جهان صنعت نیوز گزارش می‌دهد؛

متهمان افزایش قیمت گوشت قرمز؛ از جام جهانی قطر تا قیمت دلار

قیمت گوشت قرمز این روزها بر مدار صعودی قرار گرفته است. در این میان واردات گوشت یک از راهکارهایی است که برای کنترل قیمت ها اجرایی شده است. با این وجود برخی گزارش‌ها از کیفیت نه چندان مناسب این گوشت‌ها خبر می‌دهد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، این روزها قیمت گوشت قرمز با شیب بیش‌تری در حال افزایش است. گزارش های میدانی حاکی از این است که قیمت گوشت در برخی مناطق به بیش از ۳۰۰ هزار تومان هم رسیده است.

افزایش قیمت گوشت ۲برابر تورم

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، میانگین قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در پایان دی ماه به بیش از ۲۳۵ هزار تومان رسیده بود. این عدد در مقایسه با آذر ماه افزایش بیش از ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین قیمت گوشت گوساله نیز در اولین ماه زمستان به بیش ۲۳۴ هزار تومان به ازای کیلو رسیده که حاکی از افزایش بیش از ۷ درصدی است. این در حالی است که مرکز آمار تورم ماهانه دی ماه را ۴.۳ درصد گزارش کرده بود. 

واردات گوشت قرمز، سرعت گیر قیمت ها

در این شرایط یکی از راهکارهایی که برای کنترل قیمت از سوی سیاستگذاران اجرایی شده، واردات گوشت است.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اواسط بهمن گفته بود که واردات روزانه گوشت گرم و فرآیند توزیع و عرضه در بازار برای کاهش قیمت آن تا پایان اردیبهشت سال آینده ادامه دارد.

با این وجود، طی این مدت اخباری مبنی بر کیفیت پایین گوشت‌ها وارداتی منتشر شده است.

جهان صنعت نیوز در گفتگو با یکی از گوشت فروشی‌های قدیمی جنوب شرقی شهر تهران که پیش از این نیز دامدار بود، شرایط بازار گوشت و کیفیت گوشت‎های وارداتی را بررسی کرده است. مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

اگر واردات نبود، قیمت گوشت به ۷۰۰ هزار تومان می رسید

مدت هاست که گوشت قرمز وارد می کنند؛ نزدیک ۱۸ سال است که گوشت های گاوی و گوساله وارد می شود. یا مثلا از استرالیا و مغولستان هم واردات گوشت صورت می گرفت.

اگر تا امروز هم عاملی قیمت ها را نگه داشته، همین واردات است. اگر واردات نبود، الان با توجه به وضعیت دلار و علوفه، قیمت گوشت باید حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان می بود؛ نه حدود ۳۰۰ هزار تومان.

ردپای جام جهانی قطر در افزایش قیمت گوشت قرمز

یک توضیح کلی که می توانم بدهم این است که چند وقت پیش در زمان جام جهانی قطر، تعدادی دام زنده گوسفندی را بابت مصارف جام جهانی به این کشور صادر کردند. آن هم وقتی که خودمان دچار کمبود گوشت قرمز است. البته حتی آن مقدار را هم اگر صادر نمی کردند جوابگو مردم نبود.

ما این موضوع را هم پیش بینی کرده بودیم. لاشه درسته گوشت گوسفندی که ۱۵۰ هزار تومان بود، ناگهان به ۲۲۰ هزار تومان رسید. آن موقع گوشت گوساله گران نبود. ولی چون قیمت گوشت گوسفندی بالا کشید، مردم به خرید گوشت گوساله روی آوردند. به تبع گوشت گوساله هم کیلویی ۵۰-۶۰ هزار تومان گران شد.

گوشت های وارداتی بی کیفیت هستند

یک بخش دیگر هم به افزایش قیمت دلار مربوط است. به ازای دریافت دلار یک سری دام از مرز عراق و ترکیه قاچاق می شود. دلار هم که هر روز سیر صعودی دارد. این مسائل باعث گرانی می شود.

درست است که الان گوشت گرم وارد کرده اند ولی حقیقتا هم گوشت بی کیفیت است و هم اینکه زیاد روی قیمت تاثیر نگذاشته است. مثلا اگر قیمت گوشت ۱۰۰ هزار تومان گران شده، بعد از واردات در بازار حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان ارزان شده است.

مصائب دامداری در ایران

فرض کنید امروز یک دامدار می‌خواهد تعدادی دام را نگه دارد. در پاییز و زمستان که امکان کشاورزی نیست، مجبور است علوفه را بخرد ولی علوفه نیست؛ اگر باشد هم خیلی گران است. قدیم که دامدار و عضو تعاونی دامداران بودیم، هم جهاد کشاورزی واردات انجام می‌داد و هم از طریق تعاونی به ما ۵ تن سبوس گندم می‌دادند. باز یک مقدار شرایط را قابل تحمل‌تر می‌کرد. ولی الان چیزی که وارد نمی کنند، اگر هم وارد کنند با قیمت خیلی بالایی می فروشند. امروز برای همین است که کمر دامداران شکسته است و نمی توانند دام زنده را نگه دارند. همین دلایل دست به دست هم می دهد که متاسفانه اوضاع را به این نقطه می رساند.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 333052
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا