کارشناس مسائل منطقه؛

چرا به زلزله‌زدگان سوریه امدادرسانی نمی شود؟

یک کارشناس مسائل منطقه با بیان این که به دلیل مناطق تحت اشغال سوریه از سوی ترکیه و آمریکا و همچنین تحریم‌های آمریکا امکان امداد رسانی و کمک به مردم زلزله زده وجود ندارد، تاکید کرد که سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی نسبت به این مساله ورود کنند.

به گزارش جهان صنعت نیوز: محمد صادق کوشکی در ارزیابی خود از اینکه تحریم های آمریکا مانع از رسیدن امداد و کمک به زلزله‌زدگان سوریه می شود، تا چه اندازه ضرورت دارد سازمان بین الملل و نهادهای حقوق بشری در این مساله ورود کنند، گفت: شرایط در مناطق شمالی سوریه مخصوصا مناطقی که هم مرز با جنوب ترکیه است و در معرض زلزله قرار گرفته اند بسیار ویژه است، این مناطق ۸ سال درگیر جنگ بودند و تقریبا زیرساخت ها نابود شده. شهروندان کرد و عرب این مناطق در این سال ها جنگ را پشت سر گذاشتند.


وی تصریح کرد: ‌مشکل دیگر در این مناطق این است که بخش هایی در اشغال ارتش ترکیه و بخش هایی تحت کنترل نیروهای آمریکایی و هم پیمانان آمریکا است این مساله باعث شده تا دولت سوریه اشراف کامل به این مناطق نداشته باشد.

این استاد دانشگاه افزود: براساس حقوق بین الملل در مناطق اشغال شده کمک های انسان دوستانه به شهروندان آنان به عهده دولت اشغالگر است و طبق حقوق بین الملل مناطقی که در اشغال ترکیه است مسائل حقوق بشری و انسانی هم به عهده ترکیه بود و بخش دیگر که در اختیار آمریکایی هاست به عهده آنان می باشد.

کوشکی ادامه داد: اما در شرایط فعلی دولت ترکیه حتی الامکان خیلی تلاش کند به مردم خودش امداد رسانی کند و طبیعتا اولویتی برای شهروندان سوریه ندارد چه کردها و چه عرب ها. آمریکایی ها هم در هیچ زمانی توجهی به مسائل انسانی و حقوق بشری نداشته و ندارند در واقع عملا مردم این مناطق هیچ فریادرسی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط گفته شده دولت سوریه امکان پشتیبانی از زلزله زدگان را ندارد، شرایط اقتصادی سوریه هم خیلی دشوار است و طی این سالها دولت سوریه تضعیف شده و اکنون امکان کمک ندارد، از طرفی دسترسی هم نیست و عملا جمعیت چند ۱۰ هزار نفری رها شده اند.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: ضروری است نهادهایی مثل کمیساریای عالی پناهندگان مستقیما کمک رسانی کند، با اجرای تحریم هایی مانند قیصر و… از سوی آمریکا عملا امکان ورود کمک ها به سوریه وجود ندارد، سازمان ملل هم بخواهد کمک کند باید بتواند این تحریم ها را دور بزند. به نظر می رسد تنها راهی که باقی مانده این است سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی وارد عمل شده و کمک کنند.

وی همچنین بیان کرد: با شرایط خاصی که وجود دارد  شاید بتوانند از درون خاک ترکیه کمک کنند و یا با آمریکایی ها گفت‌وگو کنند، این شرایط آزمونی برای بشریت و سازمان صلیب سرخ جهانی است که در تاریخ جهان چنین موردی نداشتیم که نتوان به انسان‌هایی کمک رساند.

عمومی
شناسه : 332794
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا