت شود.

بنابراین آجیل و شیرینی شب عید هم حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

سفره هفت سین

مرحله بعدی هم خرید های لازم برای چیدن یک سفره هفت سین بسیار ساده و اقتصادی است؛ هزینه خرید اقلام سفره هفت سین در کمترین مقدار و قیمت که شامل سیر، سماق، سنجد، سبزه، سمنو، سرکه و سنبل چیزی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان آب می خورد.

لباس عید

خرید لباس نو هم از دیگر مواردی است که این روزها هزینه زیادی به همراه خواهد داشت. بسیاری از خانواده ها شاید در طول سال خرید لباس نکنند ولی خرید لباس نو را از رسوم عید نوروز می‌دانند؛ حداقل لباس هایی که این خانواده ۳ نفره باید تهیه کند، مانتو، شلوار، روسری، کفش و پیراهن است.

باتوجه به تنوع بازار و متفاوت بودن جنس و قیمت ها نمی توان رقم های دقیقی برای لباس تعیین کرد. ولی قیمت های بازار به طور میانگین بدین شکل است:

قیمت یک شلوار در بازار حدود ۴۰۰ هزار تومان است. یعنی خرید شلوار برای این خانواده یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان تمام می شود.

اگر میانگین قیمت پیراهن هم حدود ۲۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شود، این خانواده باید برای تهیه سه دست پیراهن حداقل حدود ۷۵۰ هزار تومان هزینه در نظر بگیرد.

به طور میانگین برای ۳ جفت کفش هم باید مبلغی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شود.

اگر قیمت مانتو و روسری را هم مجموعا ۷۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، جمع کل هزینه لباس نو برای این خانواده حدود ۴ میلیون تومان برآورد می شود.

دید و بازدید شب عید

یکی دیگر از رسوم عید نوروز، سبزی پلو با ماهی شب عید است؛ حالا فرض کنید این خانواده ۳ نفره علاوه بر این وعده غذایی، ۳ شب هم مهمان دارند و باید از ۷ نفر پذیرایی کنند. قیمت های تقریبی مواد غذایی مورد نیاز این خانواده به شرح زیر است؛

یک عدد ماهی قزل آلا ( حدود ۳ کیلو) تقریبا ۴۰۰ هزار تومان، ۱۰ کیلو برنج برای وعده شب عید و ۳ وعده شام برای مهمانان در کمترین حالت ممکن ۶۰۰ هزار تومان. ۳ کیلو مرغ ۱۶۰ هزار تومان، ۳ کیلو گوشت قرمز تقریبا ۷۵۰ هزار تومان.

درست کردن این وعده های غذایی، نیازمند روغن و پیاز و رب و سایر موارد جزئی است؛ که حدود یک میلیون تومان هم برای این مخارج در نظر گرفته می شود.

بنابراین مجموع این موارد هزینه‌ای حدود ۳ میلیون تومان برای این خانواده به همراه خواهد داشت.

مبلغ عیدی کارگران هزینه سه روز اول عید را هم پوشش نمی دهد

مجموع هزینه های این خانواده ۳ نفره در حداقل ترین حالت ممکن تقریبا ۱۰ میلیون تومان برآورد می شود. البته این هزینه های مربوط به سه روز اول عید و بدون در نظر گرفتن هزینه مسافرت احتمالی است.

درواقع هدف از این گزارش فقط یک حساب و کتاب ساده بود تا در نهایت نمایانگر این نتیجه باشد که مبلغی که به عنوان عیدی کارگران به افراد تعلق می گیرد حتی با فرض کمترین هزینه ها، باز هم جوابگو نیازهای خانواده ها نیست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 333368
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا